С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 29 мар 2019, 10:10, 2843 прочитания

Не расте, но се модернизира

Българският износ отбеляза разочароващ ръст през 2018 г., но продажбите на стоки с по-голяма добавена стойност растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Експортът на България през 2018 г. отбеляза разочароващ ръст от едва 1.2%.
  • Има и добра новина - за поредна година се увеличава износът на стоки с по-голяма добавена стойност.
  • От разбивките на данните се вижда интересен пазарен пробив - на български електрически велосипеди в Европа
Ако гледате само едрите числа - миналата година не е била най-добрата за българския износ. Продажбите на стоки с етикет Made in Bulgaria растат с едва с 1.2% на фона на двуцифрен ръст през 2017 г. Или ако трябва да ползваме клишето: двигателят се задавя...

Сега нека влезем малко по-детайлно в данните. През миналата година България е изнесла стоки на обща стойност 55.2 млрд. лв., което е малко над 50% от БВП на страната за същата година. Много слабият растеж през 2018 г. идва от търговията със страни извън съюза. От една страна, 2017 г. беше особено силна за износа към тези държави, а, от друга - през миналата година България е продала по-малко горива и оръжия, като един от големите партньори - съседна Турция, беше на ръба на валутна криза. В същото време основният пазар на българския експорт са страните от ЕС. А оттам (поне досега) новините са добри. Не само защото продължават да растат със сравнително добър темп, но и защото увеличението идва предимно от продажбата на машини, части и апарати. Накратко - България продължава да се изкачва по стълбичката на добавена стойност. А точно този тип производство, което освен това явно продължава да е конкурентно извън границите на страната, увеличава потенциала на икономиката, както и доходите.


Сега въпросът е дали скоро няма да бъде ударена спирачка предвид все по-сгъстяващите се облаци над икономиките от еврозоната. Редица международни институции например вече свиха очакванията си за растежа на Стария континент заради анемичния ръст в Германия, рецесията в Италия, протестите във Франция и, разбира се, неизвестните покрай сагата Брекзит. А проблеми в еврозоната обикновено означава и забавяне на поръчките към българските производители.

Равносметката за пет години

"Като цяло промените в структурата на българския износ на стоки са изключително позитивни през последните 2-3 десетилетия", казва Десислава Николова от Института за пазарна икономика (ИПИ) в свой анализ. "Те показват ясна тенденция на преструктуриране към все по-голям дял на инвестиционните стоки, които са с висока степен на преработка, за сметка на все по-малък дял на суровините и материалите (т.е. стоки с ниска степен на преработка). Този процес е огледален на сериозните инвестиции в българската индустрия, но и отразява нейната добра експортна конкурентоспособност", допълва тя.
От 2013 г. насам продажбите на инвестиционни стоки в чужбина (машини, резервни части и оборудване) нарастват с най-бърз темп от всички групи - цели 79% до сума от близо 14 млрд. лв., на фона на средно увеличение на общия експорт от 26.8%. Делът им в износа също се увеличава значително - със 7.4 пр.п. до 25.2%, за сметка на по-малко суровини и енергийни ресурси, показват данните на Българската народна банка.

Най-голям принос за този растеж имат няколко групи продукти. Първата е апаратура за управление на електрически вериги и части за тях (като прекъсвачи, щепсели, фасунги). В рамките на пет години износът на стоки от тази група според НСИ се удвоява до 1.9 млрд. лв. през 2018 г. Втори са проводници, използвани в транспортни средства (разбирай съзвездието заводи - доставчици за европейската автоиндустрия), чиито продажби за пет години също се удвояват, както и на части за кранове, булдозери, кари. Износът на хидравлични машини и двигатели пък нараства с 60% за пет години, а производителите на чипове отчитат 120% увеличение на експорта до 300 млн. лв.



