Полицията в Чехия влезе в офисите на Kapsch, които строят и българската тол-система
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полицията в Чехия влезе в офисите на Kapsch, които строят и българската тол-система

Директорът на българския клон на австрийското дружество Михаел Вебер и вече бившият председател на управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов са подписали анекса към договора за тол-системата у нас в края на 2018 г.

Полицията в Чехия влезе в офисите на Kapsch, които строят и българската тол-система

Има съмнения за корупция и договорки между австрийската компания и местния орган за защита на конкуренцията

Мила Чернева
5940 прочитания

Директорът на българския клон на австрийското дружество Михаел Вебер и вече бившият председател на управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов са подписали анекса към договора за тол-системата у нас в края на 2018 г.

© Надежда Чипева


Австрийската Kapsch, която строи и българската тол-система, попадна под ударите на чешката полиция. Органите на реда в Прага претърсват офисите на австрийската компания Kapsch, съобщи Reuters, като се позова на чешки медии. Претърсването е свързано с обществените поръчки за тол-системата в Чехия, като обект на разследване е и чешката Комисия за защита на конкуренцията, каза прокурорът Петр Середа пред агенция CTK. Все още няма повдигнати обвинения.

Kapsch, която е един от световните лидери в тази област, беше избрана да изгради тол-системата и у нас за почти 150 млн. лв. без ДДС. Покрай изпълнението на поръчката обаче излязоха редица съмнителни факти, включително и сключването на анекс, с който АПИ спестява на австрийската фирма дейности за 20 млн. лв., но не променя цената.

Подозренията в Чехия

Kapsch беше оператор на чешката тол-система от 2007 г. През април 2018 г. обаче консорциум между техни конкуренти - CzechToll и SkyToll, ги победиха и спечелиха десетгодишен договор от 2020 г. на стойност над половин милиард долара. CzechToll се контролира от чешкия милиардер Петр Келнер (който купи Telenor в България), а партньорът им SkyToll е оператор на тол-а в Словакия.

В четвъртък са претърсени офиси на фирмата в Чехия и апартаментът на генералния директор на Kapsch TrafficCom в страната - Карел Феикс. Полицията е влязла и в седалището на антимонополния орган в Чехия UOHS.

Причината са подозрения в корупция както за Феикс, така и за ръководителя на чешкото КЗК Петр Рафай.

Според австрийската Die Presse, като се позовава на чешката Novinky.cz, разследващите имат съмнения за подкупи и злоупотреби във връзка с тол-системата за тежкотоварни автомобили. Местните медии твърдят, че Феикс и Рафай са опитали да повлияят на избора на изпълнител на нов оператор миналата година.

Според водещия вестник "Лидове новини" зам.-председателят на партията на премиера Андрей Бабиш - Ярослав Фалтинек, е бил връзката между Феикс и Рафай. Самият Фалтинек е признал това, твърди медията, като полицията е следяла движенията му още от 2017 г. Той е посредничил за среща между Kapsch и шефа на чешкия орган за конкуренцията, на която двамата са се споразумели да забавят подписването на новия договор, за да може Kapsch да продължи да оперира системата.

Българската следа

У нас австрийската компания стана позната, след като през 2017 г. спечели търгът за изграждане на система за електронни винетки за леки автомобили и тол-система за тежкотоварни превозни средства. Те спечелиха поръчката с доста по-ниска цена от конкурентите си - 149,99 млн. лв. срещу 193.5 млн. лв., като прогнозната стойност беше 200 млн. лв.

Впоследствие обаче Агенция "Пътна инфраструктура" подписа скандален анекс към договора с Kapsch, според който ги освободи от редица дейности. Така изпълнителят получава същата сума, която е оферирал, но за много по-малко работа. Въпросното изменение на договора влиза в конфликт със Закона за обществените поръчки и внася съмнения около действията на държавата, която действа против собствените си интереси. Тол-системата се финансира със средства от държавния бюджет.

Освен това се промени и начинът на плащане. Според оригиналния договор 40% от сумата трябваше да бъде платена след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Изменението, което АПИ и консорциумът на Kapsch са подписали, предвижда 50% от сумата да бъдат платени още през май тази година, без да са изпълнени горните условия.

Австрийската Kapsch, която строи и българската тол-система, попадна под ударите на чешката полиция. Органите на реда в Прага претърсват офисите на австрийската компания Kapsch, съобщи Reuters, като се позова на чешки медии. Претърсването е свързано с обществените поръчки за тол-системата в Чехия, като обект на разследване е и чешката Комисия за защита на конкуренцията, каза прокурорът Петр Середа пред агенция CTK. Все още няма повдигнати обвинения.

Kapsch, която е един от световните лидери в тази област, беше избрана да изгради тол-системата и у нас за почти 150 млн. лв. без ДДС. Покрай изпълнението на поръчката обаче излязоха редица съмнителни факти, включително и сключването на анекс, с който АПИ спестява на австрийската фирма дейности за 20 млн. лв., но не променя цената.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    На Капш реномето е колкото на фирма от порноиндустрията. Когато дадоха най-ниска цена в България, въпросът беше само откъде са се разбрали да си го избият. Лишаването от оптични кабели е еквивалент на подменените релси на Графа - високите изисквания са само за да отпаднат другите участници, след което им се опрощават. Мимолетното присъствие във властта на Глосов е типичното гъвкаво решение на Бойко - някой над Глосов е уредил да "пори 7-те милиона гадни к*рви" - кой каквото си е уредил, той да си го действа и да се "разбира" с Цацаров да няма последствия както сам намери за добре. Една такава група в момента "пори 7-те милиона гадни к*рви" в ББР, трета - във ВМЗ и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK