С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 12 фев 2019, 14:11, 9102 прочитания

Катарзисът за "Джи Пи Груп" приключи рязко: с договор за тунел "Железница"

След като преди време обяви, че се отказва, строителната компания все пак подписа поръчката за 185 млн. лв. без ДДС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Достойно е в името на бранда да депозираме отказ от договор за тунел "Железница". Това обявиха от най-голямата строителна компания в страната - "Джи Пи груп" през октомври. Решението им дойде след серия от разкрития за схеми в строителния бранш, както и след изказване на премиера Бойко Борисов, който поиска от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да извади "по законен начин" фирмата от своите търгове.

Няколко месеца по-късно този катарзис приключи. "Джи Пи груп" и партньорите й "Глобал Кънстръкшън" и "Виа-План" ще строят тунела на магистрала "Струма" срещу 185 млн. лв с ДДС. Днес от АПИ обявиха, че обединението е подписало договор за строителство.
GP Group, circa 2018
"Ръководството на "Джи Пи Груп" е категорично, че в така манипулираната медийна обстановка през последния месец, опитваща се да отъждестви граденото десетки години име на компанията в строителния бранш с престъпни квалификации, е достойно в името на бранда "Джи Пи Груп" да депозираме пред Aгенция "Пътна инфраструктура" отказ от сключване на договор за изпълнение на строителството на тунел "Железница". Същото е в полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет и в подкрепа на пътната безопасност".

GP Group, circa 2019
"С оглед създалата се ситуация - скъсените срокове и възможността изграждането на този мащабен проект да бъде провалено, управителният съвет на "Джи Пи Груп" АД се съобрази със законодателството и изпълни задълженията си, като сключи договор за изграждането на тунел "Железница" с възложителя Агенция "Пътна инфраструктура". Същото ще бъде в полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет, които могат да възникнат при неизпълнение на проекта до 2023 г., и в подкрепа на пътната безопасност".

Кога ще е готово


Проектирането и строителството трябва да се случи за малко над 35 месеца, или близо три години. Това означава, че тунелът, дълъг около 2 км, трябва да е готов в началото на 2022 г.

Крайният срок за построяване на цялата магистрала е краят на 2023 г., като евентуални закъснения може да донесат санкции за България от страна на Еврокомисията.

В момента текат тръжни процедури за най-тежкия участък - този през Кресненското дефиле, който е разделен на две отсечки. Търгът беше подновен преди ден, като настоящите крайни срокове за подаване на оферти са съответно 14 и 18 февруари.

"Нормално и морално"

Това развитие на нещата ознаменува интересен финал на цялата драма около "Джи Пи". Тя започна с разследването на "Биволъ" как консултантски фирми, близки до компанията, помагат при създаването, а после и оценяването на проекти, които се печелят от компанията. Скандалите продължиха с недоволството около ремонта на централната столична ул. "Граф Игнатиев". През ноември прокуратурата повдигна и обвинение на един от съдружниците в строителната компания.



"Сметнахме за нормално и морално да се откажем от тези два проекта", каза изпълнителният директор Стефан Тотев в интервю за "Капитал" през октомври (вторият проект е за трамваен път в София - бел.ред.). В официалната им позиция тогава компанията твърдеше, че извън проблемите с прокурорски проверки имат сериозни притеснения относно графиците на строителство на тунела и загубата на евросредства. Това явно се е променило.

В своя официална позиция за медиите управителният съвет на "Джи Пи" заяви, че е променил решението си заради решението на Върховният административен съд (виж по-долу), което ги потвърждава като изпълнител на поръчката. Те уточняват, че са се съгласили все пак да изградят тунела, за да не изгуби България европейското финансиране за "Струма" заради забавяне в изпълнението на магистралата.

Реално в нито един момент след октомври "Джи Пи" не дадоха реален знак, че ще се откажат от най-голямата си поръчка в последните години. Затихването на гнева на премиера, който след онова си изказване явно "забрави" за желанието си да се махне компанията от обществените поръчки, очевидно е спомогнало за завръщането на строителя.

За ВАС е

На 4 януари тази година Върховният административен съд (ВАС) е отхвърлил последната жалба по търга за строителство на тунел "Железница" на магистрала "Струма". Така пътят пред договора беше открит.

През януари пътната агенция е предложила на ГБС, втори в класирането за "Железница", да удължат срока на офертата си, но те са отказали. Подобни намерения заяви и председателят на УС на "Главболгарстрой Холдинг" Калин Пешов в интервю пред "Капитал" неотдавна. Обединение от компании от групата на ГБС строят отсечката преди "Железница" в посока София-Кулата за 28.4 млн.лв. без ДДС.

Ако и "Джи Пи" и ГБС бяха отказали, то щеше да се наложи да се обяви нова поръчка и строителството на тунела със сигурност да отпадне от настоящия програмен период.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина

И още: Готова е първата отсечка от "Турски поток" в България; Brexit пак ще се отложи, ако парламентът не одобри сделката на Джонсън

21 окт 2019, 797 прочитания

Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи 1 Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи

В предизборната битка стандартният договор на "Булгаргаз" се оказа рекетьорски за столичното парно

21 окт 2019, 1154 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Поръчайте доклада "България по пътя към еврото и банковия съюз"

Вижте отговорите на всички въпроси, свързани с присъединяването на страната към еврозоната

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10