Как Свищов се сдоби с мост. На думи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как Свищов се сдоби с мост. На думи

Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна

Как Свищов се сдоби с мост. На думи

Идеята за нова връзка с Румъния се появи изненадващо и няма много стабилни основи

Мила Чернева
16027 прочитания

Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна

© Надежда Чипева


Това е единственият вариант, на който са съгласни и двете държави.

"Тази седмица се надявам с Росен Желязков да правим първа копка и на трети мост на Дунава. Невероятни усилия ми струва, но където видя колежката, румънската премиерка - "Виорике, добър ден, Виорике, кога почваме моста, довиждане, Виорике, кога почваме моста, здравей, кога почваме моста".

С тези думи премиерът Бойко Борисов в неделя потвърди онова, което мнозина сметнаха за грешка. Два дни по-рано - в петък, в Дубровник след среща на формата "16 плюс Китай" Борисов се похвали, че се е договорил с Виорика Дънчила за третия дунавски мост. Той, оказа се, трябвало да тръгва от Свищов. Това предизвика вълнение в дунавския град и недоумение на други места. Но както всеки друг обявен шумно от Борисов инфраструктурен проект, и този е по-скоро виртуален.

Мълчание от всички страни

Засега преговорите се случват при закрити врати и никой няма или поне не дава подробна информация. Източник на "Капитал", за който се твърдеше, че е запознат с инвеститорския интерес към проекта, обясни, че няма яснота относно намеренията на двете правителства по проекта. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта не отговориха на въпроси относно проекта. Кметът на град Свищов, който се срещна с министъра на транспорта Росен Желязков, обясни пред "Капитал", че не може да коментира на този етап, тъй като в момента разговорите се водят между двамата министър-председатели. От румънското регионално министерство също не отговориха на въпросите на "Капитал" до редакционното приключване на броя.

Това само потвърди съмнението, че всичко е на твърде ранен етап.

Защо точно Свищов

Въпреки мълчанието се оказва, че това е най-работещият вариант за нов мост над Дунава. "И аз исках да направим още един на Русе, но те не искат, оттатъка е тресавище, трябва да правят много тежки обществени поръчки, те се плашат от тях, докато за Свищов - Зимнич са готови. Ми нека да го направим. То е публично-частно партньорство, държавата пари няма да дава, ще подготвим само инфраструктурата. Надявам се тази седмица да финализираме", обяви в типичния си стил Борисов.

Според правителствен източник обаче румънците като цяло нямат особено желание да има трети мост. Причините са няколко: те искат да се използва тяхното пристанище при Костанца, а не нашите, а и не искат да улесняват пренасянето на туристически поток към нас. За България най-добър вариант би бил втори мост при Русе - Гюргево, защото там вече съществува довеждаща инфраструктура, а сегашното съоръжение се задъхва и очевидно има трафик. Северните съседи са твърдо против, най-малкото защото това ще увеличи още повече трафика в Букурещ. "Нищо на изток от Русе не е приоритет за тях", казва източникът.

Така единственият компромисен вариант, до който се е стигнало, е за трасето Свищов - Зимнич. Румънците са го предложили някъде миналата година, става ясно от думите на два източника на "Капитал". Мостът обаче ще е само пътен, без жп.

Според университетски анализ именно транспортното министерство е констатирало, че брегът там е висок и удачен за строителство, Свищов попада в средата между другите два налични моста, а в града са застъпени всички видове транспорт - има речно пристанище, жп гара, фериботен терминал, а летището в Горна Оряховица предлага и въздушно придвижване.

Кога можем да го очакваме

Това, което остава най-неясно, е откъде ще дойдат парите. Със сигурност няма да са от еврофондове, защото те са разпределени вече поне до 2022 г., а в новия период вероятно няма да остане и за това, сочат източници на "Капитал". Затова и казаното от Борисов, че ще се използва публично-частно партньорство, изглежда най-вероятно. По много груби сметки цената на такова съоръжение би била около 200 млн. лв.

Успехът на този проект е обвързан и със строителството на пътна инфраструктура в Северна България, а именно - магистрала "Хемус" и магистралата Русе - Велико Търново, които нямат да бъдат готови скоро. Необходимата пътна инфраструктура, за да се използва новият мост най-активно, е обход на града и 25 км скоростен път от магистралата.

Очевидно е, че тепърва предстоят съвместни предпроектни проучвания между двете страни. Няколко източника посочиха, че има инвеститорски интерес за проекта, но той засега е застинал в очакване. Тепърва ще трябва да се проведе конкурентна процедура за избор на изпълнител.

Но най-добрата аналогия е Дунав мост 2. Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г. Така между първия и втория мост на реката между България и Румъния минават 59 години. Колко ще изтекат между втория и третия предстои да видим.

Това е единственият вариант, на който са съгласни и двете държави.

"Тази седмица се надявам с Росен Желязков да правим първа копка и на трети мост на Дунава. Невероятни усилия ми струва, но където видя колежката, румънската премиерка - "Виорике, добър ден, Виорике, кога почваме моста, довиждане, Виорике, кога почваме моста, здравей, кога почваме моста".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    wte07603607 avatar :-|
    Гуси Гуси

    Тати ще ми купи колело, ама дръг път

  • 3
    pipera_ avatar :-|
    Пипера е много лют

    Ако румънците смятат да спират трафика с влашки номера, ще попаднат в ролята на Сърбия съвсем скоро.

  • 4
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Мост в Свищов обслужва единствено интересите на Румъния, така трафикът ще остава по-дълго на нейна територия и ще печелят повече. Нашият интерес е автомагистралите за София, Търново-Свиленград и Варна, както и бързата ЖП-линия за Румъния, да минават през петия по големина български град - Русе, което обуславя и нуждата от втори мост там.

  • 5
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Не бива да строим мост на всека цена и да се съгласяваме на всичко, което румънците кажат. Мостовете променят транспортните коридори и требва да мислим стратегически и дългосрочно за тех, а не по гербаджийски ден за ден или предизборно.
    България да не отстъпва от Русе, това е нашият приоритет. Но освен Русе, можем да предложим на Румъния и мост в Оряхово, който е от взаимен интерес. Освен че ще свърже директно градовете от Западна и Централна България с Крайова и региона, такъв мост, заедно с тунел под Шипка и подходящ път през Габрово-Севлиево-Ловеч-Плевен, може да се превърне в реална и по-къса алтернатива на коридора Европа-Турция през Сърбия. За нас е важно, защото ще намали трафика по най-натоварената ни магистрала Тракия, както и около София, а за румънците ще бъде възможност да печелят от транзитния трафик. Видин не е алтернатива, защото удължава прекалено много пътя, а и трафикът ползва АМ Тракия. Сега минават камиони през Видин, но само заради липсата на тол-такси у нас и в Румъния.
    Разбира се, един мост в Свищов или Никопол също може да се използва за трафика между Европа и Турция, но ще се намали изминатото разстояние на наша територия и приходите от пътни такси. А и нема да свърже директно Западна България (включително София) с най-големия румънски град в тая част на страната - Крайова. Също така, се изолира Плевен от транспортните потоци и се обезсмисля нуждата от една бъдеща магистрала през него към Ловеч и Южна България. За нас най-важно е да свържем големите си градове с магистрали и с тая мисъл да планираме мостовете и транспортните коридори, а не просто да угодим на румънците, да режем лентички и да се тупаме в гърдите че сме построили мост.

  • 6
    evpetra avatar :-?
    evpetra

    " Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г."

    Според моите изчисления цял век след 1909 година се пада поне след 2109, или греша?

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    200 милиона лева не би трябвало да са проблем за БГ. Всяка година има милиарди излишъци. Освен това всяка година 600 милиона лева отиват за субсидии за зърнопроизво- дителите (да могат да си обновяват Фераритата).

    С други думи, пари има. Т.е. ако Боко го поиска мостът може да е готов след максимум 5-6 години.

    А мост край Свищов е смислено решение. Със сигурност по-добро от концентриране на 2, 3 и повече моста все край Русе. Северна България не е само Русе.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "Мостът обаче ще е само пътен, без жп."

    Това би било много тъпо. И от двете страни (Свищов, Зимнич) има жп гари.

    Като правиш мост веднъж на 50 години поне го прави като хората.

  • 9
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Поредната "новина" с която се цели да се сее напрежение и заблуда у хората, Това само мога да кажа.

  • 10
    fcx03598574 avatar :-|
    Русенец

    До коментар [#4] от "izt21595181":
    Само че бедното Русе загуби 5-тото място още преди 25 години в полза на Стара Загора и Бургас, а в момента Търново му диша във врата по население!

    Защото Русе сега е като бледа сянка не спрямо градовете от топ 5, но и от топ 10 дори.

    Наивнико, Русе е най-голямата жертва на Румъния и затова така западна. От тези мангали само лошо е видял градът ни. Търговски саботажи още преди 1944 г., после 30 години обгазяване, сега саботажи с преминаването на моста и блокажа на директната ЖП линия до Букурещ.
    Русе нямаше да изпадне толкова плачевно, ако граничеше с цивилизована държава, а не с тези измекяри!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK