С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 1 мар 2019, 11:42, 7714 прочитания

Финансирането на "Турски поток" през България - кой друг, ако не "Газпром"

Кандидатите за строителството трябва сами да осигурят необходимите 2.3 млрд. лв, а "Булгартрансгаз" ще се издължава от бъдещите таски

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Финансовите условия за строителите на "Турски поток" през България стесняват кръга до посочени от "Газпром" фирми.
  • Както при "Южен поток", руските медии съобщиха за избран изпълнител, преди търгът да е започнал по същество.

Част от темата

Газ и геополитика

Къде е България на новата газова схема

Страната продължава да се оплита в руски проекти, с което реално затваря възможностите си за алтернативни доставки

Играта с тръбата

С несръчните си опити да жонглира между Русия и Запада Борисов рискува да получи най-лошото от двата свята

Който търси алтернативен природен газ - намира

Редица европейски страни успяват да си осигурят конкурентни на "Газпром" доставки

Продължението на "Турски поток" през България, което се очаква да струва 2.8 млрд. лв., ще се финансира от избрания строител, а не с кредити, както обявиха управляващите. "Булгартрансгаз" ще плати със собствени средства само аванс от 250 млн. лева. Моделът е предпочетен вероятно поради кратките срокове за реализация на проекта (транзитът трябва да започне от януари 2020 г.), но досега не е коментиран публично от държавната компания или от Министерството на енергетиката.
Изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов отказва да коментира схемата за финансиранто на проекта.

Фотограф: Надежда Чипева

Схемата с финансирането прилича на тази, която трябваше да се приложи за "Южен поток", но има една голяма разлика - този път държавната "Булгартрансгаз" носи цялата отговорност и ако няма приходи от транзит, пак ще трябва да плаща. Освен това при този начин на осигуряване на средствата коренно се променят досегашните икономически анализи за проекта. И най-вече се стеснява силно кръгът на потенциалните кандидати, защото едва ли други освен близки до "Газпром" фирми биха вложили милиарди в проект, приходите от който зависят основно от руската газова компания. Това впрочем вече се потвърди и от руското издание РБК, което съобщи, че "Газпром" е избрала "Трубная металлургическая компания" (ТМК) за доставката на тръбите и строителството на българския газопровод, макар срокът за подаване на оферти в търга все още да не е приключил.

"Капитал" не успя да потвърди тази информация, но разбра, че големите български строители се подготвят за подизпълнители на чуждестранни производители на тръби, за да поемат изкопните дейности на място. Освен ТМК възможни кандидати са водещите руски производители на тръби Chelyabinsk Pipe Plant и JSC Zagorsk Pipe Plant, които подадоха оферти и за газовата връзка с Гърция. Капацитет за толкова бърза реакция вероятно има и индийската Welspun Corp., която е вторият по големина производител на стоманени тръби в света.


Развръзката се очаква в първата седмица на март, когато "Булгартрансгаз" трябва да обяви кандидатите в обществената поръчка за строителството. Във всеки случай обаче Европейската комисия ще следи отблизо процедурата, тъй като може да се окаже притеснително, ако "Газпром" финансира строителството и получава срещу това транзитните такси за доставките си. В Сърбия руската компания строи сама тръбата от продължението на "Турски поток", но за разлика от София Белград няма ангажимент да спазва правилата на ЕС.

Схема с неизвестна лихва

От публикуваната документация за търга се разбира, че "Булгартрансгаз" ще изготви погасителен план със срок от 120 месеца, за да възстанови направените от изпълнителя разходи за производството на тръбите и полагането им по дългото над 450 км трасе. Средствата за месечните вноски ще се набавят от таксите за пренос, които за въпросните 10 години се очаква да бъдат около 3.62 млрд. лева. На пръв поглед тази сума изглежда достатъчна за изплащането на проекта, особено като се има предвид, че "Булгартрансгаз" ще плати със собствени средства аванса от 250 млн. лв. без ДДС. Но с тези пари ще трябва да се покрият и експлоатационните разходи от 131.4 млн. лв. на година, или общо 1.58 млрд. лева.



Изчисленията показват, че държавната компания ще разполага с приходи от 2.04 млрд. лв. за изплащането на инвестиция, чиято прогнозна стойност без аванса е 2.036 млрд. лв. без ДДС. Към тази сума обаче трябва да се прибави задължителното оскъпяване при разсроченото плащане. В случая лихвата не е предварително заложена, а ще бъде определена от избраната фирма. Което е основателна причина да се смята, че при този подход оскъпяването ще е значително по-голямо, отколкото, ако се ползва банков кредит. Още повече че поисканият от кандидатите процент ще носи само 15 точки при оценяването на офертите им, което не е достатъчен стимул за ниски нива.

При лихва 5% например оскъпяването на проекта може да надхвърли 600 млн. лева. И това е, ако плащанията вървят методично без забавяне, защото в противен случай ще се начисляват допълнителни лихви. С други думи, през първите 10 години "Булгартрансгаз" ще трябва да прави допълнителни разходи над постъпленията от транзитни такси, за да се разплати със строителя. "Капитал" на два пъти отправи покана към държавната компания за коментар по начина на финансиране на проекта, но оттам приложиха метода на "мълчаливия отказ".

Иначе намеренията са плащанията да започнат още с първите постъпленя от транзитни такси през февруар 2020 г., както е според подписания с "Газпром" договор за резервиране на капацитети. Само че шансовете газопроводът да е готов в следващите 10 месеца са нищожни и по всяка вероятност ще има отлагане. Важното в случая е, че според договора "Булгартрансгаз" няма да плаща неустойки на "Газпром", каквито съмнения вече се появиха.

Важни въпроси

При така разчертания план за строежа на новия транзитен газопровод има няколко въпроса, на които трябва да се обърне особено внимание. Като например какво ще се случи, ако няма приходи от транзитни такси? По принцип в договорите за резервиране на капацитет има клауза "ship or pay", което означава, че "Газпром" трябва да плаща съответните суми, дори да не транспортите никакви количества газ. Това обаче важи само ако проектът бъде завършен и въведен в експлоатация. Ако строителството спре на по-ранна фаза, "Булгартрансгаз" ще трябва да плати представените фактури със собствени средства.

Дори всичко да се случи, както е планирано, през първите две години приходите от такси няма да са достатъчни за покриване на месечните вноски към изпълнителя. Очакваните постъпления от "Булгартрансгаз" са между 16 и 18 млн. лв. на месец, докато минималната вноска ще е поне 20 милиона. Според разясненията, дадени от държавния газов оператор на кандидатите, в тези случаи ще се плаща първо съответното месечно оскъпяване и с остатъка ще се погасява главницата. След което ще се прави преизчисляване на погасителния план. А това ще доведе до допълнително оскъпяване на целия проект.

Възможност и да няма газопровод

От третата година на експлоатацията на тръбата се очаква приходите от транзитни такси да скочат на 30 млн. лв. и след това постепенно да нараснат до 36 млн. лв. през 10-тата година. Допълнителните приходи могат да се използват за намаляване на размера на месечните вноски или за съкращаване на срока, но "Булгартрансгаз" обяснява пред кандидатите, че ще използва средства за изграждането на други обекти и съоръжения.

Все пак обаче в проекта на договор с изпълнителя е включена и клауза, според която "Булгартрансгаз" ще търси възможности за привличане на външно финансиране за предсрочно погасяване на част или всички задължения. Тя обаче няма задължителен характер и може въобще да не се стигне до процедура за избор на финансираща институция.

Предвидена вероятност е и изобщо да не се стигне до строителството на газопровода. "Газпром" има право да се откаже от резервираните капацитети без никакви санкции до 1 април 2019 г. А поводи за това не липсват.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Управляващите побързаха да изтрият проекторешението, след като "Спаси София" го публикуваха във Фейсбук

15 дек 2019, 370 прочитания

Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор 1 Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април

14 дек 2019, 1853 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Който търси алтернативен природен газ - намира

Редица европейски страни успяват да си осигурят конкурентни на "Газпром" доставки

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10