С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 18 апр 2019, 11:08, 11823 прочитания

Как Свищов се сдоби с мост. На думи

Идеята за нова връзка с Румъния се появи изненадващо и няма много стабилни основи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Това е единственият вариант, на който са съгласни и двете държави.
"Тази седмица се надявам с Росен Желязков да правим първа копка и на трети мост на Дунава. Невероятни усилия ми струва, но където видя колежката, румънската премиерка - "Виорике, добър ден, Виорике, кога почваме моста, довиждане, Виорике, кога почваме моста, здравей, кога почваме моста".

С тези думи премиерът Бойко Борисов в неделя потвърди онова, което мнозина сметнаха за грешка. Два дни по-рано - в петък, в Дубровник след среща на формата "16 плюс Китай" Борисов се похвали, че се е договорил с Виорика Дънчила за третия дунавски мост. Той, оказа се, трябвало да тръгва от Свищов. Това предизвика вълнение в дунавския град и недоумение на други места. Но както всеки друг обявен шумно от Борисов инфраструктурен проект, и този е по-скоро виртуален.


Мълчание от всички страни

Засега преговорите се случват при закрити врати и никой няма или поне не дава подробна информация. Източник на "Капитал", за който се твърдеше, че е запознат с инвеститорския интерес към проекта, обясни, че няма яснота относно намеренията на двете правителства по проекта. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта не отговориха на въпроси относно проекта. Кметът на град Свищов, който се срещна с министъра на транспорта Росен Желязков, обясни пред "Капитал", че не може да коментира на този етап, тъй като в момента разговорите се водят между двамата министър-председатели. От румънското регионално министерство също не отговориха на въпросите на "Капитал" до редакционното приключване на броя.

Това само потвърди съмнението, че всичко е на твърде ранен етап.



Защо точно Свищов

Въпреки мълчанието се оказва, че това е най-работещият вариант за нов мост над Дунава. "И аз исках да направим още един на Русе, но те не искат, оттатъка е тресавище, трябва да правят много тежки обществени поръчки, те се плашат от тях, докато за Свищов - Зимнич са готови. Ми нека да го направим. То е публично-частно партньорство, държавата пари няма да дава, ще подготвим само инфраструктурата. Надявам се тази седмица да финализираме", обяви в типичния си стил Борисов.

Според правителствен източник обаче румънците като цяло нямат особено желание да има трети мост. Причините са няколко: те искат да се използва тяхното пристанище при Костанца, а не нашите, а и не искат да улесняват пренасянето на туристически поток към нас. За България най-добър вариант би бил втори мост при Русе - Гюргево, защото там вече съществува довеждаща инфраструктура, а сегашното съоръжение се задъхва и очевидно има трафик. Северните съседи са твърдо против, най-малкото защото това ще увеличи още повече трафика в Букурещ. "Нищо на изток от Русе не е приоритет за тях", казва източникът.

Така единственият компромисен вариант, до който се е стигнало, е за трасето Свищов - Зимнич. Румънците са го предложили някъде миналата година, става ясно от думите на два източника на "Капитал". Мостът обаче ще е само пътен, без жп.

Според университетски анализ именно транспортното министерство е констатирало, че брегът там е висок и удачен за строителство, Свищов попада в средата между другите два налични моста, а в града са застъпени всички видове транспорт - има речно пристанище, жп гара, фериботен терминал, а летището в Горна Оряховица предлага и въздушно придвижване.

Кога можем да го очакваме

Това, което остава най-неясно, е откъде ще дойдат парите. Със сигурност няма да са от еврофондове, защото те са разпределени вече поне до 2022 г., а в новия период вероятно няма да остане и за това, сочат източници на "Капитал". Затова и казаното от Борисов, че ще се използва публично-частно партньорство, изглежда най-вероятно. По много груби сметки цената на такова съоръжение би била около 200 млн. лв.

Успехът на този проект е обвързан и със строителството на пътна инфраструктура в Северна България, а именно - магистрала "Хемус" и магистралата Русе - Велико Търново, които нямат да бъдат готови скоро. Необходимата пътна инфраструктура, за да се използва новият мост най-активно, е обход на града и 25 км скоростен път от магистралата.

Очевидно е, че тепърва предстоят съвместни предпроектни проучвания между двете страни. Няколко източника посочиха, че има инвеститорски интерес за проекта, но той засега е застинал в очакване. Тепърва ще трябва да се проведе конкурентна процедура за избор на изпълнител.

Но най-добрата аналогия е Дунав мост 2. Общинският съвет във Видин взема решение за построяване на мост до Калафат през 1909 г. Първата копка идва цял век по-късно, а след нея минават още 14 години до завършването на обекта през 2013 г. Така между първия и втория мост на реката между България и Румъния минават 59 години. Колко ще изтекат между втория и третия предстои да видим.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Колко беше мръсен въздухът в пет следобед? Колко беше мръсен въздухът в пет следобед?

Изпълнителната агенция по околна среда загуби дело след два отказа да предостави подробни данни за замърсяванията

17 окт 2019, 25 прочитания

Столичният адвокатски съвет постави 20 въпроса на Иван Гешев Столичният адвокатски съвет постави 20 въпроса на Иван Гешев

Кандидатът за главен прокурор е попитан що е унизителен арест, какво заслужава прокурор за прояви на дискриминация, може ли главният прокурор да коментира партии и др.

17 окт 2019, 395 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Делото "Иванчева": Спецправосъдието фатално губи общественото мнение

Именно действията на институциите породиха общественото недоверие към тях и към делото като цяло

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10