С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 5 апр 2019, 8:00, 2519 прочитания

Стара Загора все така очаква идеи за бъдещето след въглищата

Заедно с Казанлък ще мислят дали индустриалните им зони да не са под едно име, стана ясно на срещата "Капитал Градове"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Стара Загора и Казанлък не работят особено активно заедно, но смятат да започнат. Това беше обещано от старозагорския кмет Живко Тодоров по време на годишната дискусия "Среща на бизнеса в област Стара Загора" на "Капитал Градове".

Сътрудничеството между общините в областта и особено между двата най-големи града беше посочено от участниците като една от целите, ако Стара Загора иска да влезе активно на картата на бързо развиващите се дестинации.


Темата за енергетиката естествено, също присъстваше в най-наситения с такива предприятия регион в България. Беше споделено, че държавата не мисли за бъдещето след въглищата, но стана ясно, че Стара Загора участва в такава европейска инициатива самостоятелно.

Като цяло държавата беше обект на сериозна критика, както от местната власт, така и от бизнеса, заради продължаващата централизация и липса на елементи на делегиране на пари и пълномощия на местно ниво, въпреки очевидния провал на регионалната политика в страната.

Близо, но не заедно



И Живко Тодоров, и Даниела Коева, зам.-кмет на Казанлък, заявиха, че двете общини работят съвместно по проекти. По-късно обаче признаха, че това не е достатъчно, а Тодоров дори предложи "първата ни обща инициатива" да бъде образователна - уточняване на нуждите от дуално обучение в региона и разпределянето на места в двата града.

"Бизнесът в областта си сътрудничи много добре. Но на ниво общини се губят съвместните инициативи", посочи и Владимир Спасов, който е прокурист на една от големите казанлъшки компании - "М+С Хидравлик". По-късно участници припомниха, че между двата града дори няма скоростен път, което предстои да се прави.

Най-видимо е това в индустриалните зони. И Стара Загора, и Казанлък правят такива, като те се намират недалеч една от друга. Въпреки това, към момента дори не се мисли за обединяването им под общ бранд. Петър Ганев от Института за пазарна икономика посочи, че е много по-ефективно, ако областта се представя пред инвеститори като една марка, например "Загоре", както се казва зоната на Стара Загора. Такава е практиката на зона "Тракия", например. "Когато има чужди инвеститори, или се представяте навън, кой пътува - човек от едната община, от другата или от двете?", попита Ганев.

Предвид, че и двете зони са още в начален етап, а тази на Казанлък тепърва предстои да се структурира, не е лишено от смисъл да се помисли за общото им ръководство или поне за човек, който да умее да ги представя и двете навън.

Както припомни Петър Ангелов, изпълнителен директор на местния клон на турската "Стандард Профил", ако единия от двата града привлече голям инвеститор от порядъка на няколко хиляди души, това се отразява на цялата област.

Въглища без бъдеще и бъдеще без въглища

Дискусията нямаше как да мине без енергетика. В деня, в който няколкостотин протестиращи посрещнаха зам.-министъра на енергетиката Жечо Станков в Стара Загора, кметът на града припомни, че проблемите стават все по-сериозни.

"Зависимостта на Стара Загора от енергийния сектор ще продължи и в близките няколко години, но се създадоха определени проблеми с въглищните централи от гледна точка на емисиите, които трябва да се плащат и невъзможността на предприятията да калкулират в цената си въпросните емисии и тя да бъде поносима за пазара", каза Живко Тодоров.

От една страна, това значи по-ниска цена за крайните потребители, отколкото реално струва произведената енергия, а от друга - по-високи цени за бизнеса. Спасов от "М+С Хидравлик" заяви, че няма как да си гъвкав, когато цените на тока са се повишили със 70% в последните 2-3 години, "при това хаотично".

Повече от 10 хиляди жители на Стара Загора и околните общини са пряко заети в "Мини Марица изток" и въглищните ТЕЦ-ове, а няколко пъти повече са тези, чиято работа е косвено свързана с енергийното сърце на България, където се произвежда около 40% от електроенергията.

"Нужна е държавна стратегия, от която да стане ясно докога държавата може да си позволи да подкрепя този сектор и въобще каква е визията за енергетиката в следващите години. Не само Стара Загора е зависима от тези ТЕЦ-ове - те осигуряват баланса в енергетиката", посочи кметът Тодоров. Такава стратегия и карта, казва той, още няма.

Затова общината и нейните партньори се опитват да работят самостоятелно. От една страна - това са опитите с индустриалната зона, която да диверсифицира икономиката. От друга - Агенцията за регионално икономическо развитие в Стара Загора вече работи с няколко други европейски партньори по общи проекти, които могат да включат региона в големия пакет на ЕС от 19 млрд. евро, които отиват към такива зависими от въглищата места, съобщи директорът на агенцията Румяна Грозева.

Пари има достатъчно

Има още много, което може да се прави, стана ясно от думите на Надя Данкинова, изпълнителен директор на фонд Флаг и на Фонда за регионално развитие. Той финансира именно проекти за градска среда и градско развитие, които обединяват частни и обществени партньори. Данкинова съобщи добрата новина, че вече могат да се финансират множество проекти в градове като Стара Загора и Казанлък, защото е отпаднало изискването те да се намират в "зоните за интегрирано развитие". Това бяха зони, които самите общини определиха преди 5-6 години и които вече са неадекватни на нуждите. Тази новина отваря възможности за доста сериозни инвестиции в градовете, стига да постъпят такива проекти преди края на 2020 г., припомни Данкинова.
На събитието бяха връчени и награди на две от най-динамичните малки и средни компании в региона:
"Дипол"
Верига магазини за мебели на компанията – "Мондо" бележи значим ръст и разширение.

"Топалов транспорт"
Казанлъшката фирма за местни превози с ТИР-ове, която печели от "прави курсове". Повече и за двете може да прочетете в специалното издание за Стара Загора.

Капитал Градове: Стара Загора

Текстът е част от специалното издание "Капитал Градове: Стара Загора". Изданието може да закупите на хартия (7 лв.) или в pdf формат (6 лв.) оттук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Неочакван стопанин за летище София, има задържан за хакерската атака срещу НАП Вечерни новини: Неочакван стопанин за летище София, има задържан за хакерската атака срещу НАП

И още: Кьовеши ще е европейски прокурор; Мониторинг за върховенството на закона ще има за всички в ЕС; HBO и Netflix в битка за наградите Emmy

17 юли 2019, 2091 прочитания

В очакване на електрическите тротинетки в София 2 В очакване на електрическите тротинетки в София

Три компании имат интерес да предлагат услуга за отдаването им под наем

17 юли 2019, 1110 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Камионите ще платят сметката

Преговорите между транспортните фирми и регионалното министерство за бъдещите тол-такси започнаха с бурни спорове

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

Великанът на входа на София

Рибният бизнесмен Петко Русинов инвестира в жилищна сграда с 31.5 хил. кв. м РЗП до Околовръстното в "Младост 4"

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Ново място: Trattoria la Bicicletta

Италианският ресторант на Чанко Чанев предлага меню с широк избор