С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 фев 2019, 10:21, 4398 прочитания

Ninja bowl – екзотично и здравословно със социална кауза

Заведение - бистро, кафене и място за събития, обучава младежи в неравностойно положение на предприемачество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ninja bowl. Малко, непретенциозно заведение в центъра на София, предлагащо екзотична, но здравословна храна на достъпни цени. Светло, уютно и някак ведро, със спокойна атмосфера, ненатрапчива музика и достъпен Wi-Fi. В него можеш да получиш практически веднага люто тайландско къри, tex-mex бурито и чили кон карне, "декомпозирано" суши в купа, питателни салати, а за десерт смути-купа – гъста плодова каша с кисело, прясно или бадемова мляко и интересни посипки от пресни плодове, ядки, шоколад, или пък чия с мляко, мед, сладко и т. н. Можеш просто да пиеш едно кафе, фреш, чай и да отвориш лаптопа, без да се притесняваш, че ще ти падне батерията – на стената има контакти на всеки метър специално за такива клиенти.

Има обаче и още нещо - Ninja bowl е един отличен пример за социално предприятие, което е създадено от фондация "Стъпка за България" с цел да надгради досегашната им дейност. Фондацията е създадена през 2007 г. и повече от 11 години работи на принципа на доброволчеството в подкрепа на младежи в неравностойно положение - с нисък образователен ценз, трайно безработни, без родители, десоциализирани, нуждаещи се да развият своите познания, умения за самостоятелен живот и кариерни възможности.


Проектът

Заведението, замислено като комбинация от бистро, кафене и място за събития, съчетава по много успешен начин един любопитен бизнес проект (според създателите му – уникален) с възможността чрез него да обучават нуждаещи се от подкрепа и развитие младежи в реална професионална среда. За целта на младите хора се дава възможност да участват в целия процес по предприемачество – от създаването на базата, през работата в кухнята, обслужване на клиенти, организация на събития, маркетинг, сметководене, доставчици, продукти и т.н. "Нашият стремеж е да запалим в тях предприемачески дух, да им покажем как с малко средства, с много желание и много доброволци може да се направи един работещ бизнес", казва директорът на фондацията "Стъпка за България" Филип Балев.

Името на бистрото Ninja Bowl (Нинджа купа) пряко кореспондира с източната храна, която се сервира, както и с начина, по който се поднасят повечето ястия - в купички. Има и заигравка - служители са нашите нинджи, войни в живота, бойци срещу неправдата, обясняват от фондация "Стъпка за България"

Фотограф: Цветелина Белутова
"Започваме с това да дадем на тези младежи първоначални умения, включително да идват навреме и редовно на работа, да се задържат по-дълго на едно работно място, защото за младите хора и това и проблем, да получат удовлетворение от работата и разбиране от работодателя и в крайна сметка не само да подобрят своята квалификация, но и да развият уменията за социално общуване, включително и на работното място. А се надяваме, че на финала ще можем да ги препоръчаме на по-високи позиции, за да надградят и развиват кариерата си", казва Елена Фурнаджиева, член на УС на фондацията.



И за двамата работата във фондацията е съвсем различна от основната им дейност. Елена е бивш управител в сферата на туризма, но в момента основната й дейност е в развитието на социалното предприятие, Филип заема ръководен пост в ютилити компания в сферата на търговията.

Проектът е създаден с финансиране от Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014-2020, за което фондацията е кандидатствала успешно през 2017 г. Общата му цел е да открие устойчиви работни места за нискоквалифицирани, неактивни и безработни младежи в предприятие на социалната икономика. За краткото време на своето съществуване – откриването в края на 2018 г., непосредствено преди коледните и новогодишните празници - Ninja bowl вече е създал постоянни клиенти. А един от критериите за качество на социалното предприятие е създаването социална добавена стойност чрез силен и устойчив бизнес модел, защото доброто желание не стига. "Колкото и добро желание да имаме да помагаме, ако бизнесът не може да е самостоятелен и устойчив, помощта ни би била краткосрочна", казва Филип Балев.

Той с увлечение разказва как се е родил този "уникален по рода си проект", какъвто не знае да има нито в България, нито в чужбина.

"Проектът е резултат от колаборация между млади хора, които имат идея как искат да раздвижат софийската сцена с екзотична храна и пазара за нея и как това да бъде въвлечено в една социална кауза. Става въпрос за хора, с достатъчно наблюдения върху интересна храна от различни места по света, която е популярна в други европейски столици, но все още не е адаптирана към българския вкус. А идеята, върху която се гради моделът, е такива ястия да се предлагат като бърза храна на достъпни цени."

Тенденцията в България е към излишно оскъпяване на традиционни ястия от други места на света само защото са екзотични, коментира Филип Балев.

Продуктът

"Ние искаме да покажем, че макар и екзотична, това е най-обикновена бърза храна, която ядат хората в Тайланд, Мексико, Хавай и няма защо да бъде излишно оскъпявана до премиум продукт. Целта е максимално скъсяване на времето от момента на поръчката до получаване на храната – различно от ресторанта, където сядаш, правиш поръчката и тя тепърва се приготвя. Вкусно, лесно за сервиране, достъпно – това искаме да направим ние като задоволим нуждата на забързания офис и бизнес човек към бърза храна и разнообразие.
Ninja Bowl

Ninja Bowl

Фотограф: Цветелина Белутова

Ще ви дам пример с тайландските ни кърита. Кърито, разбира се, не може да бъде приготвено на момента, но то стои в топлата витрина и се сервира на клиента на момента. Работих и живях в Лондон доста години, там от офиса всеки ден ходехме да ядем различна храна, във вторник - къри. Кърито се приготвяше всяка сутрин от възрастна двойка тайландци – баба и дядо, които с едно малко ванче спират на улицата по обяд и на момента се струпва опашка от минимум 50 човека, така че трябва да отидеш по-рано, за да можеш да си го купиш. Когато дойдох в София, бях разочарован от липсата на такива ястия, които, ако ги има, са в премиум ресторанти с друг ценови клас. По "Дондуков" има четири кебапчийници, но съм сигурен, че и българският клиент иска разнообразие", разказва Филип.

Освен това, храната, която предлагат, е здравословна, но и питателна. "Нашите салати показват, че за да ядеш здравословно, не е нужно да правиш компромис с качеството на храната, нито с количеството. Те са доста големи и съдържат доста протеини – месо, равно на стандартната порция месо или риба", коментира той.

Фотограф: Цветелина Белутова

Персоналът на заведението, разбира се, не се състои само от младежи, а и от специално подбрани експерти, от които младите хора да попиват опит и знания. Щатът би могъл да е и наполовина по-малък, ако се работи само с експерти, но не това е целта. Всички са назначени на трудови договори и на пълно работно време и всеки има възможността да прояви своите предпочитания към определен вид дейност. Всеки е насърчаван да изказва мнение, да участва при вземането на решения, така че да не е страничен наблюдател, а да развива култура на предприемачество.

Едно от очакванията в бъдеще е част от приходите на заведението да подпомагат и другите дейности на фондацията, защото в България все още не може да се разчита изцяло на благотворителност за такива каузи.

Сега с бизнес идеята, която развива, фондацията е един от 12-те участници в конкурса "Най-добър бизнес план на НПО", организиран от Българския център за нестопанско право в рамките на програмата "Предприемачество за нестопански организации". Петимата финалисти на конкурса ще бъдат обявени в събота, 16 февруари, те ще си поделят 40 000 лева награден фонд и ще получат възможност и за допълнителна менторска подкрепа.

"Предприемачество за нестопански организации" 2018/2019 се реализира с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България" и в партньорство с TELUS International Europe и Уникредит Булбанк.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25 6 Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25

Според председателя на парламента Караянчева това ще става в Русия, според военното министерство – в Беларус

26 юни 2019, 2523 прочитания

Вечерни новини: Оставка на шефа на строителния надзор в София, рекордни жеги в Европа Вечерни новини: Оставка на шефа на строителния надзор в София, рекордни жеги в Европа

И още: България ще се забави с чакалнята за еврозоната; Три варианта се обсъждат за партийните субсидии; Депутатите бързат да отхвърлят ветото за дивото къмпингуване

26 юни 2019, 2365 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Има ли шофьор в автобуса

Центърът за градска мобилност расте непрекъснато като функции и пари, но управлението на градския транспорт в София остава все така хаотично

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Климатичният завой на България

София влиза, макар и с някои уговорки, в лагера на страните в ЕС, които искат по-бързо свиване на парниковите емисии

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня