С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 фев 2019, 15:13, 4035 прочитания

Износът нараства с едва 1.2% през 2018 г.

Слабият темп идва от намаляващи продажби на горива и оръжия в трети страни, докато експортът на машини в ЕС се увеличава

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продажбите на български стоки зад граница нарастват с едва 1.2% през 2018 г., сочат предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Слабият темп се дължи основно на намаляващ износ на продукти към държави извън ЕС. Спрямо 2017 г. сумата на продажбите се понижава с 12.5%, в резултат на по-ниските количества експорт на горива и оръжия.

Междувременно българският износ към страните от ЕС се увеличава с 9.2% до 37.7 млрд. лв. към края на годината, като така общата стойност на продажбите в чужбина доближава 55.3 млрд. лв. Подробни данни за експорта към ЕС през декември все още няма, но данните към ноември показват, че най-голям принос за растежа през годината имат продажбите на машини, апарати и части - 2.9 пр. п., а сумата надвишава 7.3 млрд. лв. при 6.4 млрд. година по-рано.



Износът извън ЕС - година на спад

Българският износ към трети страни пада до 17.55 млрд. лв. през 2018 г. при 20.1 млрд. година по-рано. Спадът идва основно от две места - горива и оръжия. Макар че цените на петрола на международните пазари се понижиха към края на 2018 г., нивото им се запази над това от предходната година през по-голямата част от периода. Понижението на българските продажби идва не толкова от цените, колкото от количествата, които намаляват с 36% спрямо 2017 г., а сумата на продажбите пада с 1 млрд. лв. до 3.1 млрд.

Понижение е видимо и при експорта на продукти от групата "Специфични стоки и движения", където влизат разнообразни стоки като оръжия, канцеларски материали, произведения на изкуството. Продажбите тук намаляват с 35.5% до 1.25 млрд. лв. спрямо 2017 г., от които по-голямата част е насочена към "Държави и територии, които не са споменати в рамките на търговията с трети страни".



Добра новина на фона на цялостния спад е положителният принос на електрическите машини и части, където продажбите се увеличават с 9.2% до над 1.7 млрд. лв. По-голямата част от експорта на тези продукти е към Турция (491 млн. лв.), но повишението идва от други страни извън ЕС.

Турция остава основният търговски партньор на България извън съюза и през 2018 г. с продажби на български стоки на стойност 4.2 млрд. лв. Сумата обаче намалява с 13% спрямо предходната година заради по-слабите продажби на горива. Второ място е за Китай, където експортът се увеличава с 10.1% до 1.46 млрд. лв., а на трето - Сърбия измества Русия с ръст от 11.5% и сума от малко над 1 млрд. лв.


Търговията със съюза през ноември

През ноември българските продажби в ЕС нарастват със 7% спрямо същия месец на 2017 г., достигайки сума от над 3.4 млрд. лв. С най-голям принос са горивата, където продажбите се удвояват до близо 180 млн. лв., следвани от машини, електрически апарати и части с общо 770 млн. лв. и принос към растежа от 3.4 пр. п.

От друга страна, подобно на петрола, международните котировки на медта също отбелязаха значителен спад през втората половина на 2018 г. и се понижиха под нивата от същия период на предходната година. Успоредно с това намаляват и количествата, в резултат на което продажбите на мед и изделия от цветния метал намаляват с 35% до 200 млн. лв. през 2018 г.
Внос от трети страни

Вносът от държави извън съюза надвишава 23 млрд. лв. през 2018 г., което е увеличение от 7.4% спрямо година по-рано, показват данните на НСИ. Комбинацията от силен импорт и слаб износ увеличават търговския дефицит на България с трети страни от 1.37 млрд. лв. през 2017 г. до 5.46 млрд. лв. през миналата година.

Водещ фактор за увеличението на вноса са китайските продукти - продажбите им нарастват с 18.6% през 2018 г. до сума от близо 2.6 млрд. лв. Увеличение е видимо в почти всички групи стоки, но с най-голям принос са по-високите продажби на китайски машини (500 млн. лв. и ръст от 18.9%) и електрически апарати и части (490 млн. лв. и 20.8% ръст спрямо 2017 г.). Индонезия също има принос за увеличението на вноса - през 2018 г. вносът на медни руди от азиатската страна скача от нула до 240 млн. лв., като така общият импорт в България достига 333 млн. лв.

Най-големият партньор за вносни стоки на България обаче остава Русия с продажби за над 6.1 млрд. лв., от които, не е изненада, 5.3 млрд. лв. са от горива и нефтопродукти.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона 18 Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона

Според публикация на El Periódico испанските власти проучват има ли данни за пране на пари и свързано ли е с българския премиер

21 фев 2020, 6587 прочитания

Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията 2 Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията

Гласуванвето в парламента доведе до нов трус в управляващата коалиция, "патриотите" питат ГЕРБ с тях ли управлява или с ДПС

21 фев 2020, 3039 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Къщата на Гешов, или поредният рушащ се паметник на културата в центъра на София

Плановете на собствениците са някога да я "вградят" в нова офис сграда, засега са поискали само разрешение за разчистване на терена от опасни дървета

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10