С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 15 фев 2019, 10:40, 3837 прочитания

Има ли шофьор в автобуса

Центърът за градска мобилност расте непрекъснато като функции и пари, но управлението на градския транспорт в София остава все така хаотично

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Резултати на ЦГМ

Увеличаване

Инфографика

Приходи и разходи

Увеличаване

Инфографика

Колко струва градският транспорт

Увеличаване

Инфографика

Служители в градския транспорт

Увеличаване

60 млн. км е изминал градският транспорт в София през 2018 г.
Какво е Центърът за градска мобилност? Дали е контролен орган на транспортните дружества в София, или е регулатор на паркирането в центъра, дали е общинско дружество с цел подобряване на мобилността на гражданите на града или търговско предприятие с цел максимална печалба? Никой, дори изпълнителният директор на столичното дружество не може да даде точен отговор.

Защото ЦГМ е напълно неясна структура, с огромно финансиране и малък контрол. Първо, то е едно от най-големите общински дружества, през което ежегодно преминават около 250 млн. лв. За сравнение - оборотът от платеното паркиране е по-малко от 25 млн. лв. Второ, е касичка, в която попадат всички приходи от карти и билети, паркиране и глоби, стотици милиони държавна и общинска субсидия, след което се преразпределят - основно към транспортните оператори, които обслужват линиите на градския транспорт. С други думи, тук се върти една от най-апетитните бизнес дейности в управлението на един град, достойна да се конкурира само със сметосъбирането.


И трето, в ръцете на ЦГМ започна да се концентрира още по-голяма власт: хиляди квадратни метри паркинги в границите на метростанциите бяха прехвърлени от "Метрополитен" към ЦГМ (което доведе до поскъпване на абонамента), поскъпването на билетите и разширението със 70% на синя и зелена зона вляха допълнителни милиони левове, минаващи през центъра всяка година. Отделно центърът започна да дава строителни поръчки.

От създаването му през 2009 г., когато "Паркинги и гаражи" се сля със "Столична компания за градски транспорт", ЦГМ е замесен в редица скандали заради лошо управление и съмнения за корупция. Сегашното му управление твърди, че тези скандали са в миналото. Но те, първо, не са прекратени (виж текста) и, второ, хаотичната структура на управление на градския транспорт в София продължава да буди недоумение.

Наблюдател на чужди пари



Един от големите скандали в ЦГМ от 2016 г. - когато цялото ръководство напуска след тв репортаж с нагласена поръчка за ремонт на спирки, са изводите в доклад на Сметната палата след извършен финансов одит. Той открива фрапантни нарушения за периода януари 2014 - юни 2016 г. Открити са счетоводни неточности за десетки милиони левове. Парите на дружеството системно не достигат, заради което има и заем от ББР. Много от дейностите не се контролират. Като цяло дружеството изглежда като соц предприятие от края на 80-те: субсидирано, неефективно и с неясен бюджет.

Одитът не предизвиква никакво вълнение в общината, темата е подмината от общинските съветници и кмета с мълчание. По това време ръководството вече сменено - начело на ЦГМ отива младата надежда на ГЕРБ Христиан Петров, който се е присъединил към политическия кабинет на Бойко Борисов през 2009 г. на едва 26 години.

"Проверката приключва с препоръки, изпълнили сме ги", коментира пред "Капитал" сега Петров. Както следващият текст показва обаче, смяната на лица в транспортния сектор на общината няма никакво значение за скрития монопол, който държи раздаваните поръчки. Те все така изпълняват дейности за милиони левове, а ЦГМ е в ролята на наблюдател.

Сбъркана философия

"Приходите ни през последните години растат и смятам, че това се дължи на по-добрата услуга и по-добрата ни работа", казва Христиан Петров. Според него похвално за работата на дружеството е, че обслужването на градския транспорт се плаща наполовина от собствени приходи и наполовина от субсидия. "За Прага съотношението е 30:70", казва изпълнителният директор.

Първо обаче, това е изключително трудно да се прецени. Заради сложната схема от четири дружества, чиито отчети са непълни и неясни, дали нещо излиза на печалба или на по-малка загуба е въпрос на това какво е изгодно на управляващите в момента (виж графиките). И второ, дали градският транспорт излиза на по-малка загуба отмества фокуса от съществените проблеми на един град, който (извън метрото) има огромни трудности да конфигурира правилно транспортната си схема, така че да накара хората да слязат от колите си и да намали замърсяването.

"Преди всичко ЦГМ не трябва да е търговско дружество, което гони приходи и върти далавери. Фокусът му през последните години е паркирането, защото оттам идват основните му приходи", казва Борис Бонев от организацията "Спаси София". Той обяснява, че ръководството на центъра сякаш забравя целта на платеното паркиране - да се демотивира използването на автомобил. "В същото време ни се налага да се борим с тях за създаване на бус ленти, макар да твърдят, че не искат да има задръствания и мръсен въздух." Сдружението работи по предложение за нова организация на градския транспорт и неговото управление.

"В момента има три транспортни дружества, отделно ЦГМ и транспортни дирекции в общината. Всичко това са повтарящи се структури, разхищение на пари и административен капацитет. Не може да се направи интегрирана стратегия, тъй като всяко дружество ще дърпа чергата към себе си по обективни причини. От опита на други градове, с който се запознахме - Прага, Братислава, смятаме, че трябва да има единен транспортен оператор, който да управлява текущите дейности в градския транспорт, да се грижи за автопарка, за светофарите, диспечерските центрове и т.н., но без да е търговско дружество, а отделно да има звено, визионерско крило към общината, където да са стратегическото планиране и контролът", казва Бонев.

"Спаси София" освен това настояват за международен одит на дружеството с надеждата, че най-накрая ще обърне внимание на нерешените проблеми с финансите и организацията на транспорта. По всичко изглежда обаче, че има причина този хаос да продължава.
Какво е всъщност

По дефиниция ЦГМ е "агент" на Столичната община по организацията, управлението и контрола на обществения превоз на пътници. През него минават плащанията към транспортните оператори (дружествата, които реално обслужват линиите на градския транспорт). Те са: "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт", "Метрополитен" (общински) и частните "Карат С", "МТК Гроуп" и "Еридан транс".

Всяка година Столичната община гласува транспортната задача, като необходимата сума се покрива от приходите от карти и билети плюс компенсации и субсидии от държавата и общината, тъй като не всички линии на градския транспорт са рентабилни, освен това има преференции за ученици, пенсионери и др. Въз основа на одобрената транспортна задача Столичната община отпуска "комисион" за ЦГМ - приход, с който дружеството покрива оперативните си разходи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Оставка на шефа на строителния надзор в София, рекордни жеги в Европа Вечерни новини: Оставка на шефа на строителния надзор в София, рекордни жеги в Европа

И още: България ще се забави с чакалнята за еврозоната; Три варианта се обсъждат за партийните субсидии; Депутатите бързат да отхвърлят ветото за дивото къмпингуване

26 юни 2019, 384 прочитания

Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г. Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г.

За първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на София и Пловдив

26 юни 2019, 462 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Тихият монопол в София продължава

Три различни поръчки, финансирани с пари от ЕС, за над 1200 информационни табла по софийските спирки са дадени на свързани фирми

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Зелената вълна в Германия

Партията на Зелените натрупа точки на европейските избори, а въпросът сега е дали може да задържи преднината си и на парламентарни избори

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков