Нов газопровод за 3.5 млрд. лв. планира "Булгартрансгаз"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов газопровод за 3.5 млрд. лв. планира "Булгартрансгаз"

Шефът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов засега не е коментирал публично проекта за новия газопровод от Варна до Оряхово

Нов газопровод за 3.5 млрд. лв. планира "Булгартрансгаз"

Съоръжението от Варна до Оряхово е "втора фаза" на хъба "Балкан" след 2.8 млрд. лв. за "Турски поток" и е включено в новия 10-годишен план на компанията

Ивайло Станчев
9562 прочитания

Шефът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов засега не е коментирал публично проекта за новия газопровод от Варна до Оряхово

© Надежда Чипева


Държавният газов оператор "Булгартрансгаз" възнамерява да реализира проект за газопровод между Варна и Оряхово. Съоръжението е включено в новият 10-годишен план за развитие на газовата мрежа в страната, който обхваща периода 2019 – 2028 г. и предстои да бъде одобрен от Комисията за енергийно и водно регулиране.

Според плана бъдещата газова тръба, която на практика е комбинация от "Южен поток" и "Набуко", трябва да бъде готова през 2025 г. Тя е описана като втора част от проекта за газов хъб "Балкан" и прогнозната й стойност е 1.78 млрд. евро, или близо 3.5 млрд. лв., като в сумата е включена и модернизацията на съществуващи обекти. Записано е, че необходимото финансиране ще се осигури със собствени средства и заеми, но няма яснота какви количества природен газ ще се транспортират през нея и откъде ще идват те.

Това е вторият огромен разход, планиран от газовата компания. В момента "Булгартрансгаз" вече провежда процедура за строителството на транзитен газопровод - от турската до сръбската граница, с цена 2.8 млрд. лева. Проектът е продължение на руския "Турски поток" и по него "Газпром" ще пренася газ за Сърбия и Унгария. Така ако и двата проекта бъдат изпълнени, в следващите няколко години държавната компания ще трябва да похарчи над 6 млрд. лв. за нови тръби.

Новият мегапроект

Информацията в 10-годишния план за газопровода от Варна до Оряхово е доста оскъдна. Казва се само, че той представлява 2 фаза от реализацията на газовия хъб "Балкан" (първата е продължението на "Турски поток"), която ще осигури нов капацитет на вход при Варна (приблизително 15.75 млрд.м³/г) и на изход към Румъния през Оряхово (около 12 млрд.м³/г).

"Изпълнителят на предпроектното проучване за хъб "Балкан" разработи същото на база заявките на потенциалните ползватели, прогнозите за търсене на целевите пазари и на база допускания за възможни нови източници и трасета за доставка на газ. Тези факти доказват необходимостта от разширение на съществуващата газопреносна система и неотложната нужда от реализация на цялостната концепция за газов хъб "Балкан" с оглед запазване на ролята на България като водещ търговски разпределителен център в региона и ЕС като цяло", пише в плана на "Булгартрансгаз".

Невъзможните доставки

Идеята за газопровод от Варна до Оряхово бе лансирана за първи път през 2015 г. от енергийния министър Теменужка Петкова. По данни на самата "Булгартрансгаз" оттогава пък тръбата ще е около 500 км и капацитет от порядъка на 40-45 млрд. куб. м (три пъти повече от продължението на "Турски поток").

Големият проблем обаче е, че както преди 4 години, така и сега няма никакви предпоставки за постъпването на толкова големи количества природен газ в зоната около Варна. Бъдещият добив от последно откритите големи залежи в източната част на Средиземно море около Кипър и Израел се очаква да бъде насочен към Италия по газопровода EastMed и ще подминат България от юг.

Каспийският газ пък се движи по Южния газов коридор през Турция и Гърция. Така възможен доставчик за новия газопровод от Варна до Оряхово остава отново Русия.

Първата част е почти започната

"Булгартрансгаз" вече работи усилено по първата част - газопровода до сръбската граница за 2.8 млрд. лв. В края на януари "Газпром" и свързаната с него швейцарска фирма "МЕТ Груп" резервираха 90% от входния и 80% от изходния капацитет на тръбата.

Сега предстои да бъдат отворени ценовите оферти на кандидатите в строителния търга - консорциуми от Саудитска Арабия, Унгария и италианско-германско обединение, което ще ползва финансиране от свързана с руската ТМК фирма.

Плановете са изпълнителят да бъде избран през май и строителството да започне веднага, за да може още през 2020 г. да започне транзитът на газ. "Булгартрансгаз" очаква да получава по средно 340 млн. лв. на година от транзитни такси по този газопровод, но заради експлоатационните такси от 130 млн. лв. на година и лихвите, реална печалба от проекта няма да има поне в следващите 10-15 години. На този фон въобще не е ясно как ще се изплати бъдещата инвестиция при Варна.

Рекордни инвестиции

Около 1 млрд. лв. планира да вложи в развитието на газопреносната мрежа "Булгартрансгаз" до 2021 година. Според публикуваната тригодишна инвестиционна програма по-голямата част от средствата (620 млн. лв.) ще бъдат похарчени още през 2019 г. Причината за това е строителството на новия транзитен газопровод от Турция до Сърбия и свързаните с него реконструкция на компресорни станции и други елементи.

За 2020 г. планираните инвестиции са 202 млн. лв., като 115 милиона от тях ще са за обновяване на старата преносна мрежа и съоръженията по нея. Тези разходи се запазват и за 2021 г., когато общите планирани инвестиции са малко над 176 милиона. От 2022 до 2028 г. "Булгартрансгаз" планира да влага в мрежата средно по 50 млн. лева на година.

Държавният газов оператор "Булгартрансгаз" възнамерява да реализира проект за газопровод между Варна и Оряхово. Съоръжението е включено в новият 10-годишен план за развитие на газовата мрежа в страната, който обхваща периода 2019 – 2028 г. и предстои да бъде одобрен от Комисията за енергийно и водно регулиране.

Според плана бъдещата газова тръба, която на практика е комбинация от "Южен поток" и "Набуко", трябва да бъде готова през 2025 г. Тя е описана като втора част от проекта за газов хъб "Балкан" и прогнозната й стойност е 1.78 млрд. евро, или близо 3.5 млрд. лв., като в сумата е включена и модернизацията на съществуващи обекти. Записано е, че необходимото финансиране ще се осигури със собствени средства и заеми, но няма яснота какви количества природен газ ще се транспортират през нея и откъде ще идват те.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Напълно е възможно това да е димката, която хвърляме на ЕС, за да одобрят продължението на Турски поток. Имитираме планове за Хъб "Балкан", за да можем рисуваме мечти на тези, които трябва да одобрят проекта. Едва ли ще се хванат, при положение че изходната точка в Сърбия е 80% за Газпром.

  • 2
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    И къде е логиката всички газопроводи да обикалят през Варна и да се оскъпяват двойно, след като (благодарение на тиквениците) руска газ нема да постъпва директно до нашия бряг, а ще идва от Турция? Как ще излезем на печалба от пренос на газ, ако тръбите обикалят целата страна?

  • 3
    practic avatar :-|
    Practic

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев"

    Точно това е причината за този пореден
    промосковски кьорфишек,
    колега!

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коменторали 2 и 3.
    Логиката е, че българската газ, която Петреко добива в Черно море се вкарва в газопреносната мрежа през връзка, която стига до Галата край Варна. Явно идеята е да се ползва тази връзка. Не съм сигурен обаче какъв дебит позволява тази тръба.

  • 5
    chichka avatar :-|
    chichka

    До коментар [#2] от "izt21595181":

    Защото парцелите по трасето са в правилните ръце. Като почне строеж, отчуждаване стотици милиони в правилното джобче. На Паша дере как са прибраха 200 млн от двама тарикати? А трасето на Бургас-Александропулис знаеш ли от кога е изкупено от когото трябва и чака? Таман тръбата от Турция ще я прокарат през част от тези парцели!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK