С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
44 11 апр 2019, 15:13, 15299 прочитания

Пет оферти за летище София

Кандидати за концесията са 5 европейски оператора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пет кандидата са подали оферти за концесията на летище София, научи "Капитал" от два свои източника.

Това са Manchester Airports Group, Fraport, Aéroports de Paris Group, летище Мюнхен с фонда Meridiam и летище Копенхаген.


Според първоначалната информация и индийската GMR Group е имала намерение на подаде оферта, но в крайна сметка обаче това не се е случило, тъй като не са отговаряли на последните условия. В четвъртък от летищния оперотор на Манчестър обявиха официално, че са подали оферта.

Срокът за подаване на оферти за 35-годишната концесия изтече днес в 14:30 часа. Отварянето на заявленията не беше открито за медиите, като концесиите остават едни от най-непрозрачните процедури, въпреки голямото обществено значение на актива, който се отдава.

От министерството обясниха закритото заседание със Закона за концесиите и по-конкретно чл. 96, както и че всичко е издържано по закон. От ведомството пратиха няколко часа по-късно списъка на кандидатите.



Отварянето на офертите ще е месец по-късно, като не е ясно поради каква причина документите ще престояват в министерството цял месец без да бъдат отворени.

Кои са кандидатите

Първият кандидат, заявил се и официално е Manchester Airports Group (MAG). Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище "Станстед" е купено от MAG през 2013 г. То отчита 40% ръст на пътниците до момента, а това в Манчестър - 33%. Manchester Airports Group е публично-частна компания. Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена. За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG). Китайската държавна компания обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище Даксинг, което ще разполага с 9 писти и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Китайската компанията работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Aéroports de Paris Group
Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk, но то от дни не работи заради новия мегапроект в Истанбул, и затова Aéroports de Paris Group търси нова силна възможност за присъствие в Източна Европа, каквато добра опция е София. TAV управлява и други летища в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. През 2011 г. тя влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и на летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Френската група има участие и в холандската Royal Schiphol Group, оперираща летището в Амстердам.

Fraport
Много активен на последната права е бил и операторът на летището във Франкфурт Fraport. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт". Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, Хановер и една аерогара в Китай.

Летище Мюнхен с фонда Meridiam
Кандидат е летището в Мюнхен, която ще участва заедно с фонда Meridiam. Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Летището в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт.

Летище Копенхаген

Петият кандидат летище Копенхаген, собственост на Københavns Lufthavn. Освен оператор на летище Копенхаген, компанията менажира и летището в Малмьо. Компанията е създадена през 1925 г., като в момента Дания има 39.2%. Мажоритарен собственик е Copenhagen Airports Denmark ApS (CAD). Последната се контролира от пенсионните фондове Ontario Teachers’ Pension Plan (OTPP) и Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). През 2018 г. през летище Копенхаген са преминали 30.3 млн. пътници, като средната им бройка на ден е 83 хил. Летището ще участва с водещия партньор Sauerwein & Schaefer Bau AG. SSB Group се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с групата ERG, Турция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията 3 Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията

Частно обвинение и съдебен контрол ще решат голяма част от проблемите

13 дек 2019, 1398 прочитания

Накъде след Венеция 1 Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

13 дек 2019, 1069 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Борисов определи поведението на Цветан Цветанов като глупаво

В Брюксел премиерът отново заяви, че не носи отговорност за назначенията, които е подкрепил

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10