Пътната агенция поднови поръчките за поддържане на пътищата за 474 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция поднови поръчките за поддържане на пътищата за 474 млн. лв.

Пътната агенция поднови поръчките за поддържане на пътищата за 474 млн. лв.

След като преди по-малко от месец търговете бяха прекратени, сега се събират оферти до средата на април

Мила Чернева
3607 прочитания

© Надежда Чипева


За по-малко от месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) прекрати и впоследствие поднови шест обществени поръчки за поддържане на републиканската пътна мрежа. Те бяха за всеки от шестте района в страната (Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югозападен, Южен Централен и Югоизточен), но след решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по жалби, АПИ се принуди да нанесе корекции в тръжната документация. Агенцията беше допуснала грешки, например в техническото задание на всяка поръчка липсва комплексна оценка на състоянието на пътните съоръжения.

Досега договорите за поддържане се сключваха за 48 месеца, като последните такива бяха подписани между 2014 и 2016 г. До избор на нови строителни фирми, които да отговарят за поддържането, се наложи да се удължат досегашните споразумения със седем месеца, въпреки че в някои области те вече са изтекли. Това значи, че агенцията трябва за няколко месеца да събере офертите, да ги оцени, да избере изпълнители и да подпише нови договори.

Поръчките са за превантивно, текущо и зимно поддържане, както и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации.

Парите винаги може да се увеличат

Търговете за шестте района са на стойност между 60 и близо 100 млн. лв. без ДДС, като договорите се сключват за срок от пет години. Всяка поръчка е разделена на няколко позиции - по областни пътни управления (или иначе казано - по области), но кандидатите могат да участват за колкото преценят, без ограничения.

Най-скъпата обособена позиция е за област София на стойност 47.9 млн.лв. без ДДС, като дължината на пътната мрежа, за която АПИ отговаря там, е и най-голяма - над 1349 км. Следващите най-скъпи позиции са за област Бургас на стойност 25.1 млн. лв., като там трябва да се поддържат над 1121 км, и за област Велико Търново в Северния централен район - 23.2 млн. лв. за близо 964 км.

Въпреки че ценовата оферта е основен критерий с тежест 60%, става дума за единични цени. Предвидените прогнозни стойности за всяка област са предвидените в бюджета на АПИ засега. На практика обаче по договорите за поддържане често се отпускат милиони допълнителни средства. През октомври например правителството отпусна цели 150 млн. лв. допълнително за ремонти към строителните компании, сключили именно такива договори. Сред обектите бяха пътят между София и Перник през Владая - източната дълга на околовръстния път на столицата, както и Димитровград – Хасково, Русе – Варна и др.

Другият показател е "оценка нивото на изпълнение на дейностите по текущо и превантивно поддържане на републиканските пътища" с тежест 40%.

Крайният срок за подаване на оферти за северните райони е 11 април, а за южните - 8 април.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK