С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 12 фев 2019, 12:41, 2542 прочитания

Виктория Блажева: Всеки бизнес трябва да е с кауза, иначе няма смисъл от него

Членът на журито на конкурса "Най-добър бизнес план на НПО" на Българския център за нестопанско право пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Виктория Блажева
е първи вицепрезидент в Уникредит Булбанк, директор "Комуникации", както и Diversity Manager на банката. Виктория е член на борда на директорите на "Тръст за социална алтернатива"; ръководи работната група по комуникационна стратегия на Съвета на жените в бизнеса в България; член е на комуникационната работна група на Асоциацията на банките в България; член на Европейската асоциация на комуникационните директори и на Harvard Club of Bulgaria.

Виктория Блажева вече за втора година е член на журито на конкурса "Най-добър бизнес план на НПО", част от "Програма "Предприемачество за нестопански организации" на Българския център за нестопанско право. С нея разговаряме за целите и перспективите пред социалното предприемачество в България.

Как оценявате възможностите за развитие на социалното предприемачество в България?

България хваща влака, макар и със закъснение. Наскоро бях лектор на една международна конференция за социално предприемачество, организирана в София. Показателно е, че залата беше пълна цели два дни – сутрин, обед, вечер. Сред присъстващите имаше много смислени неправителствени организации, готови да направят крачката към развитие на бизнес проекти, с които устойчиво да финансират социалната кауза, която защитават.


Добре е да имаме по-ясно споделено разбиране какво точно е социалното предприемачество. Да кажем "бизнес с кауза" не е достатъчно. Всеки бизнес трябва да е с кауза, иначе няма смисъл от него. Социалното предприемачество е решаване на социален проблем със средствата на предприемачеството. В този смисъл всички усилия за насърчаване на предприемачеството са усилия и в полза на социалното предприемачество.

Как се отнася подкрепата за социалното предприемачество към политиката на корпоративна социална отговорност на вашата компания?

Социалното предприемачество като част от КСО политиката е остаряла концепция. Днес модерният бизнес, включително и в "Уникредит", гледаме на социалното предприемачество като на част от бизнеса. То не е дарителство, пиар, не са усмихнати служители с четки за боядисване или лопати за садене на дървета минути преди коктейла по повод "тиймбилдинг мероприятието" (нищо против боядисването и коктейлите).



Социалното предприемачество за нас е възможност за създаване на стойност в местните общности с нови, достойни партньори в бизнеса – социалните предприемачи. Искам да виждам повече такива хора, седнали с нас на масата за преговори – за инвестиционен заем, с който ще дигитализират процесите си и ще ги направят по-ефективни, за оборотен кредит за разширяване на бизнес модела на нови пазари, в нови региони, за лизинг на ново производствено оборудване, което ще даде работа и достойно съществуване на хора в затруднено положение.
Конкурсът
"Най-добър бизнес план на неправителствена организация" се провежда за осми път като част от програмата на Българския център за нестопанско право "Предприемачество за нестопански организации". Финалисти тази година са 12 организации. На 16 февруари ще бъдат наградени петте най-добри проекта, чиито автори ще си поделят награден фонд от 40 хил. лева и ще получат допълнителна подкрепа и менторство от експерти в различни бизнес сфери.


С какво инициативата на Българския център за нестопанско право (БЦНП) се отличава от други подобни програми?

Избрахме БЦНП, защото бяха първи или от първите подобни програми. Фондацията на "Уникредит" инвестира в проекта през 2013 г. и седем години по-късно с Уникредит Булбанк продължаваме да сме партньори на центъра. Един от най-любимите ми моменти от програмата е, когато водя лекциите по брандинг и маркетинг и се запозная лично с каузите и с идеите на тези предприемчиви хора.

"Акъл не ща, пари ми дай" – съвременният социален предприемач не мисли така. Според мен в сферата на социалното предприемачество трябва по-често основните организации – НПО, бизнеси, предприемачи, медии – да сядаме заедно на една маса. Тичането в отделни коридори с малки проекти създава положителен шум в системата, но ефектът ще е по-голям, ако работим повече заедно.

Като компания, която подкрепя предприемачеството с кауза на гражданските организации, какви според вас са предимствата на НПО при създаването и развитието на социални предприятия?

Съдържанието според мен е по-важно от формата. Формата ще зависи например от вида на източниците на финансиране според бизнес модела на социалното предприятие. Ако се разчита основно на безвъзмездно финансиране от бизнеса или от държавни програми, класически вариант, тогава се прави НПО. Ако ще се търсят инвеститори, бизнес инкубатори или акселератори, заем от банка и др., за да се развие бизнесът с кауза, тогава НПО-то може да създаде търговско дружество, печалбата от което да се реинвестира.

Носителят на Нобелова награда Мохамад Юнус има банка за микрокредитиране, която е класически пример за социално предприятие. Моделът на американската компания за дрехи "Патагония" се преподава в бизнес училищата като един от най-силните примери на бизнес с кауза. Патагония не е фондация, но работи за решаването на значим социален проблем. Един от най-големите производители на сирена в Испания е социално предприятие, което дава работа на стотици хора с някакъв вид затруднения. В Италия "Уникредит" например финансира при много облекчени условия т.нар. Етичен хотел, чийто персонал са хора със синдром на Даун и др. Ако няма такива бизнеси, за тези наши съграждани би било по-трудно да водят независим и достоен начин на живот, да имат достъп до нормални услуги, като например банкова сметка и карта, по която да си получават заплатата.

На какво трябва да отговаря според вас едно социално предприятие на НПО, за да постигне устойчивост след определен период от време?

Социалното и предприемачеството в "социалното предприемачество" да вървят ръка за ръка. Какво имам предвид? Не е достатъчно само да има добра идея, която да помага за решаването на значим социален проблем. Трябва да е изпълнена формулата:

Иновация (за решаване на социален проблем) = идея + изпълнение

Изпълнението често е препъникамъкът, това важи за всяко предприемаческо усилие.

Какво е нужно, за да има добро изпълнение?

За да има изпълнение, е нужен силен екип от амбициозни, образовани и любопитни хора. Тези хора, освен добро сърце, трябва да са учили и да учат непрекъснато как се прави бизнес – счетоводство, маркетинг, операции, управление на данни, статистика и т.н. Хората, които изпълняват идеята на социалното предприятие, са визитната му картичка. Освен обичайните бизнес програми, MBA или подобно, има и десетки програми за социално предприемачество на световно признати университети. Тези програми са достъпни на разумна цена от удобството на собствения дом, офис или "коуъркинг спейс" на социалния предприемач.

Второ условие е модерната дума - "екосистемата". Това е просто съвременен начин да се каже "с каквито се събереш, такъв ще станеш" – партньорите, инвеститорите, менторите, дарителите, клиентите на продуктите и услугите.

Третото условие го е формулирал още Питър Дръкър: "Което не се мери, не се управлява." Трябва да има безкомпромисен фокус към постигане на конкретни резултати за конкретен период, съгласувани с основните заинтересовани страни.

И може би най-важното - етичност във всяка стъпка на управлението на бизнеса.

*Уникредит Булбанк е един от партньорите на Програма "Предприемачество за нестопански организации" на Българския център за нестопанско право. Програмата се реализира и благодарение на партньорите от Фондация "Америка за България" и TELUS International Europe.

Интервюто взе Мирела Веселинова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

След четири отказа мястото на Делян Добрев в парламента вече е попълнено След четири отказа мястото на Делян Добрев в парламента вече е попълнено

Десетият от листата на ГЕРБ в Хасково - зам.-председателят на общинския съвет в града Митко Полихронов, става депутат

24 апр 2019, 115 прочитания

Петима се конкурират за пречиствателна станция в Пловдив за 60 млн. лв. Петима се конкурират за пречиствателна станция в Пловдив за 60 млн. лв.

Това е един от малкото водни проекти напоследък, които привличат големи строители като Джи Пи, ГБС и "Хидрострой"

24 апр 2019, 217 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Катарзисът за "Джи Пи Груп" приключи рязко: с договор за тунел "Железница"

След като преди време обяви, че се отказва, строителната компания все пак подписа поръчката за 185 млн. лв. без ДДС

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София