Илюстрация



Повече машини, по-малко горива и оръжия

Две трети, или 37.7 млрд. лв. от износа на България през 2018 г., е към страни от ЕС. За разлика от пазарите в т.нар. трети страни, където през миналата година статистиката отчиташе спад, продажбите на български стоки в Европа растат - с 9.1%. От тях 3.7 пр.п. се дължат на машините, като най-голям принос имат продажбите на токоизправители и инвертори (317.2 млн. лв.), табла и конзоли за управление на електрически мрежи (418.3 млн. лв.), чипове (220.9 млн. лв.).

Големият минус във външнотърговското уравнение са продажбите към страни извън ЕС. Те намаляват с 12.5% спрямо 2017 г. заради по-ниски количества експорт на горива и оръжия.

Илюстрация



Големите дестинации

Топ три дестинации на българските стоки през миналата година са Германия, Италия и Румъния. Продажбите към тези три държави правят почти половината от целия износ към ЕС през 2018 г.

Най-значителен е ръстът на експорта към Германия - с 16.2% на годишна база, като това се дължи най-вече на продажби на машини (за 3.2 млрд. лв). Така например износът на електрически трансформатори и преобразуватели се увеличава с 85% за година до над 160 млн. лв., а продажбите на чипове надвишават 68 млн. лв. - близо двойно над нивото от предходната година.

На италианския пазар разчитат компаниите от обувната, текстилната и шивашката индустрия, които през миналата година са изнесли стоки за над 1.2 млрд. лв. Затова и въпросът тук е колко дълго Италия ще се задържи в рецесия и как това ще се отрази на българските компании, разчитащи на този пазар. Тук обаче позитивният момент е, че далеч не целият този текстилен експорт е за италианския пазар, а за италиански марки, които се продават и в страни, които не са в рецесия.

Извън ЕС най-големият търговски партньор на България е Турция, към която се изнасят предимно метали и горива. През последната година обаче статистиката отчете спад на продажбите, а според БНБ той се дължи на еднократни фактори. Такъв беше сривът на лирата, но облаците над турската икономика далеч не са се разсеяли още.

Илюстрация



Отдръпни се, Китай

Данните на националната статистика засичат и интересен пазарен пробив - на български електрически велосипеди в Европа. Първата година, в която се продават в страните от ЕС, е 2016 г., когато износът е за 59.4 млн. лв. Две години по-късно продажбите достигат 207.7 млн. лв.

Рязкото увеличение на интереса към българските електрически велосипеди може да се обясни с два факта. От една страна, Европа все повече се обръща към тази форма на транспорт за ежедневни нужди. От друга - през 2017 г. Европейската комисия въведе мита върху китайския внос на е-велосипеди. Тогава Европейската асоциация на производителите на велосипеди, която представлява 25% от пазара в ЕС, подава оплакване до Брюксел срещу дъмпингов внос на електрически колела от Китай. ЕК започва разследване и в резултат в средата на миналата година въвежда временни, а от тази година - постоянни, мита върху китайския внос на е-велосипеди, които варират от 16.2% до 70.1% в зависимост от производителя. Резултатът - евтината китайска конкуренция е отстранена и европейци се обръщат към алтернативи, като например България.

Илюстрация



Повече техника и при вноса

Ръстът на заплатите, който засича статистиката, оказва влияние и върху вноса на стоки. През миналата година импортът нараства с 6.2% до 62.9 млрд. лв. Увеличението идва основно от вноса на телефони, автомобили и части за апаратура за управление на електрически мрежи. Традиционно обаче най-голямата категория вносни продукти са горивата, където почти няма разлика спрямо предходната година.

Илюстрация


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25% ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25%

Стопанството предлага отлични условия за лов и атрактивни маршрути за екотуризъм и фотолов

19 май 2019, 331 прочитания

Вял интерес към държавната кампания българите да почиват в страната Вял интерес към държавната кампания българите да почиват в страната

Едва 77 хотела се включиха в инициативата на туристическото министерство за бонус нощувка при резервация на други две. Колко струва рекламата е тайна

19 май 2019, 344 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Новото пристанище на Доган

С усиленото съдействие на институциите ТЕЦ "Варна" ще изгради голям порт, който може да поеме част от товарите на държавния

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София