Как Свищов се сдоби с мост. На думи
Идеята за нова връзка с Румъния се появи изненадващо и няма много стабилни основи
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Тази седмица се надявам с Росен Желязков да правим първа копка и на трети мост на Дунава. Невероятни усилия ми струва, но където видя колежката, румънската премиерка - "Виорике, добър ден, Виорике, кога почваме моста, довиждане, Виорике, кога почваме моста, здравей, кога почваме моста".
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
11 коментара
Тати ще ми купи колело, ама дръг път
Ако румънците смятат да спират трафика с влашки номера, ще попаднат в ролята на Сърбия съвсем скоро.
Мост в Свищов обслужва единствено интересите на Румъния, така трафикът ще остава по-дълго на нейна територия и ще печелят повече. Нашият интерес е автомагистралите за София, Търново-Свиленград и Варна, както и бързата ЖП-линия за Румъния, да минават през петия по големина български град - Русе, което обуславя и нуждата от втори мост там.
Не бива да строим мост на всека цена и да се съгласяваме на всичко, което румънците кажат. Мостовете променят транспортните коридори и требва да мислим стратегически и дългосрочно за тех, а не по гербаджийски ден за ден или предизборно.
България да не отстъпва от Русе, това е нашият приоритет. Но освен Русе, можем да предложим на Румъния и мост в Оряхово, който е от взаимен интерес. Освен че ще свърже директно градовете от Западна и Централна България с Крайова и региона, такъв мост, заедно с тунел под Шипка и подходящ път през Габрово-Севлиево-Ловеч-Плевен, може да се превърне в реална и по-къса алтернатива на коридора Европа-Турция през Сърбия. За нас е важно, защото ще намали трафика по най-натоварената ни магистрала Тракия, както и около София, а за румънците ще бъде възможност да печелят от транзитния трафик. Видин не е алтернатива, защото удължава прекалено много пътя, а и трафикът ползва АМ Тракия. Сега минават камиони през Видин, но само заради липсата на тол-такси у нас и в Румъния.
Разбира се, един мост в Свищов или Никопол също може да се използва за трафика между Европа и Турция, но ще се намали изминатото разстояние на наша територия и приходите от пътни такси. А и нема да свърже директно Западна България (включително София) с най-големия румънски град в тая част на страната - Крайова. Също така, се изолира Плевен от транспортните потоци и се обезсмисля нуждата от една бъдеща магистрала през него към Ловеч и Южна България. За нас най-важно е да свържем големите си градове с магистрали и с тая мисъл да планираме мостовете и транспортните коридори, а не просто да угодим на румънците, да режем лентички и да се тупаме в гърдите че сме построили мост.
" Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г."
Според моите изчисления цял век след 1909 година се пада поне след 2109, или греша?
200 милиона лева не би трябвало да са проблем за БГ. Всяка година има милиарди излишъци. Освен това всяка година 600 милиона лева отиват за субсидии за зърнопроизво- дителите (да могат да си обновяват Фераритата).
С други думи, пари има. Т.е. ако Боко го поиска мостът може да е готов след максимум 5-6 години.
А мост край Свищов е смислено решение. Със сигурност по-добро от концентриране на 2, 3 и повече моста все край Русе. Северна България не е само Русе.
"Мостът обаче ще е само пътен, без жп."
Това би било много тъпо. И от двете страни (Свищов, Зимнич) има жп гари.
Като правиш мост веднъж на 50 години поне го прави като хората.
Поредната "новина" с която се цели да се сее напрежение и заблуда у хората, Това само мога да кажа.
До коментар [#4] от "izt21595181":
Само че бедното Русе загуби 5-тото място още преди 25 години в полза на Стара Загора и Бургас, а в момента Търново му диша във врата по население!
Защото Русе сега е като бледа сянка не спрямо градовете от топ 5, но и от топ 10 дори.
Наивнико, Русе е най-голямата жертва на Румъния и затова така западна. От тези мангали само лошо е видял градът ни. Търговски саботажи още преди 1944 г., после 30 години обгазяване, сега саботажи с преминаването на моста и блокажа на директната ЖП линия до Букурещ.
Русе нямаше да изпадне толкова плачевно, ако граничеше с цивилизована държава, а не с тези измекяри!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.