Как Свищов се сдоби с мост. На думи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна

Как Свищов се сдоби с мост. На думи

Идеята за нова връзка с Румъния се появи изненадващо и няма много стабилни основи

Мила Чернева
14806 прочитания

Идеята за мост през Свищов е по-скоро инициатива на румънската страна

© Надежда Чипева


Това е единственият вариант, на който са съгласни и двете държави.

"Тази седмица се надявам с Росен Желязков да правим първа копка и на трети мост на Дунава. Невероятни усилия ми струва, но където видя колежката, румънската премиерка - "Виорике, добър ден, Виорике, кога почваме моста, довиждане, Виорике, кога почваме моста, здравей, кога почваме моста".

С тези думи премиерът Бойко Борисов в неделя потвърди онова, което мнозина сметнаха за грешка. Два дни по-рано - в петък, в Дубровник след среща на формата "16 плюс Китай" Борисов се похвали, че се е договорил с Виорика Дънчила за третия дунавски мост. Той, оказа се, трябвало да тръгва от Свищов. Това предизвика вълнение в дунавския град и недоумение на други места. Но както всеки друг обявен шумно от Борисов инфраструктурен проект, и този е по-скоро виртуален.

Мълчание от всички страни

Засега преговорите се случват при закрити врати и никой няма или поне не дава подробна информация. Източник на "Капитал", за който се твърдеше, че е запознат с инвеститорския интерес към проекта, обясни, че няма яснота относно намеренията на двете правителства по проекта. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта не отговориха на въпроси относно проекта. Кметът на град Свищов, който се срещна с министъра на транспорта Росен Желязков, обясни пред "Капитал", че не може да коментира на този етап, тъй като в момента разговорите се водят между двамата министър-председатели. От румънското регионално министерство също не отговориха на въпросите на "Капитал" до редакционното приключване на броя.

Това само потвърди съмнението, че всичко е на твърде ранен етап.

Защо точно Свищов

Въпреки мълчанието се оказва, че това е най-работещият вариант за нов мост над Дунава. "И аз исках да направим още един на Русе, но те не искат, оттатъка е тресавище, трябва да правят много тежки обществени поръчки, те се плашат от тях, докато за Свищов - Зимнич са готови. Ми нека да го направим. То е публично-частно партньорство, държавата пари няма да дава, ще подготвим само инфраструктурата. Надявам се тази седмица да финализираме", обяви в типичния си стил Борисов.

Според правителствен източник обаче румънците като цяло нямат особено желание да има трети мост. Причините са няколко: те искат да се използва тяхното пристанище при Костанца, а не нашите, а и не искат да улесняват пренасянето на туристически поток към нас. За България най-добър вариант би бил втори мост при Русе - Гюргево, защото там вече съществува довеждаща инфраструктура, а сегашното съоръжение се задъхва и очевидно има трафик. Северните съседи са твърдо против, най-малкото защото това ще увеличи още повече трафика в Букурещ. "Нищо на изток от Русе не е приоритет за тях", казва източникът.

Така единственият компромисен вариант, до който се е стигнало, е за трасето Свищов - Зимнич. Румънците са го предложили някъде миналата година, става ясно от думите на два източника на "Капитал". Мостът обаче ще е само пътен, без жп.

Според университетски анализ именно транспортното министерство е констатирало, че брегът там е висок и удачен за строителство, Свищов попада в средата между другите два налични моста, а в града са застъпени всички видове транспорт - има речно пристанище, жп гара, фериботен терминал, а летището в Горна Оряховица предлага и въздушно придвижване.

Кога можем да го очакваме

Това, което остава най-неясно, е откъде ще дойдат парите. Със сигурност няма да са от еврофондове, защото те са разпределени вече поне до 2022 г., а в новия период вероятно няма да остане и за това, сочат източници на "Капитал". Затова и казаното от Борисов, че ще се използва публично-частно партньорство, изглежда най-вероятно. По много груби сметки цената на такова съоръжение би била около 200 млн. лв.

Успехът на този проект е обвързан и със строителството на пътна инфраструктура в Северна България, а именно - магистрала "Хемус" и магистралата Русе - Велико Търново, които нямат да бъдат готови скоро. Необходимата пътна инфраструктура, за да се използва новият мост най-активно, е обход на града и 25 км скоростен път от магистралата.

Очевидно е, че тепърва предстоят съвместни предпроектни проучвания между двете страни. Няколко източника посочиха, че има инвеститорски интерес за проекта, но той засега е застинал в очакване. Тепърва ще трябва да се проведе конкурентна процедура за избор на изпълнител.

Но най-добрата аналогия е Дунав мост 2. Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г. Така между първия и втория мост на реката между България и Румъния минават 59 години. Колко ще изтекат между втория и третия предстои да видим.


11 коментара
  • 1
    wte07603607 avatar :-|
    Гуси Гуси

    Тати ще ми купи колело, ама дръг път

  • 3
    pipera_ avatar :-|
    Пипера е много лют

    Ако румънците смятат да спират трафика с влашки номера, ще попаднат в ролята на Сърбия съвсем скоро.

  • 4
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Мост в Свищов обслужва единствено интересите на Румъния, така трафикът ще остава по-дълго на нейна територия и ще печелят повече. Нашият интерес е автомагистралите за София, Търново-Свиленград и Варна, както и бързата ЖП-линия за Румъния, да минават през петия по големина български град - Русе, което обуславя и нуждата от втори мост там.

  • 5
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Не бива да строим мост на всека цена и да се съгласяваме на всичко, което румънците кажат. Мостовете променят транспортните коридори и требва да мислим стратегически и дългосрочно за тех, а не по гербаджийски ден за ден или предизборно.
    България да не отстъпва от Русе, това е нашият приоритет. Но освен Русе, можем да предложим на Румъния и мост в Оряхово, който е от взаимен интерес. Освен че ще свърже директно градовете от Западна и Централна България с Крайова и региона, такъв мост, заедно с тунел под Шипка и подходящ път през Габрово-Севлиево-Ловеч-Плевен, може да се превърне в реална и по-къса алтернатива на коридора Европа-Турция през Сърбия. За нас е важно, защото ще намали трафика по най-натоварената ни магистрала Тракия, както и около София, а за румънците ще бъде възможност да печелят от транзитния трафик. Видин не е алтернатива, защото удължава прекалено много пътя, а и трафикът ползва АМ Тракия. Сега минават камиони през Видин, но само заради липсата на тол-такси у нас и в Румъния.
    Разбира се, един мост в Свищов или Никопол също може да се използва за трафика между Европа и Турция, но ще се намали изминатото разстояние на наша територия и приходите от пътни такси. А и нема да свърже директно Западна България (включително София) с най-големия румънски град в тая част на страната - Крайова. Също така, се изолира Плевен от транспортните потоци и се обезсмисля нуждата от една бъдеща магистрала през него към Ловеч и Южна България. За нас най-важно е да свържем големите си градове с магистрали и с тая мисъл да планираме мостовете и транспортните коридори, а не просто да угодим на румънците, да режем лентички и да се тупаме в гърдите че сме построили мост.

  • 6
    evpetra avatar :-?
    evpetra

    " Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г."

    Според моите изчисления цял век след 1909 година се пада поне след 2109, или греша?

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    200 милиона лева не би трябвало да са проблем за БГ. Всяка година има милиарди излишъци. Освен това всяка година 600 милиона лева отиват за субсидии за зърнопроизво- дителите (да могат да си обновяват Фераритата).

    С други думи, пари има. Т.е. ако Боко го поиска мостът може да е готов след максимум 5-6 години.

    А мост край Свищов е смислено решение. Със сигурност по-добро от концентриране на 2, 3 и повече моста все край Русе. Северна България не е само Русе.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "Мостът обаче ще е само пътен, без жп."

    Това би било много тъпо. И от двете страни (Свищов, Зимнич) има жп гари.

    Като правиш мост веднъж на 50 години поне го прави като хората.

  • 9
    csx30583975 avatar :-|
    csx30583975

    Поредната "новина" с която се цели да се сее напрежение и заблуда у хората, Това само мога да кажа.

  • 10
    fcx03598574 avatar :-|
    Русенец

    До коментар [#4] от "izt21595181":
    Само че бедното Русе загуби 5-тото място още преди 25 години в полза на Стара Загора и Бургас, а в момента Търново му диша във врата по население!

    Защото Русе сега е като бледа сянка не спрямо градовете от топ 5, но и от топ 10 дори.

    Наивнико, Русе е най-голямата жертва на Румъния и затова така западна. От тези мангали само лошо е видял градът ни. Търговски саботажи още преди 1944 г., после 30 години обгазяване, сега саботажи с преминаването на моста и блокажа на директната ЖП линия до Букурещ.
    Русе нямаше да изпадне толкова плачевно, ако граничеше с цивилизована държава, а не с тези измекяри!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK