С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 28 фев 2019, 17:31, 8759 прочитания

"Автомагистрали" започва да строи "Хемус" след Боаза до май

Нови 10 км от магистралата между Ябланица и Боаза ще са готови още тази есен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато на дневен ред в момента е строителството на нови 134 км от магистрала "Хемус", които държавата планира да изгради сама за четири години, дойде и новината, че преди края на годината ще има новопостроена отсечка.

В края на януари Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че 67% от отсечката Ябланица - Боаза е готова и е силно вероятно да бъде завършена изцяло още през есента. Днес, след проверка на новия директор на АПИ Георги Терзийски, новината се потвърди, като изграждането е стигнало 75%, съобщиха от агенцията.


Терзийски заяви, че до май тази година ще започне изграждането и на два етапа от "Боаза" до пътя Русе - Велико Търново, където би трябвало да строи държавната компания "Автомагистрали". Преди време премиерът Бойко Борисов обяви, че през март ще има първи копки на въпросния лот, но явно сроковете са се отложили. Засега няма план и как ще се избере надзорна фирма, а по закон строителството не може да започне без нея.

Става дума за отсечките от Боаза до пътен възел Дерманци и от пътен възел Калиник до пътя Плевен - Ловеч, чиято обща дължина е малко над 32 км. По думите на Терзийски до края на годината ще бъдат готови и техническите проекти за останалите етапи от този участък, но за тях все още няма проектанти. В момента "Автомагистрали" няма и пълен проектантски капацитет, а на сайта им има обява за кандидат-проектанти.

Колко струва "Хемус"



Отсечката между Ябланица и Боаза се строи от обединение на три свързани с Велико Желев компании - "Хидрострой", "Водстрой 98" (сега преименувана на ВДХ) и "Пътстрой Бургас". Те започнаха изграждането й през март 2018 г.

Участъкът струва 54.9 млн. лв. без ДДС, или около 66 млн. лв. с ДДС, и е дълъг 10 км. За сравнение, за момента за 134 км от "Хемус", които държавната "Автомагистрали" трябва да изгради, се предвиждат 1.34 млрд. лв. с ДДС.

Грубо средната цена между Ябланица и Бояза излиза 6.6 млн. лв. на километър, като ценовата оферта на "Хидрострой" беше и най-ниска. За предстоящия участък между п.в. "Боаза" и път I-5 Русе - Велико Търново цената е средно 10 млн. лв. на километър. Това е същата сума, която бившият регионален министър Николай Нанков цитираше в средата на август. Преди време изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев обясни, че е трудно да се осреднява така, както и че цената може да се увеличи или намали в зависимост от проектите, които се изготвят.
Какво друго чакаме в Северна България
В момента се строят и други 16 км от "Хемус" при Търговище. Там изпълнител е обединение от"Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22". Строителството там започна през септември 2018 г., като засега няма информация, че отсечката ще бъде приключена предсрочно и се очаква да е готова през март 2020 г.

В момента текат и две тръжни процедури за близо 34 км от пътя Мездра-Ботевград, като този месец бяха събрани офертите. Тепърва трябва оценителните комисии да ги разгледат, да класират участници, твърде вероятно е и да има обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията, тоест строителството ще започне най-рано през 2020 г. Сроковете за изпълнение пък са три години.

Магистралата Русе-Велико Търново е на още по-ранен етап. Предстои Върховният админстративен съд да се произнесе по постъпила касационна жалба, да стартират обществените поръчки за пътя от Русе до Бяла заедно с обходния път на Бяла, като това са 75 км общо, или половината от цялата планирана магистрала.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1065 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 791 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Без резултат от срещата Ким - Тръмп, търгът за "Турски поток" през България е подновен

И още: Медведев пристига на посещение в България след Столтенберг; "Тръмп е расист, мошеник и измамник", или какво каза бившият му адвокат пред Конгреса

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света