С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 5 апр 2019, 15:07, 11956 прочитания

Германските фирми в България: Искаме да растем, но няма хора

Това каза бизнесът на среща с президента на Германия Франк-Валтер Щайнмайер, който е на официалната визита в страната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Германските фирми в България искат да инвестират в нови заводи в страната, да обучават нови служители и имат средствата за това. Но ресурсът, който не достига, са хората. Липсата на кадри в страната е големият проблем, който германските фирми изтъкнаха по време на работна среща с президентите на Германия Франк-Валтер Щайнмайер и на България Румен Радев. Събитието е част от програмата за официалната двудневна визита на Щайнмайер в България, който пристигна тук с бизнес делегация.

На срещата бяха обсъдени перспективите за немския бизнес в сектори като здравеопазване, аутсорсинг, информационни технологии и автомобилостроене, но позитивите бяха засенчени от притесненията на компаниите за дългосрочното им развитие в страната предвид липсата на служители. По време на визитата на Щайнмайер стана въпрос и за потенциалната инвестиция на автомобилния гигант "Фолксваген" в Източна Европа. Компанията иска да премести един от заводите си за автомобили в региона и България е една от държавите, които се проучват за тази цел.


Искаме да останем, но...

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева подчерта, че бизнесът се нуждае от подкрепа от страна на държавата по няколко конкретни точки, всяка от които се върти около темата с недостига на хора. Едната е да се предава информация за положителните примери в българската бизнес среда на младите хора, която да покаже, че е възможно да се гради добра кариера тук. Втората точка е свързана с образованието - предлаганите специалности в университети и професионални училища да се нагодят спрямо нуждите на бизнеса. Третата точка според Драгийска-Денчева е по-ефективната интеграция на малцинствата в работния процес.
От няколко години бизнесът се опитва да се справи с недостига на квалифицирани кадри и като въвежда форми на дуално обучение, където може. Управителят на "Пирин тех" Бертрам Ролман разказва за собствения си опит от подобна инициатива. Според него младите са нетърпеливи и избират да работят в чужбина за по-високи заплати, вместо да се обучават няколко години в България.

От "Луфтханза техник София" също забелязват, че намалява броят на кандидатите, които се явяват за обявените от тях свободни позиции. Компанията иска да продължи да се развива в България, но има високи изисквания към квалификацията и мотивацията на кадрите си и тенденциите, които вижда на пазара на труда, са притеснителни за фирмата. Друг представител на малкия и средния бизнес пък отбелязва, че има капацитета да удвои приема в своя обучителен център, но няма кандидати.

"Трябва да се борим за хората. Много малко останаха висококвалифицираните кадри", коментира и Мартин Ниланд, изпълнителен директор на българското поделение на BHTC - германският производител на автомобилни климатични системи. "Имаме опасения, че ако дойдат още повече фирми, няма да ни стигне работната ръка на пазара", допълва той. "Имаме ограничен ресурс, това е. Говоря от името на много колеги", казва в заключение Ниланд.



Според един от гигантите в българската преработваща индустрия - "Аурубис България", изключително важно е да се покаже, че професионалното образование е еквивалентно на висшето и има добри перспективи.

Има ли място за нов автозавод

"Германските фирми нямаше да са тук, ако България не се развиваше като привлекателно място за инвестиции", подчерта Щайнмайер по време на срещата. "Седеммилионна България заема шесто място в света като сбор на медали във всички олимпиади по природни науки - математика, физика, химия, информатика, лингвистика", посочи като плюс на страната президентът Радев.

На журналистически въпрос за това какви са шансовете "Фолксваген" да отвори завод в България Радев заяви, че с президента Щайнмайер са обсъдили перспективите за стратегическа немска инвестиция в България. "Смятам, че успешното българско-германско икономическо партньорство дава достатъчно основание да вярваме, че България може, че е готова и заслужава да има стратегически инвеститор със затворен цикъл на производство", посочи Радев, цитиран от БТА. Той е уверил германския президент, че всички институции в страната са в пълен консенсус и с обединени усилия да предоставим най-добрите възможности и сигурна инвестиционна среда за такава инвестиция. Щайнмайер пък не коментира конкретния въпрос. Той отбеляза, цитиран от bTV, че големи кръгли маси с участието на икономически делегации не са мястото, където се вземат подобни стратегически решения.

Би било наивно обаче да се счита, че проблемите на представителите на немския бизнес в България, изказани на глас, няма да бъдат чути и от компания като Volkswagen, която потенциално ще търси да наеме 5000 (квалифицирани) служители в страната.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1531 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 1218 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Предложение: Председателят на КПКОНПИ да не е задължително юрист

В разгара на скандала около имотите на Пламен Георгиев управляващи предлагат нови законови условия за шефа на комисията

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света