С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 фев 2019, 16:20, 4590 прочитания

Държавата показа оскъдна информация с кого работи "Автомагистрали"

В края на годината фирмата към регионалния министър е подписала тригодишни договори с осем строителни компании, избрани незнайно как

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако доскоро държавната компания "Автомагистрали" беше позната на шепа хора дори в самия строителен бранш и тук-таме някой извън него, от декември всеки данъкоплатец трябва да знае това име. Причината е, че правителството без състезание й възложи срещу 1.34 млрд. лв. да построи 134 км от магистрала "Хемус" . А гигантската сума ще се харчи на тъмно.

Последваха купища въпроси от медии и опозиция в лицето на БСП. Вероятно затова и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) публикува с доста задна дата договори за подизпълнение на компанията, които досега бяха тайна. Отделно регионалният министър Петя Аврамова отговори на депутат от БСП със справка за договорите на "Автомагистрали" по най-различни задания. Самите споразумения обаче не са публични. От справката все пак става ясно, че в края на 2018 г. "Автомагистрали" са подписали тригодишни договори с "Галчев Инженеринг", "Инжстройинженеринг", "ПСТ груп", ГБС и др.


Предоставените договори и справки обаче дават много малка част от картината и не става ясна точно финансовата страна - как са избирани партньорите, колко им е плащано и как ще върви подборът между строителите на "Хемус".


По-добре късно, отколкото никога

В подстраницата на пътната агенция, в която се дават документи по обществени поръчки, на 23 януари 2019 г. е публикуван договор за подизпълнение от далечния септември 2015 г. с "ОРС-Инфраструктура", като част от спечелената от "Автомагистрали" поръчка за поддръжка на "Тракия" за малко над 200 км и пътната й връзка с "Марица".



Агенцията е направила същото и по договори за "Хемус", отново на 23 януари. Там строителните партньори на "Автомагистрали" са били отново ОРС, ГБС, както и еднократно "Евро Алианс Инженеринг" (чийто договор обаче, изглежда, е бил онлайн отпреди тази година).

Доскоро един от малкото договори, публикувани на сайта на агенцията, бяха с "Пътища Пловдив", която сега се казва "Европейски пътища". Не е ясно защо някои бяха на уеб страницата, а други не.

Справка с имена, но без суми

Отделно регионалният министър Петя Аврамова е предоставила на депутата от БСП Георги Свиленски справка, според която "Автомагистрали" имат общо 51 договора или споразумения за най-различни неща (строителство, доставки на материали, наем на техника), които са били в действие от 2018 г. или в настоящия момент. В отговора на Аврамова има месеците и годината, когато са подписани, и срокове, но не и цени.

Рамковите договори за изпълнение на дейности - тоест подизпълнители по всичките им договори за поддържане на магистрални участъци, са ключов елемент от справката, защото през тях "Автомагистрали" възлага без търг и непрозрачно дейности за милиони левове.

От ноември 2018 г. държавното дружество има осем тригодишни рамкови споразумения за "изпълнение на отделни видове дейности": с "ПСТ груп", "Пътища и мостове", "Галчев инженеринг" (които ремонтираха НДК за председателството), "Инжстройинженеринг"" "Геострой", "ГБС-Инфраструктурно строителство" , "Грома холд" (бившето "Агромах") и "Инфрастроежи".

Отделно в справката се посочва, че дружеството има и безсрочен договор с "ОРС Инфраструктура" от март 2018 г. за наем на техника и доставка на строителни материали. В същото време от данни от АПИ, предоставени за "Капитал", фирмата има рамково споразумение с "Автомагистрали" по два договора - за поддържането съответно на магистралите "Тракия" и "Хемус".

Друго, което прави впечатление, е, че липсва договорът с "Европейски пътища". Те са свързани с "Грома Холд" и работят по "Тракия" и "Марица", като по неофициална информация извършват 100% от ремонтите там.

На депутатите, които се интересуват по-детайлно от договорите, се дава възможност да се запознаят в удобно за тях време на място в дружеството. Това се прави с цел конфиденциалност и запазване на коректните търговски отношения на "Автомагистрали" ЕАД с партньорите им, твърдят от регионалното министерство.

Някои договори на дружеството обаче все пак са публикувани на сайта, както става ясно, макар и със задна дата. Това, което липсва, е конкретно какви дейности се изпълняват и количествено-стойностната сметка, която показва цените им - това са данни, които се намират в приложенията към договора. Те остават в тайна.

"Капитал" също поиска рамковите споразумения, сключени в периода от 1 януари 2015 г. до 15 януари 2019 г., по реда на Закона за достъп до обществена информация преди няколко седмици, но от "Автомагистрали" отговориха, че са поискали становища от заинтересованите лица, т.е. фирмите, с които имат договори, дали може да се представи подобна информация.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 1206 прочитания

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1786 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: "Джи Пи" все пак ще строи тунел "Железница", гласуването на Brexit отново се отлага

И още: Депутатите ще се занимават с връзката Гебрев - "Скрипал", Изборния кодекс и ветото на президента; Македония издигна флага на НАТО

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10