Пет оферти за летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет оферти за летище София

Пет оферти за летище София

Кандидати за концесията са 5 европейски оператора

Калина Горанова
17407 прочитания

© Надежда Чипева


Пет кандидата са подали оферти за концесията на летище София, научи "Капитал" от два свои източника.

Това са Manchester Airports Group, Fraport, Aéroports de Paris Group, летище Мюнхен с фонда Meridiam и летище Копенхаген.

Според първоначалната информация и индийската GMR Group е имала намерение на подаде оферта, но в крайна сметка обаче това не се е случило, тъй като не са отговаряли на последните условия. В четвъртък от летищния оперотор на Манчестър обявиха официално, че са подали оферта.

Срокът за подаване на оферти за 35-годишната концесия изтече днес в 14:30 часа. Отварянето на заявленията не беше открито за медиите, като концесиите остават едни от най-непрозрачните процедури, въпреки голямото обществено значение на актива, който се отдава.

От министерството обясниха закритото заседание със Закона за концесиите и по-конкретно чл. 96, както и че всичко е издържано по закон. От ведомството пратиха няколко часа по-късно списъка на кандидатите.

Отварянето на офертите ще е месец по-късно, като не е ясно поради каква причина документите ще престояват в министерството цял месец без да бъдат отворени.

Кои са кандидатите

Първият кандидат, заявил се и официално е Manchester Airports Group (MAG). Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище "Станстед" е купено от MAG през 2013 г. То отчита 40% ръст на пътниците до момента, а това в Манчестър - 33%. Manchester Airports Group е публично-частна компания. Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена. За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG). Китайската държавна компания обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище Даксинг, което ще разполага с 9 писти и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Китайската компанията работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Aéroports de Paris Group

Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk, но то от дни не работи заради новия мегапроект в Истанбул, и затова Aéroports de Paris Group търси нова силна възможност за присъствие в Източна Европа, каквато добра опция е София. TAV управлява и други летища в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. През 2011 г. тя влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и на летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Френската група има участие и в холандската Royal Schiphol Group, оперираща летището в Амстердам.

Fraport

Много активен на последната права е бил и операторът на летището във Франкфурт Fraport. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт". Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, Хановер и една аерогара в Китай.

Летище Мюнхен с фонда Meridiam

Кандидат е летището в Мюнхен, която ще участва заедно с фонда Meridiam. Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Летището в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт.

Летище Копенхаген

Петият кандидат летище Копенхаген, собственост на Københavns Lufthavn. Освен оператор на летище Копенхаген, компанията менажира и летището в Малмьо. Компанията е създадена през 1925 г., като в момента Дания има 39.2%. Мажоритарен собственик е Copenhagen Airports Denmark ApS (CAD). Последната се контролира от пенсионните фондове Ontario Teachers’ Pension Plan (OTPP) и Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). През 2018 г. през летище Копенхаген са преминали 30.3 млн. пътници, като средната им бройка на ден е 83 хил. Летището ще участва с водещия партньор Sauerwein & Schaefer Bau AG. SSB Group се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с групата ERG, Турция.

Пет кандидата са подали оферти за концесията на летище София, научи "Капитал" от два свои източника.

Това са Manchester Airports Group, Fraport, Aéroports de Paris Group, летище Мюнхен с фонда Meridiam и летище Копенхаген.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

44 коментара
  • 1
    markomucev avatar :-|
    KaV

    Който ще да е, само дано най-накрая го дадат на някой, защото под държавно управление (както и всичко останало, управлявано от държавата) е трагедия. Безброй проблеми от липса на адекватен, заинтересован мениджмънт - чак понякога мисля, че нарочно толкова некадърно се управлява, за да се продаде по-евтино...

  • 2
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707

    До коментар [#1] от "KaV":

    "Много активен на последната права е бил и операторът на летището във Франкфурт Fraport. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт"."

    Баш на Фрапорт да го дадат, пък софиянци ще гледат еФтини полети през крив макарон. Както ги гледат бургазлии и варненци. За сметка на това Бългериа Еър ще бъде завинаги освободена от задължения. Ествествено, ще се избият от другаде. По-добре държавно, отколкото с подобен концесионер.

  • 3
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    Бил съм в доста по-бедни от България държави, но такъв разграден двор като Летище София не съм виждал. Има минимални подобрения, но е доста далече от професионално управлявано летище.

    Единствено се надявам да дойде оператор, който е доказал, че може да работи с нискотарифни компании. Летище Мюнхен, колкото и да е хубаво, предлага минимален брой нискотарифни линии и играе по свирката на Луфтханза.

    Та може би МАГ е най-добрата опция, за да нямат Фрапорт и ТИМ монопол на авиацията в България

  • 4
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    До коментар [#2] от "ozd05563707":

    Фрапорт бяха така доскоро, но им дойде акълът, че няма как да растат без нискотарифни. Допуснаха Райънер и Уиз във Франкфурт и ядосаха Луфтханза. По същото време Уиз базира и първия си самолет във Варна, сега ще базират и втори.

    По-голям проблем виждам в евентуалния им монопол и участието на ТИМ в консорциума, от статията не разбрах дали и те са в кюпа.

    Копенхаген е хубаво летище и имат мн нискотарифни, не би било лош избор също.

  • 5
    crb03521625 avatar :-|
    krasenoFski

    До коментар [#1] от "KaV":

    Не е нарочно, те толкова си могат. Виж Варна и Бургас как просперират, и виж как на София ситуацията си е същата от години, все със същите проблеми.

  • 6
    glavatar avatar :-|
    glavatar

    До коментар [#2] от "ozd05563707":

    Не си прав изобщо, макар че звучи добре за опорна точка. Но първо, концесионерът на летището трудно ще има драстично влияние върху цените на полетите. Просто са ни много малки обемите, за да има ниски цени. Отделно, прословутият "дълг" май е 0.05% от сумата за концесия, мислиш ли, че има значение.

  • 7
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Кандидатите са силни. Летище Мюнхен всяка година е избирано за най-доброто в Европа от пътниците. Такъв оператор би направил София регионален център.

  • 8
    i3ida11 avatar :-|
    i3ida11

    Официялно - Фрапорт тук са без ТИМ ; )))) , ама познайте кой подготвя документацията, част от нея? - кадрите от Варна : )))) А познайте не са ли ходили на спявка? Дано не спечелят Фрапорт, макарче май вече е договорено. Не е здравословно хич един оператор да е на всичко в региона - и в България и около нас.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    А законодателството докъде го докарахме?

    Не вярвам да се стигне до концесия сега, защото шанса да падне правителството след изборите е 50:50 поне.

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#7] от "olga_kokoshkina":

    Може, но и ТАВ са силен кандидат. Търсят ново място за регионален лидер, това не е малко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK