Пътната агенция прекрати търгове за 474 млн. лв. след нареждане на КЗК
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция прекрати търгове за 474 млн. лв. след нареждане на КЗК

Пътната агенция прекрати търгове за 474 млн. лв. след нареждане на КЗК

Договорите на досегашните изпълнители се удължават, докато се намерят нови фирми

Мила Чернева
4362 прочитания

© Надежда Чипева


През лятото Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчки за над половин милиард лева с ДДС за текущо поддържане на пътищата. Всички те обаче са прекратени на 7 февруари, става ясно от страницата на профила на купувача на АПИ. През есента жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) сложиха пауза на изборите на изпълнител. Едната жалба е на незнайна малка ямболска фирма, а другата - свързана с "Джи Пи груп". Причината за прекратяването е, че КЗК се е съгласила с жалбоподателите, че документацията на АПИ е непълна. Сега предстои тя да се коригира и да се обявят нови търгове.

Това забавяне всъщност удължи договорите на онези консорциуми, които са отговаряли за републиканската пътна мрежа през последните четири години.

Поддържайте строители

Поръчките за поддържане на републиканската пътна мрежа бяха разделени на шест - за всеки от шестте района в страната (Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югозападен, Южен Централен и Югоизточен).

Всеки търг е разделен на няколко позиции - по областни пътни управления (или иначе казано - по области), но кандидатите могат да участват за всички тях. Поръчките са на стойност между 60 и близо 100 млн. лв. без ДДС., като договорите се сключват за срок от пет години. Пътната агенция, изглежда, наистина е допуснала грешки - в техническото задание на всяка поръчка например липсва комплексна оценка на състоянието на пътните съоръжения.

Договорите за поддържане по районите досега бяха за четири години, като са сключени между 2014 и 2016 г., показва справка в сайта на пътната агенция. Поръчките бяха разделени на областни пътни управления, като някои от тях изтекоха в края на 2018 г. Заради липсата на нови договори за поддържане обаче АПИ е удължила срока на търговете за някои от 48 на 54 месеца - например в Кърджали, Хасково, Смолян, Кюстендил, Русе, Ямбол, Стара Загора. Така някои строители ще получат автоматично допълнителни средства и през 2019 г. в зависимост от задачите, които им бъдат поставени.

Автор: Капитал

Жалбоподателите

Търговете се обжалваха от две фирми - непознатата "Ика - 2М" и свързаната с разследването #ДжиПиГейт "Алфа билд инженеринг". Първата е собственост на 70-годишния Иван Митев, регистрирана в Ямбол и основана през лятото на 2017 г., като приходите й за същата година са 45 хил. лв.

Вторият жалбоподател обаче е далеч по-познат. Името на фирмата изникна при разследването на "Биволъ" ДжиПиГейт, според което консултантски фирми оказват експертна помощ на общината при подготовката на инфраструктурни проекти за стотици хиляди или милиони левове по Програмата за развитие на селските райони, а близки до тях строителни компании печелят тези поръчки впоследствие. Собственик на фирмата е Петър Елен Петров, като тя има същия адрес като "Джи Пи груп" - бул. "Черни връх" 59А. Петров е свързан с редица от гореспоменатите консултанти, чиито фирми пък сочат именно този адрес за кореспонденция.

През лятото Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчки за над половин милиард лева с ДДС за текущо поддържане на пътищата. Всички те обаче са прекратени на 7 февруари, става ясно от страницата на профила на купувача на АПИ. През есента жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) сложиха пауза на изборите на изпълнител. Едната жалба е на незнайна малка ямболска фирма, а другата - свързана с "Джи Пи груп". Причината за прекратяването е, че КЗК се е съгласила с жалбоподателите, че документацията на АПИ е непълна. Сега предстои тя да се коригира и да се обявят нови търгове.

Това забавяне всъщност удължи договорите на онези консорциуми, които са отговаряли за републиканската пътна мрежа през последните четири години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK