С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 19 фев 2019, 16:27, 2832 прочитания

Консорциум между белгийци, българи и австрийци ще ръководи строежа на газовата връзка с Гърция

Обединението "Тибеи" предложи цена от 5.67 млн. евро и има най-висока техническа оценка за инженер-консултант на проекта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Година и четири месеца след старта ѝ поръчката за инженер-консултант на газовата връзка с Гърция стигна до отварянето на ценовите офертите на кандидатите. В процедурата с бюджет от 8.45 млн. евро участваха 12 фирми и консорциуми, но до финалният етап са допуснати само четири от тях.

С цена от 5.67 млн. евро най-добро е предложението на консорциум "Тибеи", в който влизат белгийската Tractebel, българските "България инженеринг" и "Ипсилон консулт", както и австрийската Intber. Обединението води и при техническата оценка с 91 т., така че, ако няма нови жалби срещу процедурата, изборът му за инженер-консултант на газовия проект е почти сигурен.


Официалното класиране на кандидатите ще бъде обявено в следващите дни от проектната компания за интерконектора - Ай Си Джи Би (ICGB), в която акционери с равно участие са Българският енергиен холдинг и гръцко-италианското дружество IGI Poseidon.

Възлагането на поръчка за инженер-консултант е важно, тъй като е една от последните стъпки преди стартиране на строителните дейности. До май се очаква да приключат и другите две основни процедури - за изработването на тръбите и за самото строителство, които също се забавиха значително заради жалби.

Кой е победителят



От протоколите на оценителната комисия не става ясно какво точно е процентното участие на различните партньори в консорциум "Тибеи". Но предвид високите изисквания, които постави Ай Си Джи Би, Tractebel би следвало да има водеща роля. Още повече че компанията участва както с белгийското си дружество, така и с италианското подразделение. От 2009 г. Tractebel е пълноправна независима компания в рамките на бизнес звеното на френската Engie (бившето GDF SUEZ). Дружеството е специализирано в консултациите и инженеринга в областта на енергетиката, ядрената енергетика, газовата промишленост и инфраструктурата. От сайта на Tractebel се разбира, че в компанията работят над 5000 души, а годишният й оборот е над 660 млн. евро.

"България инженеринг" на няколко пъти досега си е партнирала с Tractebel, като последно двете заедно участваха в процедурата за предпроектното проучване на газовия хъб "Балкан", но отпаднаха от надпреварата. През 2014 г. обаче са спечелили две обществени поръчки на Агенцията за устойчиво енергийно развитие с обща стойност 1.55 млн. лева. Иначе "България инженеринг" се занимава основно с консултации, анализ и оценка на инвестиционни проекти във ВЕИ и енергийна ефективност. Фирмата се управлява от Елена Дилкова, а собственик е Пламен Дилков чрез дружеството си "Дилков Истейт".

Що се отнася до другия български партньор - "Ипсилон консулт", като част от различни консорциуми той има зад гърба си два договора с Националната компания "Железопътна инфраструктура" за общо над 14 млн. лева. Компанията е сред кандидатите и за строителния надзор на проектите за продължението на Южната дъга от столичното околовръстно до магистрала "Тракия" и за пътя от Мездра до Ботевград. Собственик на "Ипсилон консулт" е Тинка Белегова, а управител е Красимир Цветков.

За австрийската Intber публичната информация е по-оскъдна, като от сайта на дружеството се разбира, че то има офиси във Виена и в София и се занимава с управление на проекти.

Големи отговорности

Срещу сумата от 5.67 млн. евро Ай Си Джи Би иска инженер-консултантът буквално да управлява изпълнението на проекта от нейно име както в България, така и в Гърция. Той ще трябва да направи оценка на техническите рискове и да осъществява контрол върху доставките. Освен това сред задълженията са и всички надзорни дейности - върху строителството, върху придобиването на земеделски земи и учредяването на сервитути за преминаването на тръбите, както и върху самото пускане в експлоатация на газопровода.

Проектът за изграждане на междусистемната връзка Гърция – България е ключов за осигуряване на алтернативни доставки. Той ще даде достъп до Южния газов коридор, чрез който Югоизточна Европа ще получава природен газ от Каспийския регион, съществуващи и бъдещи терминали за втечнен природен газ и други. Предвиденият първоначален капацитет на газопровода е 3 млрд. куб. метра, а максималният може да достигне до 5.5 млрд. куб. м годишно.
Отпадналите кандидати

Другите три кандидата, допуснати до отварянето на ценовите оферти, са италианските Enereco и Technip Italy Direzione Lavori, както и гръцкият консорциум C&M-Asprofos-S Energy-Miks. Техните оферти са съответно 8.43 млн., 6.76 млн. и 7.25 млн. евро. Техническите оценки пък са 60, 82 и 78 точки.

В надпреварата участваха още две италиански компании - T&T Sistemi и обединението между Techint - Compagnia Tecnica Internazionale и Techfem; австрийска ILF Beratende Ingenieure, както и обединенията "МГВ Консултант", "Консулт Еврогаз", РИНА, "ВН газопровод Гърция - България" и "ДжейВИ Интерконектор 2018".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Вечерни новини: Скандалът с апартаментите продължава; Разследване не откри руска следа при Доналд Тръмп Вечерни новини: Скандалът с апартаментите продължава; Разследване не откри руска следа при Доналд Тръмп

И още: Допълнителна власт за КПКОНПИ; Българската пасивност пред Москва компрометира партньорството с НАТО

25 мар 2019, 650 прочитания

В европарламента предстои кошмарно гласуване за транспортния сектор В европарламента предстои кошмарно гласуване за транспортния сектор

След вота в сряда е много вероятно евродепутатите да наложат максимални ограничения за превозвачите, включително българските

25 мар 2019, 672 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Управляващите обещаха да ходят на работа в парламента

Докато коалиционните партньори обсъждаха дисциплината, Валери Симеонов беше номиниран за водач на листа за евроизборите

Кирил Вътев: Произвеждаме само продукти, които можем да дадем на децата си

Съсобственикът и управител на месопреработващата компания "Тандем-В" - София пред "Капитал"

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Уикенд в Матера

Бързо и лесно пътуване до древното градче, което заедно с Пловдив споделя титлата Европейска столица на културата 2019

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Скандалът с апартаментите продължава; Разследване не откри руска следа при Доналд Тръмп

Емисия

DAILY @7PM // 25.03.2019 Прочетете