Девет кандидата поискаха да строят 20 км от пътя Ботевград - Мездра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Девет кандидата поискаха да строят 20 км от пътя Ботевград - Мездра

Строителството може да започне най-рано тази есен

Девет кандидата поискаха да строят 20 км от пътя Ботевград - Мездра

ГБС, "Джи Пи груп", "Трейс" и "Хидрострой" са сред участниците в търга за 123 млн. лв. без ДДС

Ивайло Станчев
9466 прочитания

Строителството може да започне най-рано тази есен

© Георги Кожухаров


Всички големи български строителни компании са подали оферти за проектиране и строителство на 20 км от бъдещия четирилентов скоростен път между Мездра и Ботевград (лот 1). Кандидатите в надпреварата за 123 млн. лв. без ДДС са общо девет, като повечето от тях са консорциуми.

На 4 февруари станаха ясни и шестте участника в надпреварата за другия и по-сложен участък от трасето (лот 2), който е с дължина 13.5 км и прогнозна стойност 178.8 млн. лв. без ДДС. Повечето от тях са подали документи и за настоящия конкурс.

Сроковете за изпълнение и на двата участъка (лот 1 и лот 2) са три години. В този смисъл, ако процедурите минат гладко и без обжалвания, което е малко вероятно, 33-километровият пътен участък може да бъде готов чак в средата на 2022 г. Любопитно е, че и в двете обществени поръчки обявените бюджети не са пределни и може да се окаже, че ценовите предложения на кандидатите са по-високи от планираните общо 301.8 млн. лева.

Кои са кандидатите

Единствените компании, които се явяват самостоятелно и в двата търга, са "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд".

Обединение между фирмите на бизнесмена Цоло Вутов - "Геострой" и "Пътстрой 92", също участва в двете процедури.

Останалите пет консорциума играят само за изпълнението на лот 1. Първият от тях е "Хидроводстрой", който включва "Хидрострой" и ВДХ (бившето "Водстрой 98"). Следва ДЗЗД "Бербеш" с участници "Автомагистрали Черно море" и "Иса 2000", които често играят заедно за големи пътни проекти. Третото обединение е "ПСТ Северозапад лот 1" с партньори "ПСТ груп", "Пътинженеринг М", "Бургаспътстрой" и "Новако строй". А "Грома холд" (преди "Агромах") е заедно с "Рутекс" в консорциума "МБ лот 1 - 2019".

Единственият български строител, който ползва чужда фирма за партньор в този търг, е "Галчев инженеринг". В случая тя ще разчита на опита на Tableros y Puentes S.A. (TAPUSA).

Какво ще се строи

Според плановете на пътната агенция новото трасе трябва да бъде с две платна, всяко с по две ленти за движение, като общият габарит е 20 м. Проектната скорост е 80 км/ч. До голяма степен скоростният път ще следва съществуващото сега шосе с изключение на обходите при селата Люти дол (където ще има два тунела), Типченица, Новачене и Скравена. Предвидено е да бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над жп линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Любопитно е, че пресичанията на републиканските и общинските пътища няма да стават с добре познатите "детелини", а чрез кръгови кръстовища.

За пръв път при изпълнението на обществените поръчки за строителство на двата участъка от пътя ще се приложи нова схема на плащане, която предвижда цялата стойност на договора да се плати на изпълнителя, след като бъде подписан Акт 16 за завършване на обекта и има издадено разрешение за ползване на новопостроения пътен участък. "Целта е бъдещите изпълнители да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок", се казва в съобщение на АПИ. В действителност обаче по-вероятната причина за този подход е липсата на средства - очаква се необходимото финансиране да бъде осигурено от бъдещите тол-такси, които ще започнат да се събират от 16 август тази година.

Продължението - без срокове

Разширяването на пътя от Ботевград до Мездра е част от по-големия проект, който трябва да осигури скоростно трасе до Видин и Дунав мост 2.

Още през пролетта на 2018 г. Министерството на регионалното развитие и пътната агенция обещаха, че предстои и търгът за отсечката от Видин до Ружинци. Такъв обаче все още няма и съответно трудно може да се очаква, че строителството на тази отсечка с дължина 58 км ще започне през 2019 г. По план тя ще минава по изцяло нов терен, като започва от четирилентовия обходен път при моста над р. Дунав. След това ще се отделя от сегашния Е-79 на около 500 м след пътния възел за Връшка чука и ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще продължава между с. Вълчек и съществуващата жп линия Видин - София. Пътят ще обхожда Димово и продължавайки към Ружинци, ще минава на юг от селата Медовница и Орешец. По това направление ще има 7 пътни възела, а за намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.

Останалите участъци - от Мездра до Враца и от Враца до Монтана, са на още по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на тръжни процедури или строителство. С други думи, бърз път от Видин до София не се задава поне в следващите 5 години.

Всички големи български строителни компании са подали оферти за проектиране и строителство на 20 км от бъдещия четирилентов скоростен път между Мездра и Ботевград (лот 1). Кандидатите в надпреварата за 123 млн. лв. без ДДС са общо девет, като повечето от тях са консорциуми.

На 4 февруари станаха ясни и шестте участника в надпреварата за другия и по-сложен участък от трасето (лот 2), който е с дължина 13.5 км и прогнозна стойност 178.8 млн. лв. без ДДС. Повечето от тях са подали документи и за настоящия конкурс.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

64 коментара
  • 1
    nerdix avatar :-|
    Малък Сечко

    Предвид големия трафик по трасето е безумие да се ползват кръгови кръстовища, през 5 км на 7 места ще има предпоставки за ПТП - представете си ТИР да спре от 80 до 0. На разклоните е по-удачно да се приложат двупосочни "пасарелки" на второ ниво, както е разклона за Руска Бела - Моравица между Мездра и Враца. Въобще не са отразили идейно натоварването от Ботевград до Враца, където част от трафика към Дунав мост 2 се отклонява за Оряхово. Ако има някаква перспективна мисъл в Управата, биха съобразили бъдещ мост при Оряхово, който да разтовари трасетата през Русе и Видин в посока север, а това задължително ще повиши натоварването до Враца. И що за четирилентов път е това с "проектна скорост 80 км/ч" - УСВОЯВАНЕ!

  • 2
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Давайте тази поръчка на Джи Пи Груп, те просто ще свършат най-добра работа и това е истината!

  • 3
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Другата истина е, че е страхотно да има такава голяма конкуренция, именно в нея се ражда качеството

  • 4
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Благодарение на Бойко браншът на строителните се намира в най-сериозния възход от години насам, Поздравления г-н премиер

  • 5
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Ако бяха БСП на власт, нямаше да има нито една фирма, нито един търг и прочие ... вижте какво прави Бойко, чудеса!

  • 6
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Супер новини са това! Щом има толкова кандидати, значи ще има и сериозно и качествено изпълнение! Джи Пи за мен са най-читави иначе

  • 7
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Съветвам Джи Пи Груп да започне да се занимава с този проект, тъй като по мое мнение това е най-качествената фирма изобщо у нас

  • 8
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Конкуренцията е нещо прекрасно и трябва да я има ... само така ще можем да се надяваме на качествено изпълнение

  • 9
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Я ми кажете ... от кога не е имало такава конкуренция в един бранш - в този случай в строителния? Бойко е голям премиер, трябва да му го признаем

  • 10
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Конкуренцията е нещо великолепно, радвам се, че в този случай има такава .... това поражда качество, не може да се отрече


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK