Саудитската "Аркад" е най-вероятният строител на "Турски поток" през България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Саудитската "Аркад" е най-вероятният строител на "Турски поток" през България

Шефът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов очаква крайното класиране да бъде обявено още следващата седмица

Саудитската "Аркад" е най-вероятният строител на "Турски поток" през България

Дружеството предлага да построи газопровода срещу 2.6 млрд. лв., а свързаният с Русия кандидат вероятно ще отпадне

Ивайло Станчев
8642 прочитания

Шефът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов очаква крайното класиране да бъде обявено още следващата седмица

© Надежда Чипева


Саудитският консорциум "Аркад", в който влизат "Аркад Ей Би Би" и "Аркад енджиниъринг енд констръкшънс къмпъни", най-вероятно ще бъде избран за строител на транзитния газопровод от турската до сръбската граница. Единствено неговата ценова оферта от 2.15 млрд. лв. без ДДС (1.1 млрд. евро) се вмества в поставения от държавната компания максимален бюджет от 2.28 млрд. лв. без ДДС.

Това стана ясно при отварянето на финансовите предложения на кандидатите в сградата на "Булгартрансгаз".

Изненадващо, компанията с руски връзки изпадна от състезанието. Офертата на соченото за фаворит обединение "Газово развитие и разширение в България" беше много над прогнозната стойност, поради което според Закона за обществените поръчки то трябва да бъде отстранено. А заради пропуски в техническата документация от надпреварата вече е отпаднал унгарският кандидат OT Industries и ценовото му предложение въобще не беше оповестено.

Според изпълнителния директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов окончателното решение за класирането на кандидатите трябва да бъде обявено следващата седмица, но изненади са почти невъзможни.

Така строителството на газопровода може да започне през май, като целта е от 1 януари да бъде осигурена техническа възможност за пренос на природен газ.

Кои са "Аркад"

Групата e най-голямата компания в Саудитска Арабия за енергийни услуги. Има голям опит в изграждането на газо- и нефтопроводи, като освен това строи и електроцентрали, платформи за добив, както и нефтопреработвателни съоръжения.

Участието на Arkad може да се свърже с посещението на премиера Борисов в Саудитска Арабия от края на февруари, когато той покани местните компании да се включат в търга за новия газопровод.

Въпрос на цена и срок

Кандидатите в обществената поръчка трябваше да предложат две отделни цени за двата различни срока за изпълнение, които "Булгартрансгаз" бе заложил. Единият е 250 дни и предвижда изпълнението на цялото 474-километрово трасе. А другият е 615 дни, от които през първите 250 дни трябва да се построи само 308-километров газопровод от компресорна станция "Полски Сеновец" до сръбската граница, с което да се осигури транзитът на газ. В останалите 365 дни трябва да изгради трасето от Провадия до "Полски Сеновец", както и още няколко връзки с газовата мрежа.

Офертата на "Аркад" от 2.15 млрд. лв. без ДДС е именно за по-дългия срок от 615 дни. За по-краткия предложението на саудитската компания е 2.52 млрд. лв. и не отговаря на максималния прогнозен бюджет за проекта, поради което не би следвало въобще да се разглежда. Същото се отнася и за офертите на обединението "Газово развитие и разширение в България", в което влизат италианската "Бонатти", германската "Макс Щрайхер" и люксембургската "Комплишънс дивелъпмънт". То поиска съответно 3.13 млрд. лв. за дългия и 4.72 млрд. лв. за краткия срок.

Именно зад "Комплишънс дивелъпмънт" прозираше руска връзка - бивш шеф на "Комплишънс дивелъпмънт" е Владимир Шматович - заместник генералният директор по развитието на руската "Тръбна металургична компания" (ТМК). Руските медии обявиха, че ТМК вече е определена от "Газпром" за доставчик на тръбите и строител на газопровода в България. Изглежда, това няма да може да се осъществи.

Колко ще е оскъпяването и ще има ли печалба

Тъй като "Булгартрансгаз" иска да плаща разсрочено за период от 10 години, обявената цена в действителност не е крайна, а върху нея ще бъдат начислени и лихви. В случая "Аркад" е обявил, че иска по 4.1% годишно оскъпяване, което при инвестиция от 2.15 млрд. лв. и срок на изплащане 120 месеца прави около 470 млн. лв. лихви. За сравнение - поисканото от обединение "Газово развитие и разширение в България" оскъпяване е 7% за първите две години, 8% за следващите две и 9% за останалите шест.

Ако допуснем, че газопроводът ще се строи по параметри на "Аркад", крайната му цена ще бъде около 2.6 млрд. лв. без ДДС, или 3.12 млрд. лв. с начислен данък. В същото време очакваните приходи от транзитни такси за въпросния 10-годишен период са 3.62 млрд. лв., но от тях трябва да се приспаднат 1.58 млрд. лв. експлоатационни разходи.

Това означава, че ще са необходими още около 1.08 млрд. лв., които "Булгартрансгаз" ще трябва да осигури от другаде, за да се разплати с изпълнителя. Разбира се, ако транзитът на газ продължи (срокът на резервирания капацитет от "Газпром" е 20 години), държавната компания би могла да реализира допълнителни приходи, които да възстановят инвестицията и да все пак да донесат печалба. Но не бива да се пропуска, че заради този проект България доброволно се отказа от гарантирани приходи по Трансбалканския газопровод в размер на 1.4 млрд. лева.

Саудитският консорциум "Аркад", в който влизат "Аркад Ей Би Би" и "Аркад енджиниъринг енд констръкшънс къмпъни", най-вероятно ще бъде избран за строител на транзитния газопровод от турската до сръбската граница. Единствено неговата ценова оферта от 2.15 млрд. лв. без ДДС (1.1 млрд. евро) се вмества в поставения от държавната компания максимален бюджет от 2.28 млрд. лв. без ДДС.

Това стана ясно при отварянето на финансовите предложения на кандидатите в сградата на "Булгартрансгаз".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Саудитци? Или началници на подизпълнители? Някак не го виждам тук да се разработят някакви араби.
    За първи път чета нещо за километри и цени. Това е добре.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK