Как Свищов се сдоби с мост. На думи

Идеята за нова връзка с Румъния се появи изненадващо и няма много стабилни основи

Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна
Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна
Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна    ©  Надежда Чипева
Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна    ©  Надежда Чипева
Това е единственият вариант, на който са съгласни и двете държави.

"Тази седмица се надявам с Росен Желязков да правим първа копка и на трети мост на Дунава. Невероятни усилия ми струва, но където видя колежката, румънската премиерка - "Виорике, добър ден, Виорике, кога почваме моста, довиждане, Виорике, кога почваме моста, здравей, кога почваме моста".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wte07603607 avatar :-|
    Гуси Гуси
    • + 4

    Тати ще ми купи колело, ама дръг път

    Нередност?
  • 3
    pipera_ avatar :-|
    Пипера е много лют
    • + 6

    Ако румънците смятат да спират трафика с влашки номера, ще попаднат в ролята на Сърбия съвсем скоро.

    Нередност?
  • 4
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • - 4
    • + 4

    Мост в Свищов обслужва единствено интересите на Румъния, така трафикът ще остава по-дълго на нейна територия и ще печелят повече. Нашият интерес е автомагистралите за София, Търново-Свиленград и Варна, както и бързата ЖП-линия за Румъния, да минават през петия по големина български град - Русе, което обуславя и нуждата от втори мост там.

    Нередност?
  • 5
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • - 5
    • + 2

    Не бива да строим мост на всека цена и да се съгласяваме на всичко, което румънците кажат. Мостовете променят транспортните коридори и требва да мислим стратегически и дългосрочно за тех, а не по гербаджийски ден за ден или предизборно.
    България да не отстъпва от Русе, това е нашият приоритет. Но освен Русе, можем да предложим на Румъния и мост в Оряхово, който е от взаимен интерес. Освен че ще свърже директно градовете от Западна и Централна България с Крайова и региона, такъв мост, заедно с тунел под Шипка и подходящ път през Габрово-Севлиево-Ловеч-Плевен, може да се превърне в реална и по-къса алтернатива на коридора Европа-Турция през Сърбия. За нас е важно, защото ще намали трафика по най-натоварената ни магистрала Тракия, както и около София, а за румънците ще бъде възможност да печелят от транзитния трафик. Видин не е алтернатива, защото удължава прекалено много пътя, а и трафикът ползва АМ Тракия. Сега минават камиони през Видин, но само заради липсата на тол-такси у нас и в Румъния.
    Разбира се, един мост в Свищов или Никопол също може да се използва за трафика между Европа и Турция, но ще се намали изминатото разстояние на наша територия и приходите от пътни такси. А и нема да свърже директно Западна България (включително София) с най-големия румънски град в тая част на страната - Крайова. Също така, се изолира Плевен от транспортните потоци и се обезсмисля нуждата от една бъдеща магистрала през него към Ловеч и Южна България. За нас най-важно е да свържем големите си градове с магистрали и с тая мисъл да планираме мостовете и транспортните коридори, а не просто да угодим на румънците, да режем лентички и да се тупаме в гърдите че сме построили мост.

    Нередност?
  • 6
    evpetra avatar :-?
    evpetra
    • - 3

    " Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г."

    Според моите изчисления цял век след 1909 година се пада поне след 2109, или греша?

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 1

    200 милиона лева не би трябвало да са проблем за БГ. Всяка година има милиарди излишъци. Освен това всяка година 600 милиона лева отиват за субсидии за зърнопроизво- дителите (да могат да си обновяват Фераритата).

    С други думи, пари има. Т.е. ако Боко го поиска мостът може да е готов след максимум 5-6 години.

    А мост край Свищов е смислено решение. Със сигурност по-добро от концентриране на 2, 3 и повече моста все край Русе. Северна България не е само Русе.

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 4

    "Мостът обаче ще е само пътен, без жп."

    Това би било много тъпо. И от двете страни (Свищов, Зимнич) има жп гари.

    Като правиш мост веднъж на 50 години поне го прави като хората.

    Нередност?
  • 9
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975
    • + 1

    Поредната "новина" с която се цели да се сее напрежение и заблуда у хората, Това само мога да кажа.

    Нередност?
  • 10
    fcx03598574 avatar :-|
    Русенец
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#4] от "izt21595181":
    Само че бедното Русе загуби 5-тото място още преди 25 години в полза на Стара Загора и Бургас, а в момента Търново му диша във врата по население!

    Защото Русе сега е като бледа сянка не спрямо градовете от топ 5, но и от топ 10 дори.

    Наивнико, Русе е най-голямата жертва на Румъния и затова така западна. От тези мангали само лошо е видял градът ни. Търговски саботажи още преди 1944 г., после 30 години обгазяване, сега саботажи с преминаването на моста и блокажа на директната ЖП линия до Букурещ.
    Русе нямаше да изпадне толкова плачевно, ако граничеше с цивилизована държава, а не с тези измекяри!

    Нередност?
Нов коментар