Пусто лято
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пусто лято

Пусто лято

За първи път от няколко години летният сезон в морските курорти ще бъде по-слаб

Деница Ватева
31938 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Това лято по черноморието ще има слаб сезон, защото туристите избират конкурентни евтини пазари като Турция и Египет.
  • Ранните записвания от германци и руснаци, двата основни пазара, са по-слаби с 15-20%.
  • Надеждите на хотелиерите са за продажби в последната минута, но това не решава дългосрочния проблем на евтиния български продукт.

Последните три години бяха доста слънчеви за морския туризъм - броят туристи и приходите счупиха рекорди, инвестициите се раздвижиха, в сектора започнаха да се отварят нови ниши, цените и рентабилността се повишиха. По всичко личи обаче, че хубавите времена свършиха - спокойствието от последните години голяма част от хотелските стаи за топ сезона да бъдат продадени още през зимата вече е само спомен, а тенденцията за постепенно поскъпване се обърна.

Към днешна дата на база ранни записвания България отчита спад на абсолютно всички основни пазари, а прогнозите в туризма са, че сезонът ще бъде решен при записванията в последната минута. Това, разбира се, ще доведе и до намаление на приходите, а голямата битка на сектора ще бъде как свиването да бъде възможно най-ниско и кой ще успее да не излезе на червено.

Проблемът е, че основната причина за спада е структурна, което не обещава лесни решения за съжаление на министър Николина Ангелкова. Със състоянието на морския си туризъм и цялата съпътстваща инфраструктура България не е в позиция да се бори за високия клас туристи, заради което шансът ѝ е да привлича по-нископлатежни групи. Тази стратегия проработи добре, когато през последните няколко години в конкурентните евтини дестинации като Турция, Тунис и Египет се появиха геополитически проблеми. Това внесе силните ръстове на туризма по Черноморието. Сега обаче, с възстановяването на тези дестинации, ръстовете си отиват, а с тях се открива основната заплаха - дългосрочно съдбата на българския туризъм ще е да бъде по-скоро резервна, отколкото основна дестинация.

Сезон на изгоряло червено

2019 г. ще бъде много различна от предходните сезони. В края на кампанията по ранни записвания туроператорите и хотелиерите по Черноморието отчитат спад на всички основни пазари. На най-големите Германия и Русия той се движи между 15 и 20%, в централноевропейските държави - около 15%, на скандинавските - малко повече. Към момента данните за британския пазар, откъдето за пръв път в България ще стъпи и нов голям туроператор, сочат за намаление до около 5-6% (виж тук за новите инвестиции).

От концесионера на двете морски летища "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" съобщиха пред "Капитал", че очакванията са за 2019 г. летище Бургас да обслужи над 3 млн. пътници, а това във Варна - около 2 млн. Това не звучи особено амбициозно - през миналата година през бургаската аерогара са преминали 3.28 млн. пътуващи, а през варненската - 2.28 млн., сочат данните на компанията за 2018 г. Тоест или няма да има никакъв ръст, или ще бъде регистриран спад.

Автор: Капитал

Това контрастира сериозно с предишните сезони след 2015 г. Годишният ръст на почиващите по курортите се движеше между 7 и 10%, а в комбинация с повишените цени постъпленията също се увеличиха. По данни на туристическото министерство за 2018 г. приходите от туризъм са достигнали 8.4 млрд. лв., след като година по-рано успяха за пръв път да минат психологическата граница от 8 млрд. лв. Само приходите от международен туризъм за миналата година са достигнали 7.1 млрд. лв (виж графиката).

"Очаквам изключително труден сезон", коментира собственикът на хотелската верига "Грифид" по Северното Черноморие Григор Фиданов. "Подготвени сме за неголеми очаквания", каза и собственикът на комплекса "Империал ризорт" в Слънчев бряг Елена Иванова, която е и председател на местното сдружение на хотелиерите.

В бранша са единодушни, че причината за сегашния спад е възстановяването на конкурентни дестинации. След серия от атентати и политически проблеми в последните години Турция изгуби много туристи, но от 2017 г. секторът започна възстановяване, а през тази година се очаква ръст от над 15%. В програмите на всички големи туроператори се завърнаха и Тунис и Египет, които също отчитат сериозен ръст за тази година.

"България и Испания са най-губещите от тази ситуация", смята Венцислав Танчев, представител на германския туроператор AllTours за страната.

Очакване в последната минута

Ако има добра новина през тази година, тя е, че играчите в сектора започват да стават по-гъвкави и се учат от грешките си. През предходни лоши години често се случваше до последно хотелиерите да се опитват да държат максимално дълго първоначално определените цени на нощувки, а на прага на сезона панически да ги свалят пред риска да останат с празни стаи. Това, разбира се, не е добре нито за самия хотелиер, нито за сектора като цяло - логично е още през следващата година туристите да изместят по-късно резервациите си, очаквайки тогава да получат по-добрите цени.

Според Димитър Тачев, зам.-директор "Продажби" в Албена, още през ноември миналата година ясно е проличала тенденция за спад на ранните записвания и голяма част от хотелиерите и туроператорите са реагирали на това на ранен етап. "Предприеха се различни мерки - удължаване на ранните записвания, участия в различни мероприятия и повече туристически изложения", дава за пример той.

Източник: Shutterstock

Удължаването на срока на ранните записвания и увеличението на отстъпките за такива са масови през тази година за всички хотелиери и туроператори. На пазара дори има необичайни ранни оферти с нетипичния срок април. С тях обаче няма да бъде наваксано намалението досега, заради което и доста от компаниите смятат, че сезонът ще бъде решен чрез записванията в последния момент. "Все още България има шансове да направи успешен сезон в last minute продажбите. Индикациите са, че Турция е започнала да се пълни и много от хотелите им спират продажбите. Ако Турция се запълни, много от записванията могат да минат към България или към Гърция", коментира Григор Фиданов, според когото, ако България направи добра рекламна кампания в последната минута, има шансове сезонът да бъде спасен. Според Калин Сутев, представител на германския туроператор REWE Touristik също има възможност за наваксване в последния момент.

Държавата засега говори за субсидии, което е трудно постижимо, особено за този сезон. Премиерът Бойко Борисов намекна по време на българско-руски туристически форум, че страната проучва начини за субсидиране на чартъри до България по подобие на съседна Турция. През миналия уикенд туристическият министър Николина Ангелкова обяви пред БНР, че съвсем скоро ще бъде представен и механизъм за субсидиране на чартърите.

Идеята за подпомагане на авиолинии, което е допустимо според европравилата, но при изключително строги условия, съвсем не е нова. През последния лош сезон през 2015 г. туристическото министерство обяви, че ще бъде създаден специален фонд, който да подпомага чартърите "в крилата на сезона" - месеците април, май, септември и октомври. Целта беше през първите три години държавата да покрива част от разходите за откриване на нови линии, а туроператорите да се задължат да ги поддържат поне още три години след това. Това обаче си остана само проект.

По-дълбокият проблем

Дори и последната минута да спаси донякъде приходите на сектора обаче, това не е дългосрочна стратегия дори за оцеляване, камо ли за развитие.

Макар и да има силни разминавания в статистическите данни за сектора, от тях е видно, че секторът има сериозно значение за икономиката. По оценка на международния съвет по пътуванията и туризма тази индустрия е донесла директно на икономиката над 3.04 млрд. лв., а заедно със свързаните с нея сфери - 11.4 млрд. лв. приходи на България през 2017 г. и сходен резултат година по-късно. И макар да няма точни данни какъв дял заема морският туризъм в тази обща картина, със сигурност той е значителен - по оценките в бранша летните курорти привличат между 70 и 80% от туристите. Така 10-процентно намаление например ще значи по-малко бизнес от порядъка на 800-900 млн. лв. по Черноморието.

Затова е странно, че държавата и общините не изпълняват задълженията си - да регулират средата, да поддържат инфраструктурата, да пазят брега от застрояване, а бизнесът вместо да търси начини да подобрява услугата си, мрънка за недостига на туристи. Всички силни сезони досега на масовия морски туризъм в общи линии са пряка функция от проблеми на конкурентни държави. Или както казва Калин Сутев: "Не сме основна дестинация за почивка, а алтернативна." Това например ни отличава от Испания. По думите на Сутев в момента спадът, който има при испанския туризъм, се дължи на повишението на цените там. "При нас причината е по-лоша - дължи се на липса на интерес", казва още Сутев. Първото има, макар и болезнен, начин за решение - намаляване на цените, както направи Гърция преди няколко години. Второто няма такъв.

Според Григор Фиданов през последните години България е имала "уникален исторически шанс" да се появи на картата като една стабилно развиваща се туристическа дестинация, независеща от геополитическите събития в съседни страни. Това е твърде силно изказване - кризи ще има и в бъдеще, а туризмът така или иначе няма изгледи да намалява в световен мащаб, така че шансът не е точно исторически. Но че беше пропуснат, няма съмнение, поне според очакваните тази година числа.

Григор Фиданов, собственик на веригата "Грифид"

Ако България не започне рязко да се рекламира, ще имаме още по-тежка 2020 г.

Очаквам изключително труден сезон. Немският пазар ще бъде с минус 15%. Според летище Варна полетите от Германия вече са с минус 22%. Полският пазар също пада. Причината са Турция, Тунис и Египет, които винаги са били много атрактивни. А имахме уникален исторически шанс да сложим България на картата като една стабилно развиваща се туристически дестинация, независеща от геополитическите събития в съседните страни. Огромен негативен ефект ще има и фалитът на авиопревозвача Germania, което е минус 30 хил. седалки. Отделно турската SunExpress, която миналата година извършваше полети към България, сега се пренасочи към Турция. Т.е. туристите няма да могат да дойдат, каквото и да направят хотелиерите, включително и като намаление.

Ако не се регулира потокът със самолети като чартъри, няма да има ефект. В момента всички зависим от един-единствен превозвач - "Българиан еър чартър". Ако искаме да имаме стабилен бизнес, трябва да има постоянен поток на туристи към България. Трябват повече редовни полети.

Ако рязко България не започне да бъде рекламирана много сериозно, ще имаме още по-тежка 2020 г. Все още България има шансове да направи успешен сезон в last minute продажбите. Защото индикациите са, че Турция вече започна да се пълни и много от хотелите им спират продажбите. Ако Турция се запълни, много от записванията могат да минат към България или към Гърция. Миналото лято в Германия беше много топло и много от семействата останаха в Германия, и те до последно чакат и не си записват почивки. Ако България направи една добра реклама в last minute продажбите, имаме голям шанс в последния момент да спасим сезона.

Калин Сутев, представител на Rewe Touristik за България

Не сме основна, а алтернативна дестинация за почивка

Това, което случва през тази година, беше очаквано в сектора с връщането на конкурентни дестинации. Нашият основен проблем в България е, че не сме основна дестинация за почивка, а алтернативна. Спадът на ранните записвания е приблизително 20%. Работим доста активно - и туроператорите, и хотелиерите, цените са намалени, но по-скоро пазарът не реагира. Този сезон ще върви към записвания в последната минута. Има шанс за наваксване. Спадът при испанския туризъм в момента се дължи на повишението на цените, а при нас - на липса на интерес, което е по-лошата причина.

Теодор Русев, управител на Varna - ShortRent.com/ SG Estates

Пазарът с имоти за краткосрочен наем се движи в добра посока

В добра посока се движи пазарът с отдаване на имоти за краткосрочен наем, нарастват запитванията и резервациите през последните години. В този сектор единствено сезонът е силен, като често собствениците през лятото отдават имотите си на нощувки, а от септември - на студенти във Варна. Има доста собственици, които сега навлизат в този бизнес. След Нова година се правят първите резервации за летния сезон, основно това са руснаци, които наемат имоти за по-дълъг престой - над 2-3 седмици. Резервации има и от поляци. Германските и английските туристи са малко, те предпочитат хотели. Българите по-малко ползват AirBnB и Booking, те резервират повече през български платформи.

През тази година запитванията към момента са на горе-долу същото положение, не виждам някаква разлика между миналата и тази година.

Летният сезон ще се реши със записвания в последната минута
Фотограф: Надежда Чипева
Темата накратко
  • Това лято по черноморието ще има слаб сезон, защото туристите избират конкурентни евтини пазари като Турция и Египет.
  • Ранните записвания от германци и руснаци, двата основни пазара, са по-слаби с 15-20%.
  • Надеждите на хотелиерите са за продажби в последната минута, но това не решава дългосрочния проблем на евтиния български продукт.

Последните три години бяха доста слънчеви за морския туризъм - броят туристи и приходите счупиха рекорди, инвестициите се раздвижиха, в сектора започнаха да се отварят нови ниши, цените и рентабилността се повишиха. По всичко личи обаче, че хубавите времена свършиха - спокойствието от последните години голяма част от хотелските стаи за топ сезона да бъдат продадени още през зимата вече е само спомен, а тенденцията за постепенно поскъпване се обърна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • dokker

    Тази статия за коя година се отнася ? Миналата година до обяд - слънце, следобяд - потоп. Ако няма потоп, то морето е бурно. Юли-август бях в Албена, август-септември - Ахтопол. В Ахтопол нямаше потопи, просто следобяд нямаше слънце. В Албена туристите бяха основно почитатели на евтини спиртни напитки и безнаказани шумни гуляй. Нищо повече. За тези туристи ли жали т. нар. туристически бранш ?

  • 2
    qvd50491823 avatar :-?
    Костадин Иванов

    До коментар [#1] от "dokker":

    Доко, контрол над климата ли искаш?
    Да не вали, защото ти си там?

  • 3
    bulair avatar :-|
    Булаир

    Добра новина - дано прогнозите се сбъднат.

  • 4
    practic avatar :-|
    Practic

    "Това лято по черноморието ще има слаб сезон, защото туристите избират конкурентни евтини пазари като Турция и Египет".

    Може да се каже и така, право куме в очи:

    "Това лято по черноморието ще има слаб сезон, защото туристите неглижират не конкурентните български курорти, предлагащи незадоволителни условия и ниско качество на услугите срещу неадекватно високи цени"



  • 5
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    Ха дано, стискам палци дори прогнозата за спада да е завишена ( - :

  • 6
    t_ avatar :-|
    t_

    Всичките тези неша се знаят от години. Не знам защо изобщо някой би си въобразил нещо различно. Само дето нашите хотелиери започнаха да се държат различно. Чува се, че турците били удължили ранните записвания докато се напълнят(може и за целия сезон). Българските хотелиери направили ли са това??? Увеличили ки са процента на ранните записвания??? Някак в последните години доста вдигнаха цените...
    А, Валерко иска ли да изгони още някоя група туристи???

  • 7
    mui1552733263602848 avatar :-|
    Иван Цонев

    Причината е ясна. Условията не отговарят на цената

  • 8
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Дайте една-две такива Български платформи, подобни на AirBNB, да си запазя и аз едно апартаментче на морето.

  • 9
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Корупцията убива. В случая туризма. Оси*ането на крайбрежието чрез хаотично застрояване, което продължава и в момента, рейзита, затварящи пътища и целия спектър от разбойнически операции приложени в България води единствено до това. Туристическия продукт, който предлагаме е с ниско качество, което е нормално да доведе до отлив на туристи.

  • 10
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Ми дано да се сбъдне. Време е за фалити, на псевдохотели.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK