С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 апр 2019, 13:26, 2811 прочитания

Българският износ е нараснал с 19% до 9.2 млрд. лв. през февруари

По-силни продажби на пшеница и оръжия повишават износа към трети страни с 23% на годишна база

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продажбите на български стоки в чужбина нарастват с 18.9% на годишна база през февруари, достигайки общ обем 9.2 млрд. лв. към края на първите два месеца на годината, показват данни на Националния статистически институт. Докато през 2018 г. износът към страни извън ЕС намаляваше, първите два месеца на 2019 г. дават сигнали, че трендът се обръща. Експортът към трети страни нараства с 23% през февруари на годишна база. От друга страна, продажбите в съюза започнаха слабо 2019 г. с годишен темп от 2.2% през януари, но първоначалните данни за февруари показват възстановяване - отчетеният растеж е 17.1% спрямо същия период на миналата година.

Голям фактор за увеличението на експорта към трети страни е ниската база от миналата година, но принос има и растежът на продажбите на оръжия и пшеница. От друга страна, подробна разбивка на данните за търговията с ЕС ще бъде достъпна едва след месец, докато числата за януари показват, че положителен принос идва от експорта на горива и машини.



Оръжия и пшеница

През февруари стойността на българския износ към държавите извън ЕС приближава 1.5 млрд. лв., което е с 23% над сумата от година по-рано. Числата показват, че най-голям принос за увеличението имат продажби за 111 млн. лв. на стоки от групата "Специфични", където влизат и оръжията - 5.9 пр.п.

Друг значителен двигател на растежа е износът на житни растения и по-точно - на пшеница. Сумата на продажбите на пшеница нараства от 7.4 млн. лв. през февруари миналата година до 67.4 млн. лв. сега, като тук фактор са количествата, които се увеличават също толкова драматично. Тъй като в края на миналата година беше отчетен драстичен спад на продажбите в тази категория, вероятно сега се разпродава запас, който производители и търговци са заделили в очакване на по-висока продажна цена.



Турция остава най-големият търговски партньор на България извън ЕС с продажби на български стоки за 577 млн. лв. през първите два месеца на 2019 г. Сумата обаче намалява с 15% спрямо същия период на миналата година, като голям спад идва от продажбите на мед и изделия от мед. Тук факторите са два - намаляващата цена на цветния метал на международните пазари и по-малките експортни количества от България. Добрата новина е, че местните фирми намират друг пазар за продукцията си - Китай, където продажбите на подобни стоки нарастват със 17.1% на годишна база до 205 млн. лв. към края на февруари.

Търговията с ЕС

През януари България е изнесла стоки към ЕС на обща стойност 3.16 млрд. лв., което е с едва 2.2% над сумата от година по-рано. От друга страна, темпът през февруари скача до 17.1%, но все още не е налична подробна разбивка на данните - това ще стане след месец.

Наличните към момента числа за януари показват значително увеличение на продажбите на горива в страните от ЕС - сумата се удвоява до близо 116 млн. лв. спрямо миналогодишната. Голям принос има и износът на машини и компоненти за автомобили, който нараства от 718 до 818 млн. лв. на годишна база.

От друга страна, отрицателен принос имат продажбите на медни продукти и тук. Докато през януари миналата година износът на подобни стоки се оценяваше на 339.4 млн. лв., сега сумата е с над 40% по-ниска и продажбите падат до 191 млн. лв.

Вносът също расте

Годината започна със спад 1.4% на годишна база през януари, но данните за февруари показват общо увеличение с 12.6% и възстановяване на продажбите на европейски стоки. Към края на втория месец на годината продажбите на чужди продукти в България достигат 10.1 млрд. лв., от които 6.2 млрд. лв. идват от държави - членки на ЕС. Така търговският баланс на България с трети страни остава отрицателен (1 млрд. лв.), а с ЕС е положителен (със 107.8 млн. лв.).

От трети страни най-голямата категория са горивата, като вносът им се оценява на 1.2 млрд. лв. към февруари. Това е с 28.6% над нивото от година по-рано. От друга страна, най-голям дял от импорта от ЕС през януари заемат машини и оборудване - над 1 млрд. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Колко пари получават партиите, САЩ смекчиха атаката срещу Huawei, Ники Лауда почина Вечерни новини: Колко пари получават партиите, САЩ смекчиха атаката срещу Huawei, Ники Лауда почина

И още: Парламентът в Австрия ще гласува вот на недоверие срещу Курц; Финалът на "Игра на тронове" събра рекордно много зрители, но донесе и разочарование

21 май 2019, 110 прочитания

Бойко Рашков: КПКОНПИ не ме е уведомила, че иска да коригирам декларацията си Бойко Рашков: КПКОНПИ не ме е уведомила, че иска да коригирам декларацията си

Според антикорупционната комисия в декларацията на бившия председател на Бюрото за СРС има несъответствия

21 май 2019, 51 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
В 164 села в България няма нито един жител

Населението продължава да намалява и застарява и към началото на тази година пада под 7 млн. души според НСИ

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше