// К1: Средата / Политика
Офертите за строежа на "Турски поток" през България са със сериозни пропуски
Унгарският кандидат не покрива минималните изисквания за оборот и по-всяка вероятност ще отпадне
Оценителната комисия на "Булгартрансгаз" е работила изключително бързо и само за 5 работни дни е успяла да прегледа хилядите страници с данни за кандидатите, които сега имат срок до 21 март да коригират посочените грешки. Това обаче изглежда възможно само за кандидата от Саудитска Арабия и италианско-германския консорциум със скритото руско участие. Офертата на унгарския консорциум не покрива част от минималните изисквания и дори документите да бъдат попълнени коректно, пак няма да бъдат допуснати до следващия етап - отварянето на ценови оферти.
Строители - италианци и германци, парите - от Русия
Най-любопитна е офертата на обединението "Газово развитие и разширение в България", в което влизат консорциум "Варна 1" (учреден от италианската "Бонатти" и германската "Макс Щрайхер") и българският клон на люксембургската "Комплишънс дивелъпмънт". Именно през последната е и руската връзка - бивш шеф на "Комплишънс дивелъпмънт" е Владимир Шматович - заместник генералният директор по развитието на руската "Тръбна металургична компания" (ТМК), за която руските медии обявиха, че вече е определена от "Газпром" за доставчик на тръбите и строител на газопровода в България. По информация на "Медиапул" пък представител на "Комплишънс дивелъпмънт" е Андрей Зимин, който също е част от мениджмънта на ТМК, но в протокола всички имена на физическите лица вече са заличени.
От публикуваните сега документи обаче се разбира, че именно "Комплишънс дивелъпмънт", което няма дори собствен сайт, ще осигури необходимото финансиране за проекта. Става дума за около 2 млрд. лв. без ДДС, тъй като "Булгартрансгаз" ще осигури единствено аванс от 250 млн. лв. без ДДС и ще се издължава на строителите едва след като започне да получава приходи от транзитни такси. "Бонатти" и "Макс Щрайхер" пък ще отговарят за строителството. С това твърденията на руските медии, че именно ТМК ще достави тръбите и ще осигури парите, до голяма степен се потвърждават.
Основните пропуски в офертата на обединението "Газово развитие и разширение в България" са свързани с липса на достатъчно информация за изпълнените проекти, с които се доказва опит, както и с документи, които да покажат наличието на съответната техника. Има и напълно административни нередности, свързани с регистрацията на участниците в консорциума.
Арабският гигант
По-добре подготвено изглежда предложението на саудитския консорциум "Аркад", в който влизат "Аркад Ей Би Би" и "Аркад енджиниъринг енд констръкшънс къмпъни". Групата има голям опит в изграждането на газо- и нефтопроводи, като освен това строи и електроцентрали, платформи за добив, както и нефтопреработвателни съоръжения. Основният проблем в документите й е преводът на български, който в определени пасажи няма смисъл и включва латински букви и йероглифи, което води до предположението, че е използвана програма за превод, а не професионален такъв.
Иначе участието на Arkad може да се свърже с посещението на премиера Борисов в Саудитска Арабия от края на февруари, когато той покани местните компании да се включат в търга за новия газопровод.
Унгарците играят проформа
Що се отнася до унгарската OT Industries, която участва с обединение на подразделенията си OT Industries Fovallalkozo Zrt. и OT Industries-KVV Kivitelezo Zrt., нейната оферта изглежда по-скоро формална. Още при отварянето на офертите на 7 март се видя, че представените от унгарците документи са едва няколко листа, докато другите две предложения включваха по няколко папки с по стотици страници всяка. Сега от протокола на оценителната комисия се разбира, че липсват основни документи за правния статут на консорциума и неговите членове. В някои от наличните книжа няма подписи, не е предоставена и коректна информация за техническите възможности на кандидата.
По-големият проблем тук е, че дори всички документи да бяха правилно попълнени, според оценителната комисия обединението на OT Industries пак нямаше да отговаря на заложените критерии. Причината е, че декларираният от него оборот е около 250 млн. лв. при минимално изискуем 500 млн. Това би могло да се постигне само ако към обединението се прибави нов член, което обаче е недопустима от Закона за обществените поръчки.
Още по темата
"Булгартрансгаз" избра саудитската Arkad да строи тръбата от "Турски поток"
Предложената цена за участъка през България е 2.15 млрд. лв. без ДДС при срок за завършване от 615 дни
3 апр 2019Нов газопровод за 3.5 млрд. лв. планира "Булгартрансгаз"
Съоръжението от Варна до Оряхово е "втора фаза" на хъба "Балкан" след 2.8 млрд. лв. за "Турски поток" и е включено в новия 10-годишен план на компанията
26 мар 2019Сърбия все още провежда пазарен тест за тръбата от "Турски поток"
За "Газпром" приоритетно са запазени 70% от входния и 75% от изходния капацитет на газопровода от българската до унгарската граница
12 мар 2019САЩ подготвят санкции срещу компаниите, участващи в "Северен поток 2"
Това се случва малко след като посланикът на САЩ в Германия изпрати предупредителни писма до BASF и Uniper
12 мар 2019Руска рулетка с енергийните проекти
Какво разбрахме от визитата на Дмитрий Медведев в София за бъдещето на газовите потоци, хъб "Балкан" и АЕЦ "Белене"
7 мар 2019Руският фаворит ТМК прозира в една от офертите за новия газопровод
В търга за 2.8 млрд. лв. се състезават три консорциума с фирми от Саудистка Арабия, Унгария, Италия, Германия и Люксембург
7 мар 2019Руските енергийни проекти в България минават през Брюксел
Дмитрий Медведев поиска гаранции от ЕС за продължението на "Турски поток" през страната
4 мар 2019
Казусът с финансирането на политическите формации отново показа колко крехко е парламентарното мнозинство
6 дек 2019, 1203 прочитания

Депутатите одобриха текстовете, които въвеждат регистрация за AirBNB, както и видеонаблюдение във всички данъчни складове
5 дек 2019, 838 прочитания
5 дек 2019, 1970 прочитания
5 дек 2019, 1920 прочитания
5 дек 2019, 1632 прочитания
5 дек 2019, 1557 прочитания
5 дек 2019, 1482 прочитания
Причината е подновената инфрастуктура и строителството на нови сгради, показва проучване на "Визия за София"