Германските фирми в България: Искаме да растем, но няма хора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германските фирми в България: Искаме да растем, но няма хора

Българският държавен глава Румен Радев заяви, че страната ни е готова и заслужава стратегически инвеститор със затворен цикъл на производство, докато президентът на Германия Франк-Валтер Щайнмайер посочи, че не може да даде конкретен отговор дали "Фолксваген" ще избере България за изграждане на свой завод за автомобили

Германските фирми в България: Искаме да растем, но няма хора

Това каза бизнесът на среща с президента на Германия Франк-Валтер Щайнмайер, който е на официалната визита в страната

14633 прочитания

Българският държавен глава Румен Радев заяви, че страната ни е готова и заслужава стратегически инвеститор със затворен цикъл на производство, докато президентът на Германия Франк-Валтер Щайнмайер посочи, че не може да даде конкретен отговор дали "Фолксваген" ще избере България за изграждане на свой завод за автомобили

© Цветелина Белутова


Германските фирми в България искат да инвестират в нови заводи в страната, да обучават нови служители и имат средствата за това. Но ресурсът, който не достига, са хората. Липсата на кадри в страната е големият проблем, който германските фирми изтъкнаха по време на работна среща с президентите на Германия Франк-Валтер Щайнмайер и на България Румен Радев. Събитието е част от програмата за официалната двудневна визита на Щайнмайер в България, който пристигна тук с бизнес делегация.

На срещата бяха обсъдени перспективите за немския бизнес в сектори като здравеопазване, аутсорсинг, информационни технологии и автомобилостроене, но позитивите бяха засенчени от притесненията на компаниите за дългосрочното им развитие в страната предвид липсата на служители. По време на визитата на Щайнмайер стана въпрос и за потенциалната инвестиция на автомобилния гигант "Фолксваген" в Източна Европа. Компанията иска да премести един от заводите си за автомобили в региона и България е една от държавите, които се проучват за тази цел.

Искаме да останем, но...

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева подчерта, че бизнесът се нуждае от подкрепа от страна на държавата по няколко конкретни точки, всяка от които се върти около темата с недостига на хора. Едната е да се предава информация за положителните примери в българската бизнес среда на младите хора, която да покаже, че е възможно да се гради добра кариера тук. Втората точка е свързана с образованието - предлаганите специалности в университети и професионални училища да се нагодят спрямо нуждите на бизнеса. Третата точка според Драгийска-Денчева е по-ефективната интеграция на малцинствата в работния процес.

От няколко години бизнесът се опитва да се справи с недостига на квалифицирани кадри и като въвежда форми на дуално обучение, където може. Управителят на "Пирин тех" Бертрам Ролман разказва за собствения си опит от подобна инициатива. Според него младите са нетърпеливи и избират да работят в чужбина за по-високи заплати, вместо да се обучават няколко години в България.

От "Луфтханза техник София" също забелязват, че намалява броят на кандидатите, които се явяват за обявените от тях свободни позиции. Компанията иска да продължи да се развива в България, но има високи изисквания към квалификацията и мотивацията на кадрите си и тенденциите, които вижда на пазара на труда, са притеснителни за фирмата. Друг представител на малкия и средния бизнес пък отбелязва, че има капацитета да удвои приема в своя обучителен център, но няма кандидати.

"Трябва да се борим за хората. Много малко останаха висококвалифицираните кадри", коментира и Мартин Ниланд, изпълнителен директор на българското поделение на BHTC - германският производител на автомобилни климатични системи. "Имаме опасения, че ако дойдат още повече фирми, няма да ни стигне работната ръка на пазара", допълва той. "Имаме ограничен ресурс, това е. Говоря от името на много колеги", казва в заключение Ниланд.

Според един от гигантите в българската преработваща индустрия - "Аурубис България", изключително важно е да се покаже, че професионалното образование е еквивалентно на висшето и има добри перспективи.

Има ли място за нов автозавод

"Германските фирми нямаше да са тук, ако България не се развиваше като привлекателно място за инвестиции", подчерта Щайнмайер по време на срещата. "Седеммилионна България заема шесто място в света като сбор на медали във всички олимпиади по природни науки - математика, физика, химия, информатика, лингвистика", посочи като плюс на страната президентът Радев.

На журналистически въпрос за това какви са шансовете "Фолксваген" да отвори завод в България Радев заяви, че с президента Щайнмайер са обсъдили перспективите за стратегическа немска инвестиция в България. "Смятам, че успешното българско-германско икономическо партньорство дава достатъчно основание да вярваме, че България може, че е готова и заслужава да има стратегически инвеститор със затворен цикъл на производство", посочи Радев, цитиран от БТА. Той е уверил германския президент, че всички институции в страната са в пълен консенсус и с обединени усилия да предоставим най-добрите възможности и сигурна инвестиционна среда за такава инвестиция. Щайнмайер пък не коментира конкретния въпрос. Той отбеляза, цитиран от bTV, че големи кръгли маси с участието на икономически делегации не са мястото, където се вземат подобни стратегически решения.

Би било наивно обаче да се счита, че проблемите на представителите на немския бизнес в България, изказани на глас, няма да бъдат чути и от компания като Volkswagen, която потенциално ще търси да наеме 5000 (квалифицирани) служители в страната.

Германските фирми в България искат да инвестират в нови заводи в страната, да обучават нови служители и имат средствата за това. Но ресурсът, който не достига, са хората. Липсата на кадри в страната е големият проблем, който германските фирми изтъкнаха по време на работна среща с президентите на Германия Франк-Валтер Щайнмайер и на България Румен Радев. Събитието е част от програмата за официалната двудневна визита на Щайнмайер в България, който пристигна тук с бизнес делегация.

На срещата бяха обсъдени перспективите за немския бизнес в сектори като здравеопазване, аутсорсинг, информационни технологии и автомобилостроене, но позитивите бяха засенчени от притесненията на компаниите за дългосрочното им развитие в страната предвид липсата на служители. По време на визитата на Щайнмайер стана въпрос и за потенциалната инвестиция на автомобилния гигант "Фолксваген" в Източна Европа. Компанията иска да премести един от заводите си за автомобили в региона и България е една от държавите, които се проучват за тази цел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    Хм, интересни лозунги. В Германия има към половин милион българи, голяма част работят в немски фирми и са квалифицирани. Въпросът ми е, имат ли немските фирми в България подход към тези хора и опитват ли да ги привлекат. Ако да, защо не успяват ?

  • 2
    crusible avatar :-?
    crusible

    Уважаеми германски фирми,

    Хора има! Аз ги виждам всеки ден. Ако вие не ги виждате при настоящите условия, то вдигнете заплатите и ще се появят. Ако това не е опция, единственото решение е да хващате пътя по на изток или направо на юг пре адриатическо море. Там има още повече хора, не съм ги виждал, но така съм чувал!

    Винаги на ваше разположение за съвет,
    Бачо ви К.

  • 3
    bbs avatar :-|
    Lord

    Любимата ми тема. През ден някой велик работодател излиза да обяснява как заплатите не били най-важното нещо, и че трябвало държавата да им помогне, защото било много трудно това с намирането на хора.... Да пробват аджеба да ги вдигнат тези заплати първо и като станат на някакви нива сходни на това, което плащат за същите хора другаде, тогава да коментират има ли работна ръка или не

  • 4
    ipr09595164 avatar :-|
    ipr09595164

    Има 500,000 българи в Германия и са файн. Германските фирми, понеже сме в Европейски Съюз, просто трябва да плащат подобно и ще им се реши проблема.

    Защо го говорим това вече толкова време? Едно германско БМВ и в Германия и в България струва еднакви пари. Заплатите нали са част от икономиката и съплай деманд като БМВ-тата, търсене предлага удря се чертата като нема хора значи не плащат. Те ако плащаха щяха от Турция да идват хора да работят тука, но просто, елементарно, тия не искат да плащат.

  • 5
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle

    Немските фирми у нас имат "български мениджмънт". Тоест, начело, често са българи, но от България. Това ми напомни как един познат, след подаване на документи в Луфтханза, десет дни не му отговориха. После се обажда някаква дама и казва, ...." днес, след три часа , можете ли"....
    Може мила, човека ще ходи при шефа си да се унижава и да лъже, че има спешен проблем, вместо да си вземе почивен ден и да е спокоен и готов.

    Втори пример- представителство на голям немски производител на коли- най големия. ....
    Но от стиснотия- или от схема някаква- се намира в едни храсти преди село Лозен. Наблизо няма нищо, само бездомни кучета, само трънаци.
    Супер място, особено за жена.

  • 6
    drizko3856 avatar :-|
    drizko3856

    "младите са нетърпеливи и избират да работят в чужбина за по-високи заплати, вместо да се обучават няколко години в България" - всички проблеми на немските (а и не само) фирми са събрани в това изречение. Чети - в отворения Европейски съюз няма достатъчно хора в България, които да са съгласни да бъдат третирани като второ качество в заплащането. Но друго си е да мрънкаш, че държавата трябва да направи нещо.

  • 7
    uys1511761111541407 avatar :-?
    Emil Dimov

    Германските фирми в България: Искаме да растем, но няма хора?!
    - "с трици искат да хващат маймуни!" тези фирми, ако не са разбрали вече като предлагаш на едни хора (кандидат работници) "минималната заплата" като база естествено е да не успяваш да си намериш "добри" работници, не че вече такива са в изобилие, защото същите тези фирми са ги привекли тези хора в собствената си страна!

    До коментар [#3] от "Lord":
    Любимата ми тема. През ден някой велик работодател излиза да обяснява как заплатите не били най-важното нещо, и че трябвало държавата да им помогне, защото било много трудно това с намирането на хора.... Да пробват аджеба да ги вдигнат тези заплати първо и като станат на някакви нива сходни на това, което плащат за същите хора другаде, тогава да коментират има ли работна ръка или не!

    И друго колко от тези фирми предлагат финансиране за обучение, с което да "квалифицират" кандидат работниците си до ниво желано от тях?

  • 8
    practic avatar :-|
    Practic

    Бързото преминаване от феодализъм към капитализъм в държави като Германия, Япония, Русия и Турция става причина индустриите им да бъдат изградени върху колективните принципи на неофеодална задълженост и обвързаност. Многопосочните взаимоотношения в българското национално стопанство са пречупени през призмата на индивидуализма: силна материална заинтересованост, тяга към спестяване, придобиване, самостоятелно отделяне.
    Българите изпитват недоверие към мегаструктури и се отегчават от максимален държавен или корпоративен синтез. Отбягват грандиозни проекти, а и непрестанните разширения не са им по сърце. Германското стопанство гравитира около т.н. ,,среден икономикс” (динамиката на отделни отрасли и сектори), а средностатистическият български бизнесмен държи винаги под око макро-икономическите показатели и се концентрира изключително върху фирмените си задачи. Емпиризмът на българските производители и търговци е пословичен. Германският подход към управлявана конкуренция, набелязване на ключови ниши и ,,избор на учители” не им приляга. Ако чужденец собственик или мениджър иска да загуби уважението на българските си подчинени, той трябва да пледира пред тях за потапяне паричния мотив в контекста на организацията. Обикновено представителите на бивши имперски нации имат ниска склонност сами да си бъдат началници. Българите предпочитат самостоятелна работа.
    https://practic-sofia.blogspot.com/

  • 9
    bba30550215 avatar :-|
    bba30550215

    Същия проблем го имат и в Германия и почти навсякъде в западния свят.
    Квалифицирани кадри за всички специалности са кът по целия свят.
    Проблема не е ( само ) в парите.

  • 10
    gerganabg avatar :-|
    gerganabg

    Изводът в края на статията е неправилен. Инвеститор от класа на Фолксваген просто ще привлече служителите с най-голям опит от останалите компании в сектора. Това е логичното развитие на екосистемите в автомобилостроенето навсякъде по света. Затова и изобщо се обсъжда подобна възможност. Не ми е много ясно, защо настроението е минорно в статията. Не е ли по-добре българските инженери и техници да работят в България, за световно известен автомобилостроенето (а не доставчиците му) вместо да емигрират ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK