С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 12 фев 2019, 14:11, 9094 прочитания

Катарзисът за "Джи Пи Груп" приключи рязко: с договор за тунел "Железница"

След като преди време обяви, че се отказва, строителната компания все пак подписа поръчката за 185 млн. лв. без ДДС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Достойно е в името на бранда да депозираме отказ от договор за тунел "Железница". Това обявиха от най-голямата строителна компания в страната - "Джи Пи груп" през октомври. Решението им дойде след серия от разкрития за схеми в строителния бранш, както и след изказване на премиера Бойко Борисов, който поиска от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да извади "по законен начин" фирмата от своите търгове.

Няколко месеца по-късно този катарзис приключи. "Джи Пи груп" и партньорите й "Глобал Кънстръкшън" и "Виа-План" ще строят тунела на магистрала "Струма" срещу 185 млн. лв с ДДС. Днес от АПИ обявиха, че обединението е подписало договор за строителство.
GP Group, circa 2018
"Ръководството на "Джи Пи Груп" е категорично, че в така манипулираната медийна обстановка през последния месец, опитваща се да отъждестви граденото десетки години име на компанията в строителния бранш с престъпни квалификации, е достойно в името на бранда "Джи Пи Груп" да депозираме пред Aгенция "Пътна инфраструктура" отказ от сключване на договор за изпълнение на строителството на тунел "Железница". Същото е в полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет и в подкрепа на пътната безопасност".

GP Group, circa 2019
"С оглед създалата се ситуация - скъсените срокове и възможността изграждането на този мащабен проект да бъде провалено, управителният съвет на "Джи Пи Груп" АД се съобрази със законодателството и изпълни задълженията си, като сключи договор за изграждането на тунел "Железница" с възложителя Агенция "Пътна инфраструктура". Същото ще бъде в полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет, които могат да възникнат при неизпълнение на проекта до 2023 г., и в подкрепа на пътната безопасност".

Кога ще е готово


Проектирането и строителството трябва да се случи за малко над 35 месеца, или близо три години. Това означава, че тунелът, дълъг около 2 км, трябва да е готов в началото на 2022 г.

Крайният срок за построяване на цялата магистрала е краят на 2023 г., като евентуални закъснения може да донесат санкции за България от страна на Еврокомисията.

В момента текат тръжни процедури за най-тежкия участък - този през Кресненското дефиле, който е разделен на две отсечки. Търгът беше подновен преди ден, като настоящите крайни срокове за подаване на оферти са съответно 14 и 18 февруари.

"Нормално и морално"

Това развитие на нещата ознаменува интересен финал на цялата драма около "Джи Пи". Тя започна с разследването на "Биволъ" как консултантски фирми, близки до компанията, помагат при създаването, а после и оценяването на проекти, които се печелят от компанията. Скандалите продължиха с недоволството около ремонта на централната столична ул. "Граф Игнатиев". През ноември прокуратурата повдигна и обвинение на един от съдружниците в строителната компания.



"Сметнахме за нормално и морално да се откажем от тези два проекта", каза изпълнителният директор Стефан Тотев в интервю за "Капитал" през октомври (вторият проект е за трамваен път в София - бел.ред.). В официалната им позиция тогава компанията твърдеше, че извън проблемите с прокурорски проверки имат сериозни притеснения относно графиците на строителство на тунела и загубата на евросредства. Това явно се е променило.

В своя официална позиция за медиите управителният съвет на "Джи Пи" заяви, че е променил решението си заради решението на Върховният административен съд (виж по-долу), което ги потвърждава като изпълнител на поръчката. Те уточняват, че са се съгласили все пак да изградят тунела, за да не изгуби България европейското финансиране за "Струма" заради забавяне в изпълнението на магистралата.

Реално в нито един момент след октомври "Джи Пи" не дадоха реален знак, че ще се откажат от най-голямата си поръчка в последните години. Затихването на гнева на премиера, който след онова си изказване явно "забрави" за желанието си да се махне компанията от обществените поръчки, очевидно е спомогнало за завръщането на строителя.

За ВАС е

На 4 януари тази година Върховният административен съд (ВАС) е отхвърлил последната жалба по търга за строителство на тунел "Железница" на магистрала "Струма". Така пътят пред договора беше открит.

През януари пътната агенция е предложила на ГБС, втори в класирането за "Железница", да удължат срока на офертата си, но те са отказали. Подобни намерения заяви и председателят на УС на "Главболгарстрой Холдинг" Калин Пешов в интервю пред "Капитал" неотдавна. Обединение от компании от групата на ГБС строят отсечката преди "Железница" в посока София-Кулата за 28.4 млн.лв. без ДДС.

Ако и "Джи Пи" и ГБС бяха отказали, то щеше да се наложи да се обяви нова поръчка и строителството на тунела със сигурност да отпадне от настоящия програмен период.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 1221 прочитания

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1788 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Поръчайте доклада "България по пътя към еврото и банковия съюз"

Вижте отговорите на всички въпроси, свързани с присъединяването на страната към еврозоната

Още от Капитал
Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10