Удължаването на метрото до "Арена Армеец" и околовръстното шосе е по-сигурно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Удължаването на метрото до "Арена Армеец" и околовръстното шосе е по-сигурно

Новата метростанция на "Малък градски театър"

Удължаването на метрото до "Арена Армеец" и околовръстното шосе е по-сигурно

Разклонението от бул. "Черни връх" до Студентски град се отлага. Остава открит въпросът откъде ще се финансират новите отсечки

Десислава Лещарска
21059 прочитания

Новата метростанция на "Малък градски театър"

© Надежда Чипева


Отсечката на метрото до Бизнес парк София ще се удължи с още два километра и ще стига до Околовръстното шосе при "Ринг мол" и IKEA, а третият лъч на метрото ще има шесткилометрово разклонение в посока кв. "Слатина" (виж картата). Това предвижда предложение за промяна на Общия устройствен план на София, което беше одобрено от общинската транспортна комисия в сряда, а в четвъртък ще мине на одобрение в Столичен общински съвет.

По този начин официално се дава ход на процедурата по изработка на инвестиционен план за двете отсечки, а Столична община се ангажира да осигури финансиране. Парите са най-голямата неизвестна, защото дотук основните суми за метрото идваха от еврофондовете, а не е ясно дали Брюксел би субсидирал още отсечки. Затова няма и срок, в който ще се строят и завършат двете отклонения.

Метрото среща лифта

За удължението на метрото в посока Симеоново и "Слатина" се говори отдавна, а трасетата бяха предмет на няколко обществени обсъждания. Плановете на Столична община и дружеството й "Метрополитен" са да продължат първия метродиаметър с два километра и две метростанции: първата ще обслужва местността "Камбаните" и "Младост" 4, а втората - крайната, ще е на Околовръстното шосе в района на "София Ринг Мол". Според изчисленията на "Метрополитен" от удължението всеки ден ще се възползват 26 хил. пътници.

Нещо повече - общината планира да удължи Симеоновския лифт до Околовръстния път, където ще прави връзка с новата метростанция. "Вече сме обезпечили трасето на продължението на Симеоновския лифт, водени са разговори и с Doppelmayr за поставяне на стълбове", коментира арх. Здравков. Преди няколко месеца с решение на Столичен общински съвет беше учреден сервитут за новата отсечка на Симеоновския лифт върху 11 дка частни терени, които ще бъдат отчуждени.

До "Арена Армеец" и Цариградско

Разклонението на третия лъч на метрото ще е с дължина 6 км и ще започва от метростанцията на Военна академия. След нея са планирани още 6 метростанции: на ъгъла на бул. "Ситняково" и бул. "Гео Милев"; на ъгъла на ул. "Гео Милев" и бул. "Н. Коперник"; на ул. ‘"Гео Милев" и ул. "Слатинска"; следващата спирка ще е до "Кауфланд" на бул. "Шипченски проход", след което метрото ще продължи към "Арена Армеец", а крайната спирка ще е близо до "Бриколаж" на "Цариградско шосе". Натовареността на тази линия ще бъде 214 хил. пътници на ден, сочат прогнозите.

От доклада към предложението става ясно, че проектът за промяна на ОУП на София трябва да е готов в рамките на 50 дни, след което трябва да мине на одобрение от Министерския съвет. Най-рано тогава ще има яснота откъде ще дойдат парите за строителство.

Първоначалните планове за промяна на ОУП на София във връзка с метрото предвиждаха и разклонение от бул. "Черни връх" в посока Студентски град, но на този етап отсечката е отпаднала. Тя ще се обсъжда заедно с нова схема за наземния транспорт, обясни пред "Капитал" главния архитект Здравко Здравков.

Третият лъч на метрото - готов за изборите октомври

Основната централна част от третия лъч на метрото може да е готова точно преди местните избори наесен. Това стана ясно по време на инспекция на строежа на метродиаметъра от столичния кмет Йорданка Фандъкова. Тунелопробивната машина е изкопала почти 8 км двупосочен тунел от кв. "Красно село" до "Малък градски театър зад канала". По протежението му ще има 8 метростанции като дейностите са приключени на 88%, обясни Йорданка Фандъкова. Шестнайсет нови метровлака, с които ще се обслужва линията вече са пристигнали в София, каза още тя. Трафикът в засегнатите райони би трябвало да намалее с 25%, вредните емисии ще намалеят с 90 хил. тона.

Третият метродиаметър ще продължава от "Красно село" към Горна баня и "Околовръстен път" като тази отсечка ще е готова през 2020 г. Планирано е и продължение към кв. "Левски", но за него няма осигурено финансиране.

Отсечката на метрото до Бизнес парк София ще се удължи с още два километра и ще стига до Околовръстното шосе при "Ринг мол" и IKEA, а третият лъч на метрото ще има шесткилометрово разклонение в посока кв. "Слатина" (виж картата). Това предвижда предложение за промяна на Общия устройствен план на София, което беше одобрено от общинската транспортна комисия в сряда, а в четвъртък ще мине на одобрение в Столичен общински съвет.

По този начин официално се дава ход на процедурата по изработка на инвестиционен план за двете отсечки, а Столична община се ангажира да осигури финансиране. Парите са най-голямата неизвестна, защото дотук основните суми за метрото идваха от еврофондовете, а не е ясно дали Брюксел би субсидирал още отсечки. Затова няма и срок, в който ще се строят и завършат двете отклонения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    bbs avatar :-|
    Lord

    А Овча Купел защо е между Младост и летището?

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    А продължението по Царица Йоана до околовръстното на Люлин (магистрала Струма) защо е отпаднало? Колите около метростанция Люлин вече се катерят една върху друга, а паркингът до Околовръстното (до новата метростанция) би разтоварил значително потока от запад.

  • 3
    bba30550215 avatar :-|
    bba30550215

    В Люлин живеят към 300000 човека. Плюс това от запад много хора идват и им се налага да влизат в града чак до Билла или до Сливница.
    Тея 2 супер лесни спирки заедно с един хубав паркинг, за който има много място отатък околовръстното колко десетилетия ще ги мъчите?
    Може да се комбинира и с велоалеи към околните населени места...

  • 4
    ivan_v avatar :-|
    ivan_v

    по често трябва да има избори...

  • 5
    robsan avatar :-|
    rovelist

    Метрото трябва (и е НЕтрудно и НЕскъпо) да се разшири приоритетно:
    на юг, под бул. Черни връх, до околовръстното и
    на запад, под бул. Царица Йоана, до околовръстното.

  • 6
    borime4ka avatar :-|
    Peter Sabev

    На картата в статията е показана МС13 от Трети метродиаметър (тази на ул. Дойран в Бели брези). Тя обаче отпадна и то точно заради идеята да се направи бъдещо разклонение в посока Павлово.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK