С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 18 апр 2019, 11:08, 9593 прочитания

Как Свищов се сдоби с мост. На думи

Идеята за нова връзка с Румъния се появи изненадващо и няма много стабилни основи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Това е единственият вариант, на който са съгласни и двете държави.
"Тази седмица се надявам с Росен Желязков да правим първа копка и на трети мост на Дунава. Невероятни усилия ми струва, но където видя колежката, румънската премиерка - "Виорике, добър ден, Виорике, кога почваме моста, довиждане, Виорике, кога почваме моста, здравей, кога почваме моста".

С тези думи премиерът Бойко Борисов в неделя потвърди онова, което мнозина сметнаха за грешка. Два дни по-рано - в петък, в Дубровник след среща на формата "16 плюс Китай" Борисов се похвали, че се е договорил с Виорика Дънчила за третия дунавски мост. Той, оказа се, трябвало да тръгва от Свищов. Това предизвика вълнение в дунавския град и недоумение на други места. Но както всеки друг обявен шумно от Борисов инфраструктурен проект, и този е по-скоро виртуален.


Мълчание от всички страни

Засега преговорите се случват при закрити врати и никой няма или поне не дава подробна информация. Източник на "Капитал", за който се твърдеше, че е запознат с инвеститорския интерес към проекта, обясни, че няма яснота относно намеренията на двете правителства по проекта. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта не отговориха на въпроси относно проекта. Кметът на град Свищов, който се срещна с министъра на транспорта Росен Желязков, обясни пред "Капитал", че не може да коментира на този етап, тъй като в момента разговорите се водят между двамата министър-председатели. От румънското регионално министерство също не отговориха на въпросите на "Капитал" до редакционното приключване на броя.

Това само потвърди съмнението, че всичко е на твърде ранен етап.



Защо точно Свищов

Въпреки мълчанието се оказва, че това е най-работещият вариант за нов мост над Дунава. "И аз исках да направим още един на Русе, но те не искат, оттатъка е тресавище, трябва да правят много тежки обществени поръчки, те се плашат от тях, докато за Свищов - Зимнич са готови. Ми нека да го направим. То е публично-частно партньорство, държавата пари няма да дава, ще подготвим само инфраструктурата. Надявам се тази седмица да финализираме", обяви в типичния си стил Борисов.

Според правителствен източник обаче румънците като цяло нямат особено желание да има трети мост. Причините са няколко: те искат да се използва тяхното пристанище при Костанца, а не нашите, а и не искат да улесняват пренасянето на туристически поток към нас. За България най-добър вариант би бил втори мост при Русе - Гюргево, защото там вече съществува довеждаща инфраструктура, а сегашното съоръжение се задъхва и очевидно има трафик. Северните съседи са твърдо против, най-малкото защото това ще увеличи още повече трафика в Букурещ. "Нищо на изток от Русе не е приоритет за тях", казва източникът.

Така единственият компромисен вариант, до който се е стигнало, е за трасето Свищов - Зимнич. Румънците са го предложили някъде миналата година, става ясно от думите на два източника на "Капитал". Мостът обаче ще е само пътен, без жп.

Според университетски анализ именно транспортното министерство е констатирало, че брегът там е висок и удачен за строителство, Свищов попада в средата между другите два налични моста, а в града са застъпени всички видове транспорт - има речно пристанище, жп гара, фериботен терминал, а летището в Горна Оряховица предлага и въздушно придвижване.

Кога можем да го очакваме

Това, което остава най-неясно, е откъде ще дойдат парите. Със сигурност няма да са от еврофондове, защото те са разпределени вече поне до 2022 г., а в новия период вероятно няма да остане и за това, сочат източници на "Капитал". Затова и казаното от Борисов, че ще се използва публично-частно партньорство, изглежда най-вероятно. По много груби сметки цената на такова съоръжение би била около 200 млн. лв.

Успехът на този проект е обвързан и със строителството на пътна инфраструктура в Северна България, а именно - магистрала "Хемус" и магистралата Русе - Велико Търново, които нямат да бъдат готови скоро. Необходимата пътна инфраструктура, за да се използва новият мост най-активно, е обход на града и 25 км скоростен път от магистралата.

Очевидно е, че тепърва предстоят съвместни предпроектни проучвания между двете страни. Няколко източника посочиха, че има инвеститорски интерес за проекта, но той засега е застинал в очакване. Тепърва ще трябва да се проведе конкурентна процедура за избор на изпълнител.

Но най-добрата аналогия е Дунав мост 2. Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г. Така между първия и втория мост на реката между България и Румъния минават 59 години. Колко ще изтекат между втория и третия предстои да видим.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията по вписванията: проблемите в Търговския регистър вече се решават Агенцията по вписванията: проблемите в Търговския регистър вече се решават

Адквокати протестираха срещу порочната практика да се издават откази за вписване с противоречиви указания

21 май 2019, 353 прочитания

ВАС отмени екооценката на Общия устройствен план на Приморско 1 ВАС отмени екооценката на Общия устройствен план на Приморско

Според съда има пропуски и непълноти в доклада за екологична оценка

21 май 2019, 799 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Делото "Иванчева": Спецправосъдието фатално губи общественото мнение

Именно действията на институциите породиха общественото недоверие към тях и към делото като цяло

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше