С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 мар 2019, 11:35, 3882 прочитания

Тактическа победа срещу пакета "Макрон"

Спорното законодателство се връща в комисията по транспорта в Европейския парламент без ясен изход във времето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Гласуването на новите правила за пътния товарен транспорт се отлага за следващата седмица
  • Има голяма вероятност Европейският парламент да не може да приеме позиция до края на мандата си, което ще отложи въпросът с поне девет месеца.
  • Провалът на новото законодателство обаче не премахва вече наложените от отделни страни членки протекционистични мерки.
"Най-накрая да разберат какво правят евродепутатите", въздъхна преди малко повече от два месеца един от 17-те български представители в Европейския парламент (ЕП). Поводът беше мъчителното гласуване на промените в европейското законодателство в областта на пътния товарен превоз в комисията по транспорта. Целият процес беше внимателно следен в България, вероятно първият такъв случай, а спирането на противоречивото законодателство се превърна в последните две години в национална кауза и въпрос на национална чест. Причината е, че за пръв път толкова ясно се откроява лобизмът зад предложенията, които без съмнение са насочени срещу интересите на страните от Централна и Източна Европа.

След няколко тактически хода на депутатите - противници на новото законодателство, в сряда Европейският парламент беше принуден да отложи разглеждането на т.нар. пакет "Мобилност 1". Без позицията на институцията няма как да започнат преговорите с другия играч в законодателния процес - Съвета на ЕС (където заседават правителствата на страните членки), за да се стигне до приемането на измененията.


Отлагането очевидно се възприема от повечето превозвачи в България като победа. През последните няколко месеца всички държавни институции работеха в тази посока, като надеждата е, че след изборите през май новият състав на ЕП и новата Европейска комисия ще имат друго отношение към исканията на новите членки. Според български евродепутат кандидатът на Европейска народна партия (в която членуват ГЕРБ, ДСБ и СДС) за бъдещ председател на ЕК Манфред Вебер е успял да убеди част от колегите си от Германската християндемократическа партия да не застават срещу Източна Европа.
Мобилност, която иска да спъне Изтока

Предложеното още през 2017 г. законодателство цели да въведе нови правила за превозвачите, които да преодолеят опита на отделни страни членки да налагат протекционистични мерки за собствения си пазар. В Германия например превозвачите трябва да плащат на шофьорите си по местните ставки (8.5 евро на час през 2015 г.) не само когато извършват превози в рамките на страната, но дори и когато минават транзит. Страната въведе и огромна бумащина с цел да откаже източноевропейците да возят товари на нейния пазар. Вместо да премахнат пречките пред свободното предлагане на услуги, предложенията на еврокомисията налагаха допълнителни изисквания, засягащи изцяло транспортния бизнес с произход от Източна Европа.

Например ЕК предвиждаше, ако превозвачите работят поне три дни от месеца в държава с по-високи трудови ставки, те да заплащат на шофьорите си по тях. Предложението не правеше разлика между видовете международен превоз, което би довело до повсеместно повишаване на разходите на фирмите от Централна и Източна Европа. Затова и първоначално те излязоха в обединен фронт. След добавянето на пътните разходи от по-отдалечените страни като България превозвачите губеха ценовото си предимство. Комисията искаше въвеждането и на допълнителни социални права за работниците, които изглеждат логично – например задължението шофьорите да спят поне два дни седмично на хотел, но отново добавят разходи.

Комбинацията между всички предложения щеше да изхвърли източноевропейските превозвачи от пазара в Западна Европа. За шофьорите оставаше или да се задоволят с по-ниски доходи и/или да поемат на Запад, където да работят за западноевропейски фирми. На практика вместо защита на работниците ЕК даваше предимство на едни предприемачи за сметка на други, поради което в България превозвачите бяха изключително активни (но не и шофьорите, които не се забелязват по протестите в Брюксел или Страсбург).



Член по член, алинея по алинея

Провалът на гласуването в сряда се случи след поредица от процедурни трикове. Първо източноевропейските депутати се опитаха да отстранят служебно процедурата по него. В началото на всяка редовна сесия евродепутатите трябва отново да одобрят задачите си за седмицата, което е малко или повече формално упражнение. Рядко тези гласувания водят до сериозни промени и повечето депутати дори не си правят труда да ходят на тях. Така в понеделник, когато дневният ред трябваше окончателно да бъде одобрен, от общo 751 души в гласуването участваха едва 324, т.е. малко над 40% от всички депутати.

При условие че в повечето политически групи има разделение, достатъчно беше източноевропейците като цяло да застанат срещу включването на пакета "Мобилност" в дневния ред и гласуването щеше да са се отложи най-малко със седмица. Поддръжниците на "Мобилност 1" обаче надделяха с два гласа, като основни виновници за провала на плана бяха летище Франкфурт и управляващите в Румъния. В понеделник най-близкото до Страсбург германско летище имаше сериозни проблеми и забавени полети. Заради това двамата български евродепутати Светослав Малинов и Неджми Али закъсняха за гласуването. Техните два гласа обаче нямаше как да обърнат резултата, тъй като третият закъснял – Николай Бареков, беше заявил, че няма да гласува "за транспортните олигарси в България". За заседанието закъсняха и голяма част от литовските, латвийските, унгарските и полските депутати - общо 46, които бяха най-стабилно в лагера на България.

Румънските социалисти, които след постоянните скандали в Букурещ в момента търсят всякакъв възможен начин да умилостивят Брюксел, също гласуваха за разглеждането на законодателството, въпреки че то ще засегне негативно и румънските компании.

Междувременно депутатите засипаха европарламента с предложения за поправки в пакета. Именно тяхното количество беше използвано като аргумент от председателя на ЕП Антонио Таяни да върне обсъждането в ресорната комисия, тъй като няма как в пленарната зала да се свърши такъв обем работа. Според Таяни поправките са били общо 1224, но българските депутати смятат, че потенциално вотовете по тях са могли да достигнат и до 2000, което очевидно щеше да блокира парламента за дни напред.

Отделно левият евродепутат Петър Курумбашев и още 37 негови колеги атакуваха гласуването и като недопустимо, тъй като преди това ресорната комисия не е постигнала съгласие върху текстовете. "На практика нямаше върху какво да гласуваме, липсваше основният реквизит на един законодателен акт – становище на ресорната комисия", обяснява Курумбашев. Председателят на ЕП е трябвало отново да попита залата дали да се гласуват предложенията, но Таяни предпочете направо да отмени вота. Според Курумбашев текстът в правилника, на който неговият екип стъпва, не е бил използван от 20 години.

Причината да се стигне до тези процедурни хватки беше по-ранният успех на евродепутатите да попречат на ресорната комисия по транспорта да постигне компромис по предложените от ЕК текстове. Тогава се стигна до доста абсурдни ситуации. Например групата на европейските социалисти не беше доволна, че частта, която регулира времето и мястото за почивка на шофьорите, не е достатъчно стриктна и гласуваха против. Почти същото се получи и с промените за командироването на шофьори. Това принуди ръководството на ЕП да вкара за разглеждане в залата всички текстове и технически поправки, което в сряда блокира процеса.

Какво предстои

Този път българските евродепутати са малко по-предпазливи да обявят победата си. а четвърти пореден път поддръжниците на пакета "Мобилност" се провалиха да го прокарат", каза Андрей Новаков (ЕНП/ГЕРБ) пред събралите се да протестират в Страсбург превозвачи. Той обаче уточни, че е постигнат тактически пробив, но "рискът остава".

Сега целият пакет, който включва промени в четири регламента и три директиви, се връща на 1 април в ресорната комисия по транспорта. Ако там се постигне обща позиция, тя може да бъде гласувана в зала на първо четене още на 4-5 април. На теория има възможност законодателството да бъде прието до края на април, но това би се случило доста трудно. Решаваща ще е ролята на настоящото румънско председателство на Съвета на ЕС, което може да протака процеса. Засега Букурещ не дава такива индикации, но в края на седмицата въпросът ще бъде поставен на съвместното заседание между българското и румънското правителство.

Забавянето във времето на пакета "Мобилност 1" обаче не променя вече приетите от 2015 г. насам мерки в Германия, Франция, Австрия или Белгия, които целят да спуснат бариера пред конкуренцията от Изток и които бяха първопричината ЕК да да предлага ново законодателство. Има голяма вероятност едностранните мерки да станат още по-строги, а комисията да затвори очи след пропадането на предложенията ѝ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2660 прочитания

Трудните книжки 4 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1648 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
СДС изпрати в листата на ГЕРБ знакова фигура от миналото

Александър Йорданов ще е на шесто - избираемо място. Петър Москов пък прави консервативна партия срещу мултикултурното общество

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10