Какви мерки взимат няколко европейски града в борбата с мръсния въздух
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какви мерки взимат няколко европейски града в борбата с мръсния въздух

Протест на младежи и ученици от FridaysforfutureBulgaria, Global Climate Strike For Future и Глобална климатична стачка за бъдещето през март

Какви мерки взимат няколко европейски града в борбата с мръсния въздух

Кметовете на Солун, Тирана, Кьолн, Париж и Порто дадоха примери на София

3050 прочитания

Протест на младежи и ученици от FridaysforfutureBulgaria, Global Climate Strike For Future и Глобална климатична стачка за бъдещето през март

© Цветелина Белутова


Изкуствени гори и езера, електрически таксита, дистанционно отопление и обществен транспорт от автобуси на природен газ или електробуси. Това са само част от мерките, които европейските градове предприемат против замърсяването на въздуха, стана ясно по време на международната конференция Sofair, която кметът на София Йорданка Фандъкова организира в петък.

Гост-лектори бяха кметовете на Солун, холандския Схидам, Порто, Тирана, Кьолн и Париж. Те обмениха своя опит и се обединиха около желанието за съвместна работа. Беше обсъдена и възможността за изграждане на електромобилна инфраструктура, която да свързва София и Солун, която според кмета на гръцкия град Янис Бутарис не е невъзможна, но изисква средства. От друга страна, според него е добра идея двата града да се свързват с влак, тъй като "електрифицираната връзка е чудесна възможност".

Фандъкова разказа за предизвикателствата, пред които е изправена София, и обясни, че градът се стреми към декарбонизация на градския транспорт. "Най-сериозен напредък имаме в развитието на обществения транспорт - удължаваме метрото, подменяме 90% от старите автобуси с такива на природен газ и електрически. Осигурили сме и 60 млн. лв. за подкрепа на тези, които се отопляват на битово гориво. Тези средства ще послужат за подмяна на системата за отопление на ⅓ от домакинствата", каза тя.

Подобни мерки взимат и кметовете на другите европейски градове. Понеже градската среда и обстоятелствата са различни за всеки град, опитът им е в различни сфери, но борбата с мръсния въздух е приоритетна за здравето на гражданите. Ето и няколко урока за по-чист въздух, които дадоха те на конференцията:

Зелената Тирана

Общината в Тирана е изградила зелени площи, на които с подкрепата на гражданите са засадени общо 2 млн. дървета. Изкуствена гора очертава границите на Grand Park Tirana, където има и изкуствено езеро. В самия парк се намират много от градските забележителности, което го прави атрактивен за посетителите на столицата. Кметът Анди Сефери се стреми към развитие и в транспортния сектор. Той работи за замяната на автомобилите в 5 таксиметрови фирми с електрически. Градът си служи с интелигентни сензори за измерване на количеството въглеродни емисии и вече се доближава до средното ниво на европейските градове по измерени количества. Албанската столица напредва и в технологичен план - на мястото на "Пирамидата" - мавзолей на комунистическия лидер Енвер Ходжа, ще бъде изграден технологичен център за младите граждани, които ще участват в бъдещата дигитализация на града.

Кьолн мотивира гражданите

Основният проблем на германския град Кьолн са голямото количество отделяни азотни оксиди. Затова и заместник-кметът д-р Харалд Рау си поставя за цел да стимулира дистанционното отопление през студения сезон, за да ограничи употребата на битово гориво. Преди всичко обаче той обръща внимание на социално-културния аспект и си поставя за цел да мотивира гражданите сами да се грижат за околната среда. "Намалихме цената на велосипедите за хората, които живеят в по-отдалечени от центъра райони, а на тези, които не ползват всеки ден автомобил, даваме един ден, в който ползването на градски транспорт е безплатно", казва Рау. Според него хората трябва да бъдат убеждавани, че "това е за добро".

Порто: Градовете трябва да дават пример

"Публичният сектор и общината използват електромобили или хибридни коли, защото трябва да са за пример на гражданите", обяснява Филипе Араухо, заместник-кметът на Порто. Според него инвестициите в транспорта са най-важни, както и дигитализацията в сектора. Общината ще въведе електронна система за закупуване на билет, която в края на месеца ще изчислява сумата от всички пътувания и цената ще е по-ниска за тези, които я използват. Според Араухо трябва да се промени моделът на кръговата икономика и да се работи с частния сектор върху ограничаването на трафика.

Париж и винетките crit’air

Общинският съветник в общината в Париж Орели Солан е на мнение, че градът се нуждае от още много промени и оптимизации, за да се справи с мръсния въздух. Засега обаче много добри резултати дава въведената зона с намалени въглеродни емисии. В нея се влиза чрез винетките critáir. Те не позволяват достъп на автомобили с дизелов двигател в пиковите часове и през уикенда. За да се постигне по-голяма ефективност обаче, трябва да се увеличи броят на тези зони, а за това е нужно съдействие от страна на още 80 кметове, обяснява тя.

Изкуствени гори и езера, електрически таксита, дистанционно отопление и обществен транспорт от автобуси на природен газ или електробуси. Това са само част от мерките, които европейските градове предприемат против замърсяването на въздуха, стана ясно по време на международната конференция Sofair, която кметът на София Йорданка Фандъкова организира в петък.

Гост-лектори бяха кметовете на Солун, холандския Схидам, Порто, Тирана, Кьолн и Париж. Те обмениха своя опит и се обединиха около желанието за съвместна работа. Беше обсъдена и възможността за изграждане на електромобилна инфраструктура, която да свързва София и Солун, която според кмета на гръцкия град Янис Бутарис не е невъзможна, но изисква средства. От друга страна, според него е добра идея двата града да се свързват с влак, тъй като "електрифицираната връзка е чудесна възможност".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK