"Автомагистрали" започва да строи "Хемус" след Боаза до май
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Автомагистрали" започва да строи "Хемус" след Боаза до май

"Автомагистрали" започва да строи "Хемус" след Боаза до май

Нови 10 км от магистралата между Ябланица и Боаза ще са готови още тази есен

Мила Чернева
10556 прочитания

© Надежда Чипева


Докато на дневен ред в момента е строителството на нови 134 км от магистрала "Хемус", които държавата планира да изгради сама за четири години, дойде и новината, че преди края на годината ще има новопостроена отсечка.

В края на януари Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че 67% от отсечката Ябланица - Боаза е готова и е силно вероятно да бъде завършена изцяло още през есента. Днес, след проверка на новия директор на АПИ Георги Терзийски, новината се потвърди, като изграждането е стигнало 75%, съобщиха от агенцията.

Терзийски заяви, че до май тази година ще започне изграждането и на два етапа от "Боаза" до пътя Русе - Велико Търново, където би трябвало да строи държавната компания "Автомагистрали". Преди време премиерът Бойко Борисов обяви, че през март ще има първи копки на въпросния лот, но явно сроковете са се отложили. Засега няма план и как ще се избере надзорна фирма, а по закон строителството не може да започне без нея.

Става дума за отсечките от Боаза до пътен възел Дерманци и от пътен възел Калиник до пътя Плевен - Ловеч, чиято обща дължина е малко над 32 км. По думите на Терзийски до края на годината ще бъдат готови и техническите проекти за останалите етапи от този участък, но за тях все още няма проектанти. В момента "Автомагистрали" няма и пълен проектантски капацитет, а на сайта им има обява за кандидат-проектанти.

Колко струва "Хемус"

Отсечката между Ябланица и Боаза се строи от обединение на три свързани с Велико Желев компании - "Хидрострой", "Водстрой 98" (сега преименувана на ВДХ) и "Пътстрой Бургас". Те започнаха изграждането й през март 2018 г.

Участъкът струва 54.9 млн. лв. без ДДС, или около 66 млн. лв. с ДДС, и е дълъг 10 км. За сравнение, за момента за 134 км от "Хемус", които държавната "Автомагистрали" трябва да изгради, се предвиждат 1.34 млрд. лв. с ДДС.

Грубо средната цена между Ябланица и Бояза излиза 6.6 млн. лв. на километър, като ценовата оферта на "Хидрострой" беше и най-ниска. За предстоящия участък между п.в. "Боаза" и път I-5 Русе - Велико Търново цената е средно 10 млн. лв. на километър. Това е същата сума, която бившият регионален министър Николай Нанков цитираше в средата на август. Преди време изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев обясни, че е трудно да се осреднява така, както и че цената може да се увеличи или намали в зависимост от проектите, които се изготвят.

Какво друго чакаме в Северна България

В момента се строят и други 16 км от "Хемус" при Търговище. Там изпълнител е обединение от"Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22". Строителството там започна през септември 2018 г., като засега няма информация, че отсечката ще бъде приключена предсрочно и се очаква да е готова през март 2020 г.

В момента текат и две тръжни процедури за близо 34 км от пътя Мездра-Ботевград, като този месец бяха събрани офертите. Тепърва трябва оценителните комисии да ги разгледат, да класират участници, твърде вероятно е и да има обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията, тоест строителството ще започне най-рано през 2020 г. Сроковете за изпълнение пък са три години.

Магистралата Русе-Велико Търново е на още по-ранен етап. Предстои Върховният админстративен съд да се произнесе по постъпила касационна жалба, да стартират обществените поръчки за пътя от Русе до Бяла заедно с обходния път на Бяла, като това са 75 км общо, или половината от цялата планирана магистрала.

Докато на дневен ред в момента е строителството на нови 134 км от магистрала "Хемус", които държавата планира да изгради сама за четири години, дойде и новината, че преди края на годината ще има новопостроена отсечка.

В края на януари Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че 67% от отсечката Ябланица - Боаза е готова и е силно вероятно да бъде завършена изцяло още през есента. Днес, след проверка на новия директор на АПИ Георги Терзийски, новината се потвърди, като изграждането е стигнало 75%, съобщиха от агенцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    chichi01 avatar :-@
    Чичи (Ice Man's fan)

    Само по-бързо действайте, защото сте закъснели с минимум 20 години!!!!

  • 2
    caldari avatar :-?
    Крис

    Гледам аз сателитните снимки от гугъл ърт и не я виждам тази отсечка, честно да Ви кажа.

  • 3
    theduloclan avatar :-|
    theduloclan

    До коментар [#2] от "Крис":

    Е как ще я видиш като всички сателитни снимки в Гугъл за България са от 2012 година? Погледни в долния десен ъгъл на снимките кога са правени...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK