"Булгартрансгаз" избра саудитската Arkad да строи тръбата от "Турски поток"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Булгартрансгаз" избра саудитската Arkad да строи тръбата от "Турски поток"

От двата кандидата само консорциумът на Arkad предложи цена под прогнозната

"Булгартрансгаз" избра саудитската Arkad да строи тръбата от "Турски поток"

Предложената цена за участъка през България е 2.15 млрд. лв. без ДДС при срок за завършване от 615 дни

Ивайло Станчев
7274 прочитания

От двата кандидата само консорциумът на Arkad предложи цена под прогнозната

© Надежда Чипева


Държавната "Булгартрансгаз" е избрала саудитският консорциум "Аркад", в който влизат Arkad ABB и Arkad Engineering&Construction, за строител на транзитния газопровод от турската до сръбската граница. Поисканата от Arkad цена за изпълнение на проекта e 2.15 млрд. лв. без ДДС (1.1 млрд. евро) при срок от 615 дни и се вмества в поставения от държавната компания максимален бюджет от 2.28 млрд. лв. без ДДС.

Изненадващо другият кандидат - обединение "Газово развитие и разширение в България", зад който прозираха руски връзки, въобще е класиран на второ място, въпреки че офертата му от 3.13 млрд. лв. надхвърляше значително бюджета за тръбата и се очакваше да бъде отстранен.

Решението за класирането е подписано на 3 април от Любомир Кръстев, който е ръководител на отдел "Възлагане на обществени поръчки" и пълномощник на изпълнителния директор Владимир Малинов. То може да се обжалва в 14-дневен срок както от останалият на второ място участник, така и от отстранения по-рано унгарски кандидат OT Industries.

По план строителството на газопровода трябва да започне през май, но още от 1 януари трябва да бъде осигурена техническа възможност за пренос на природен газ, като се ползва и стара инфраструктура.

Кои са Arkad

Групата e най-голямата компания в Саудитска Арабия за енергийни услуги. Има голям опит в изграждането на газо- и нефтопроводи, като освен това строи и електроцентрали, платформи за добив, както и нефтопреработвателни съоръжения. Участието на Arkad може да се свърже с посещението на премиера Борисов в Саудитска Арабия от края на февруари, когато той покани местните компании да се включат в търга за новия газопровод.

Арабският избор - пак руски тръби

Кандидатите в обществената поръчка трябваше да предложат две отделни цени за двата различни срока за изпълнение, които "Булгартрансгаз" бе заложил. Единият е 250 дни и предвижда изпълнението на цялото 474-километрово трасе. А другият е 615 дни, от които през първите 250 дни трябва да се построи само 308-километров газопровод от компресорна станция "Полски Сеновец" до сръбската граница, с което да се осигури транзитът на газ. В останалите 365 дни трябва да се изгради трасето от Провадия до "Полски Сеновец", както и още няколко връзки с газовата мрежа.

Офертата на Arkad от 2.15 млрд. лв. без ДДС е именно за по-дългия срок от 615 дни. За по-краткия предложението на саудитския консорциум е 2.52 млрд. лв. и не отговаря на максималния прогнозен бюджет за проекта.

От протоколите на оценителната комисия става ясно, че нито един от материалите с изключение на климатизираните контейнери за работниците няма да бъде осигурен от български компании. Основното в проекта - тръбите за газопровода, ще бъдат произведени от руския Челябински тръбопрокатен завод.

Интересно е, че няма никакви данни за споразумения с подизпълнители, които да извършат изкопните работи по трасето. Вероятно българските строители ще бъдат привлечени чрез договори за наем на хора и техника. Посочените от консорциума разходи за труд са 25.02 евро/човекочас плюс 35.45% допълнителни разходи върху труда.

Ако Arkad откаже да подпише договор, "Булгартрансгаз" ще може да възложи строителството на обединението "Газово развитие и разширение в България", в което влизат италианската "Бонатти", германската "Макс Щрайхер" и люксембургската "Комплишънс дивелъпмънт", чийто бивш шеф е Владимир Шматович - заместник генералният директор по развитието на руската "Тръбна металургична компания" (ТМК).

Как ще се плаща

"Булгартрансгаз" иска да плати строежа на новия газопровод разсрочено, за период от 10 години. В случая Arkad е обявил, че иска по 4.1% годишно оскъпяване, което при инвестиция от 2.15 млрд. лв. и срок на изплащане 120 месеца прави около 470 млн. лв. лихви. За сравнение - поисканото от обединение "Газово развитие и разширение в България" оскъпяване е 7% за първите две години, 8% за следващите две и 9% за останалите шест.

Така крайната цена на транзитния газопровод ще бъде около 2.6 млрд. лв. без ДДС, или 3.12 млрд. лв. с начислен данък. В същото време очакваните приходи от транзитни такси за въпросния 10-годишен период са 3.62 млрд. лв., но от тях трябва да се приспаднат 1.58 млрд. лв. експлоатационни разходи.

Това означава, че ще са необходими още около 1.08 млрд. лв., които "Булгартрансгаз" ще трябва да осигури от другаде, за да се разплати с изпълнителя. Разбира се, ако транзитът на газ продължи (срокът на резервирания капацитет от "Газпром" е 20 години), държавната компания би могла да получи допълнителни приходи, които да възстановят инвестицията и да все пак да донесат печалба. Заради този проект България доброволно се отказа от гарантирани приходи по Трансбалканския газопровод в размер на 1.4 млрд. лева.

Държавната "Булгартрансгаз" е избрала саудитският консорциум "Аркад", в който влизат Arkad ABB и Arkad Engineering&Construction, за строител на транзитния газопровод от турската до сръбската граница. Поисканата от Arkad цена за изпълнение на проекта e 2.15 млрд. лв. без ДДС (1.1 млрд. евро) при срок от 615 дни и се вмества в поставения от държавната компания максимален бюджет от 2.28 млрд. лв. без ДДС.

Изненадващо другият кандидат - обединение "Газово развитие и разширение в България", зад който прозираха руски връзки, въобще е класиран на второ място, въпреки че офертата му от 3.13 млрд. лв. надхвърляше значително бюджета за тръбата и се очакваше да бъде отстранен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Бизнес логика стабилна прозира. Вносни материали, цена от 2.6 млрд. и нетни приходи от 1 млрд. за първите 10 години. Все пак загубата за обществото ще е по-малка от Южен Поток, както се казва по-малкото зло, водещ мотив в татковината от доста време насам.

  • 2
    sasoss avatar :-|
    sasoss

    В същото време очакваните приходи от транзитни такси за въпросния 10-годишен период са 3.62 млрд. лв., но от тях трябва да се приспаднат 1.58 млрд. лв. експлоатационни разходи.
    Заради този проект България доброволно се отказа от гарантирани приходи по Трансбалканския газопровод в размер на 1.4 млрд. лева.
    ===
    Южен поток България 2

  • 3
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Имам предвид нетни приходи от 2 млрд.

  • 4
    lz22 avatar :-|
    lz2

    И защо избраха съудитска фирма и лишиха комунетата и болшевиките от възможност да лаят по Месечината?!

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Първо, в сметките си включвате цената за поддръжка на трабите. Няма лошо, така трябва.

    Само че пропускате два факта:
    -Тръбите ще се ползват дълго след посочения 10-годишен срок на договора. Само с Газпром договорът е 20 години.
    -С Газпром са договорени 90% от входния и 80% от изходния капацитет. Това значи, че има потенциал приходите да са чувствително по-високи от планираното при използване на пълен капацитет.

    Каквото и да говорим, има 2 положителни неща:
    - България си гарантира дългосрочен поток от парични средства
    - Проектът ще се строи от чужда компания, което елиминира риска от дежурните бюджетни раздувания, които можеха да се случат при Водстрой или ДжиПи например.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "skyfighter":

    Водещ мотив в татковината е "не ме кефят", "няма за кой", "всички са маскари" и всякакъв друг вид гъбарство, чрез което 40-50% от населението абдикира гласа си в полза на етнически, корпоративен и купен вот.

    Имаме русофили, имаме русофоби, а българофили - няма. Това е проект, който твърде вероятно ще докара много приходи на България. Ако едно време някой беше предотвратил Трансбалканския тръбопровод, сега нямаше да има нужда да говорим за 1.4 млрд. пропуснати ползи. Кога е строен Транс-Балканския газопровод и още ни носи приходи? Не съм луд по Русия, но това е бизнес и по-добре да сме в него, от колкото да гледаме.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK