Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 5 мар 2019, 17:03, 6898 прочитания

На Алепу се строи и всичко е наред

РДНСК не откри нарушения, МРРБ няма ключови документи относно строежа, а община Созопол отказа достъп до други

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От началото на годината така нареченият Шофьорски плаж в близост до комплекса "Свети Тома" край местността Алепу непрекъснато влиза в новините заради появилата се там строителна техника и изливащ се бетон. Оказа се, че всичко е наред - строителите от ГБС просто укрепвали свлачище и по съвместителство вдигат и комплекс, с който да си избият парите за укрепването на брега.

За това те имат разрешение от МРРБ. Въпреки това ДНСК спря строителството, за да е сигурно, че засега ще бъде построена само укрепителна стена, а не комплекс.


През почивните дни около 3 март обаче отново възникнаха съмнения, че вместо брегоукрепване, което е позволено на терена до плажа, там активно се строят сгради. Причината за тези съмнения не е трудно да се открие - на снимките се вижда огромна бетонна плоча, която седи излята на метри от морето.

На 5 март обаче поредна проверка не е установила никакви нарушения при строителството в местността.

И докато ДНСК и ГБС уточняват кое е сграда и кое - стена, се оказа, че регионалното министерство не разполага с редица документи, на база на които е позволило съответното брегоукрепване. От община Созопол отказаха на "Капитал" достъп до собствените си протоколи заради... забрана на инвеститора.



Нито едно нарушение досега

Още през януари във Facebook се появиха снимки на багери до плажа, където има свлачище. Оказа се, че инвеститорите са получили разрешение за строеж от кмета на община Созопол Панайот Рейзи на 10 септември 2018 г. Строежът трябва да се извършва в два етапа - укрепване на свлачище и строеж на курортен комплекс. В края на януари строежът на Шофьорския плаж беше временно спрян, като обяснението на началника на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) Иван Несторов беше, че вместо брегоукрепване направо се полагат бетонни основи на сгради. Глоби обаче нямаше, а впоследствие дейностите продължиха.

В средата на февруари втора проверка на Регионалната дирекция за национален строителен контрол (РДНСК) в Бургас отново не установи нарушения.
При свлачището трябва да се появят два нови ваканционни комплекса - "Алепу вилидж" и "Алепу бриз вилидж", като от екооценката става ясно, че площта на проекта е около 20 дка, а застроената площ надземно и подземно е около 9200 кв.м.


Около 3 март в интернет отново бяха публикувани снимки, като от тях продължава да личи, че вече се строи комплекс. На 5 март проверка на директора на Регионалната дирекция за национален строителен контрол в Бургас Милен Ненчев не откри нарушения и установи, че в момента се извършва само брегоукрепване. След изграждане на брегоукрепителното съоръжение следва да се извърши мониторинг, който да докаже, че то ще изпълнява необходимите геозащитни функции и чак тогава да започне изграждането на комплекс.
Свлачището над Шофьорския плаж е активно от години, като е необходимо брегоукрепване преди каквото и да е строителство да се случи, твърдят институциите

Фотограф: Надежда Чипева

"Тези кубове са конструкция стоманобетонова, която със своята тежест подпира и възпрепятства свличането на всичко това, което е територия, където сме ние, пътя и всички територии назад", каза Ненчев, цитиран от "Телевизия Европа". Строителството на терен трябва да спре на 15 май, тъй като тогава започва гнезденето на защитени птици в местността.

Не знаем или няма да кажем

За местността Алепу със свое писмо от 24 януари 2017г. Министерството на регионалното развитие и благоуйстроството (МРРБ) е дало предварително съгласие за извършване на геозащитни мерки и дейности на регистрирано през 2009 г. активно свлачище. Писмото е издадено на база дълъг списък с документи - сред които нов устройствен план на мястото и геодезистки проучвания.

"Капитал" поиска документите със заявление по реда на Закона за достъп до обществена информация, но от МРРБ дадоха странен отговор. От ведомството твърдят, че нямат в архива си следните документи, въпреки че само преди две години са дали разрешението на база същите:
  • Предварителен договор за учредяване на право на строеж върху недвижим имот срещу задължение за строителство от 16.06.2016 г. между "БРИЗ 2000" и "ГБС - ТУРС"
  • Предварителен договор за учредяване на право на строеж върху недвижим имот срещу задължение за строителство от 12.08.2016 г. между "АЛЕПУ ВИЛИДЖ" АД и "ГБС – ТУРС"
  • Доклад за извършено инженерно-геоложко и хидрогеоложко проучване (ИГХП) от м. януари 2017 г. на "Аква Тера Консулт".
За другите два документа - частично изменение на Плана за регулация и застрояване от 2006 г. на ЕТ "Кодан" за въпросния имот, което е одобрено със заповед на созополския кмет, както и протокол от 16 февруари 2017 г. на специализиран състав на Общински съвет по устройство на територията при община Созопол за приемане на доклад за инженерно-геоложко и хидрогеоложқо проучване на района - от МРРБ препратиха към община Созопол, където се съхраняват.

Кметът на община Созопол отказ достъп до двата документа, като се позовава на отказа на трети лица. Става дума за Марио Щерев, представител на собственика на терена "Алепу Вилидж". Не е ясно защо за документи, които трябва да са публични (регулационен план и заседание на общински съвет) е искано позволение от инвеститора.
Инвеститорите са три фирми: "Алепу вилидж", "Бриз 2000" на Ани Милошова и Алекс Димитров и "ГБС Турс", дъщерно дружество на "Главболгарстрой". Последните са и изпълнител на проекта.


Какво казват геодезистите

Според становището на "Геозащита - Варна" от 18 януари 2017г., до което "Капитал" все пак получи достъп, преди десет години свлачищата са били две, но са се слели в едно до 2011 г. Заключението на ведомството е, че то е активно и се налагат "противосвлачищни и противоабразионни укрепителни мероприятия, отчитащи бъдещото строителство и вертикална планировка в района", както и "да се направи ревизия на ВиК мрежата в комплекс "Св. Тома" и района на свлачището".

От bTV обаче цитират Асоциацията на геодезистите, които са изпратили сигнал до регионалното министерство, премиера и главния прокурор. В него твърдят, че край плажа се извършва нарушение на екологичното законодателство и че фирмата изгражда не това, което е съгласувала с екоинспекцията през 2017 г., като уточняват, че в инвестиционното предложение е посочено, че защитното съоръжение трябва да бъде изградено на нивото на пътя, а не на плажа.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете въпросника долу:

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 1798 прочитания

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 2 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 1713 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: До дни тръгва процедурата за "Белене", лоши новини за китайската икономика

И още: Втори случай на излекуван от ХИВ вируса дава надежди за битката с болестта; утре ще стане ясно дали Васил Божков влиза като собственик в "Левски"

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10