На Алепу се строи и всичко е наред
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На Алепу се строи и всичко е наред

В сайта "Тоест" се появиха снимки от почивните дни около трети март, където се виждат две работещи бетонпомни и движещи се в района бетоновози. Това, което те правят, не е да строят комплекс, а да укрепват

На Алепу се строи и всичко е наред

РДНСК не откри нарушения, МРРБ няма ключови документи относно строежа, а община Созопол отказа достъп до други

Мила Чернева
8494 прочитания

В сайта "Тоест" се появиха снимки от почивните дни около трети март, където се виждат две работещи бетонпомни и движещи се в района бетоновози. Това, което те правят, не е да строят комплекс, а да укрепват

© Тоест


От началото на годината така нареченият Шофьорски плаж в близост до комплекса "Свети Тома" край местността Алепу непрекъснато влиза в новините заради появилата се там строителна техника и изливащ се бетон. Оказа се, че всичко е наред - строителите от ГБС просто укрепвали свлачище и по съвместителство вдигат и комплекс, с който да си избият парите за укрепването на брега.

За това те имат разрешение от МРРБ. Въпреки това ДНСК спря строителството, за да е сигурно, че засега ще бъде построена само укрепителна стена, а не комплекс.

През почивните дни около 3 март обаче отново възникнаха съмнения, че вместо брегоукрепване, което е позволено на терена до плажа, там активно се строят сгради. Причината за тези съмнения не е трудно да се открие - на снимките се вижда огромна бетонна плоча, която седи излята на метри от морето.

На 5 март обаче поредна проверка не е установила никакви нарушения при строителството в местността.

И докато ДНСК и ГБС уточняват кое е сграда и кое - стена, се оказа, че регионалното министерство не разполага с редица документи, на база на които е позволило съответното брегоукрепване. От община Созопол отказаха на "Капитал" достъп до собствените си протоколи заради... забрана на инвеститора.

Нито едно нарушение досега

Още през януари във Facebook се появиха снимки на багери до плажа, където има свлачище. Оказа се, че инвеститорите са получили разрешение за строеж от кмета на община Созопол Панайот Рейзи на 10 септември 2018 г. Строежът трябва да се извършва в два етапа - укрепване на свлачище и строеж на курортен комплекс. В края на януари строежът на Шофьорския плаж беше временно спрян, като обяснението на началника на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) Иван Несторов беше, че вместо брегоукрепване направо се полагат бетонни основи на сгради. Глоби обаче нямаше, а впоследствие дейностите продължиха.

В средата на февруари втора проверка на Регионалната дирекция за национален строителен контрол (РДНСК) в Бургас отново не установи нарушения.

При свлачището трябва да се появят два нови ваканционни комплекса - "Алепу вилидж" и "Алепу бриз вилидж", като от екооценката става ясно, че площта на проекта е около 20 дка, а застроената площ надземно и подземно е около 9200 кв.м.

Около 3 март в интернет отново бяха публикувани снимки, като от тях продължава да личи, че вече се строи комплекс. На 5 март проверка на директора на Регионалната дирекция за национален строителен контрол в Бургас Милен Ненчев не откри нарушения и установи, че в момента се извършва само брегоукрепване. След изграждане на брегоукрепителното съоръжение следва да се извърши мониторинг, който да докаже, че то ще изпълнява необходимите геозащитни функции и чак тогава да започне изграждането на комплекс.

Свлачището над Шофьорския плаж е активно от години, като е необходимо брегоукрепване преди каквото и да е строителство да се случи, твърдят институциите
Фотограф: Надежда Чипева

"Тези кубове са конструкция стоманобетонова, която със своята тежест подпира и възпрепятства свличането на всичко това, което е територия, където сме ние, пътя и всички територии назад", каза Ненчев, цитиран от "Телевизия Европа". Строителството на терен трябва да спре на 15 май, тъй като тогава започва гнезденето на защитени птици в местността.

Не знаем или няма да кажем

За местността Алепу със свое писмо от 24 януари 2017г. Министерството на регионалното развитие и благоуйстроството (МРРБ) е дало предварително съгласие за извършване на геозащитни мерки и дейности на регистрирано през 2009 г. активно свлачище. Писмото е издадено на база дълъг списък с документи - сред които нов устройствен план на мястото и геодезистки проучвания.

"Капитал" поиска документите със заявление по реда на Закона за достъп до обществена информация, но от МРРБ дадоха странен отговор. От ведомството твърдят, че нямат в архива си следните документи, въпреки че само преди две години са дали разрешението на база същите:

  • Предварителен договор за учредяване на право на строеж върху недвижим имот срещу задължение за строителство от 16.06.2016 г. между "БРИЗ 2000" и "ГБС - ТУРС"
  • Предварителен договор за учредяване на право на строеж върху недвижим имот срещу задължение за строителство от 12.08.2016 г. между "АЛЕПУ ВИЛИДЖ" АД и "ГБС – ТУРС"
  • Доклад за извършено инженерно-геоложко и хидрогеоложко проучване (ИГХП) от м. януари 2017 г. на "Аква Тера Консулт".

За другите два документа - частично изменение на Плана за регулация и застрояване от 2006 г. на ЕТ "Кодан" за въпросния имот, което е одобрено със заповед на созополския кмет, както и протокол от 16 февруари 2017 г. на специализиран състав на Общински съвет по устройство на територията при община Созопол за приемане на доклад за инженерно-геоложко и хидрогеоложқо проучване на района - от МРРБ препратиха към община Созопол, където се съхраняват.

Кметът на община Созопол отказ достъп до двата документа, като се позовава на отказа на трети лица. Става дума за Марио Щерев, представител на собственика на терена "Алепу Вилидж". Не е ясно защо за документи, които трябва да са публични (регулационен план и заседание на общински съвет) е искано позволение от инвеститора.

Инвеститорите са три фирми: "Алепу вилидж", "Бриз 2000" на Ани Милошова и Алекс Димитров и "ГБС Турс", дъщерно дружество на "Главболгарстрой". Последните са и изпълнител на проекта.

Какво казват геодезистите

Според становището на "Геозащита - Варна" от 18 януари 2017г., до което "Капитал" все пак получи достъп, преди десет години свлачищата са били две, но са се слели в едно до 2011 г. Заключението на ведомството е, че то е активно и се налагат "противосвлачищни и противоабразионни укрепителни мероприятия, отчитащи бъдещото строителство и вертикална планировка в района", както и "да се направи ревизия на ВиК мрежата в комплекс "Св. Тома" и района на свлачището".

От bTV обаче цитират Асоциацията на геодезистите, които са изпратили сигнал до регионалното министерство, премиера и главния прокурор. В него твърдят, че край плажа се извършва нарушение на екологичното законодателство и че фирмата изгражда не това, което е съгласувала с екоинспекцията през 2017 г., като уточняват, че в инвестиционното предложение е посочено, че защитното съоръжение трябва да бъде изградено на нивото на пътя, а не на плажа.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете въпросника долу:

Така изглеждаше обектът през януари
Източник: Дневник/Гражданите

От началото на годината така нареченият Шофьорски плаж в близост до комплекса "Свети Тома" край местността Алепу непрекъснато влиза в новините заради появилата се там строителна техника и изливащ се бетон. Оказа се, че всичко е наред - строителите от ГБС просто укрепвали свлачище и по съвместителство вдигат и комплекс, с който да си избият парите за укрепването на брега.

За това те имат разрешение от МРРБ. Въпреки това ДНСК спря строителството, за да е сигурно, че засега ще бъде построена само укрепителна стена, а не комплекс.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick

    всичко е точно. строете и вътре в морето, ако искате, самия плаж също целия го бетонирайте, и после поканете руски туристи за по 45 лв на вечер. За българите има Гърция. Каква ирония

  • 2
    borkar avatar :-|
    borkar

    Въпреки, че е за Аркутино текстът е валиден и за Алепу - няма и 1 километър до там, а и за цялото ни крайбрежие:
    https://www.ploshtadslaveikov.com/do-detsata-na-pod-chovetsite/

  • 3
    orchis avatar :-|
    orchis

    И всичко това, за да може всякая сволочь да си купи кутийка на морето.

  • 4
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    Предлагам есента да отидем с няколко лопати и да прокараме канал до бетонната плоча, за да могат от входната врата направо да си топят краката в морето. Проекта ще се казва "изграждане на уникална по рода си морска лагуна и подсграден солен басейн".

  • 5
    pkb1412490797378443 avatar :-|
    Alex Gudev

    Велика е българската инжинерна мисъл. За да укрепиш свлачище строиш комплекс. А и да не забравяме факта, че бъдещият комплекс ще е точно на брега и при един по-силен прилив през зимата комплекса ще бъде наводнен. Но както се пее в една песен всичко и точно и най-вече законно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK