Възможният ренесанс на въздушното училище
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Възможният ренесанс на въздушното училище

Възможният ренесанс на въздушното училище

Защо възстановяването на авиошколата в Долна Митрополия би било добра новина за всички

Огнян Георгиев
3716 прочитания

Тази година армията и Плевен могат да осъмнат с общ подарък. По думите на премиера Бойко Борисов военновъздушното училище в Долна Митрополия може да бъде възстановено още на 6 май (празника на армията). За целта трябва да се вземе решение училището да се отдели от Военния университет във Велико Търново и да му се даде самостоятелен бюджет.

"Няма логика да даваме толкова пари за самолети, ако пилотите, поддръжката не са подготвени за тях", каза Борисов в типичния си стил.

Това ще е добра новина в няколко аспекта.

Летци по поръчка

Както "Капитал Градове" разказа миналата година, висшето училище в Долна Митрополия е едно от неизползваните и скрити бижута на област Плевен.

След редица преобразувания през годините познатата като "училището за пилоти" база в момента е факултет към Националния военен университет във Велико Търново. Образователното министерство е предоставило максимална квота студенти, които могат да бъдат обучавани там.

Същевременно на база свои прогнози за нуждите на армията Министерството на отбраната "поръчва" колко студенти да бъдат приети в отделните специалности. Те са със статут на курсанти, получават издръжка от държавата и след завършването си (5 години срок на обучение) започват работа към военните структури.

Така след заявката на ведомството, ако останат свободни бройки, се приемат и други студенти, които плащат такси за образованието си и обикновено след това търсят реализация в гражданската авиация (4 години срок на обучение).

Приемният изпит в авиационната школа е толкова тежък, че 1 от 5 души средно минава през прегледите, а в момента кандидатите са 2-2.5 към 1 място. Но възможността за частно финансиране, както и разширеният прием на цивилни специалисти със сигурност ще разшири обхвата на Долна Митрополия.

Във факултета се обучават над 300 души, разказва деканът му полк. доц. Марин Маринов. От тях над половината са бъдещи служители на армията. Според преподавателите там потенциалът на училището за частния сектор, както и за чуждестранни студенти е много по-голям.

Голямата въздушна картина...

Европа е изправена пред драстична нужда от увеличение на всички видове специалисти, свързани с въздушния трафик. От една страна, има нужда от специалисти въздушно движение, тъй като трафикът се увеличава и все по-голяма част от него ще минава над България. Една от причините е и новото летище на Истанбул. Това личи и по търсенето на кадри от държавно предприятие "Ръководство на въздушно движение".

Последната година в настоящия факултет е отворена нова специалност - за специалисти по авиационни електронни системи за управление на въздушното движение. Още с първия прием са запълнени местата в нея. Последният випуск специалисти по въздушно движение е завършил през далечната 1997 г. Факултетът има и договорка с РВД студентите да преминават практически стаж.

От друга страна, има идея за създаване на единен авиационен център. Той трябва да бъде за обучение на летци-пилоти, специалисти по управление на авиацията, обслужване на въздушното движение и инженерно-технически състав за военновъздушните сили и гражданската авиация.

Според изследвания в индустрията до 2032 г. ще са нужни нови 498 хил. пилоти за пътнически и товарни полети, както и 556 хил. техници и други авиоспециалисти. С по-свободен прием и повече места за цивилни специалисти, училището може да се превърне в хъб за авиоиндустрията и дори да не се налага държавата да го финансира - това е достатъчно благодатна област за самоиздръжка.

...и Плевен

Новината ще е добра и за Плевен. Градът и областта вече имат един университет, който привлича студенти от близо и далеч - медицинския. Второ висше заведение със специализация в търсена и високоспециализирана индустрия на бъдещето ще даде на областта нов облик и ще помогне за привличането на бизнес и интерес.

Така със сравнително малко вложение една позабравена и западнала военна база може да възкръсне за нов живот.

Тази година армията и Плевен могат да осъмнат с общ подарък. По думите на премиера Бойко Борисов военновъздушното училище в Долна Митрополия може да бъде възстановено още на 6 май (празника на армията). За целта трябва да се вземе решение училището да се отдели от Военния университет във Велико Търново и да му се даде самостоятелен бюджет.

"Няма логика да даваме толкова пари за самолети, ако пилотите, поддръжката не са подготвени за тях", каза Борисов в типичния си стил.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.