С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 18 апр 2019, 16:49, 22434 прочитания

Държавата ще обслужва новото пристанище на Доган

Сигналът на Радан Кънев до прокуратурата, че пристанището на ТЕЦ "Варна" е държавно, вероятно ще се окаже неоснователен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ахмед Доган и държавата ще бъдат партньори. Това излиза от отговорите на Министерството на транспорта до "Капитал", отнасящи се до новото пристанище на ТЕЦ "Варна".

Части от новото търговско пристанище на дружеството, собственост на Ахмед Доган, във Варненския залив - включително кейовата стена, са държавна собственост и без тях портът не би могъл да функционира. Това е видно от Удостоверението за експлоатационна годност на пристанището № 12028, издадено на 5 септември 2018 г. от тогавашния министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и от данните в Регистъра на пристанищата.


С други думи, съответните институции благосклонно са дали своето съгласие, за да може чрез ТЕЦ "Варна" Доган да направи пристанище, което ще конкурира държавното "Пристанище Варна". "Отговорността за извършване на пристанищни услуги на пристанището "ТЕЦ Езерово" (както е официалното название на порта на Доган - бел. ред.) е поделена между двамата собственици, като от името на държавата това е Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", обясниха от транспортното министерство за "Капитал".

Това до голяма степен отговаря на въпроса на кандидата за евродепутат Радан Кънев за собствеността на терминала край ТЕЦ "Варна". Според зам.-председателя на ДСБ пристанището всъщност трябва да е публична държавна собственост, но "държавни и общински институции усилено съгласуват и подпомагат действията, с които Доган заграбва тази ценна пристанищна зона". Той дори обяви, че ще изпрати сигнал до прокуратурата и подготвя писма до ресорните комисари в ЕК.

Предвид отговорите на МТ резултат трудно може да се очаква.



Кое е държавно и кое не

Твърдението на Кънев се основава на чл. 106, ал. 1 и пар. 74 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата. В тях е записано, че територията и пристанищната инфраструктура на пристанищата за обществен транспорт с национално значение са публична държавна собственост, като това важи и за обектите, които до 15 февруари 2000 г. са били включени в капитала на еднолични търговски дружества, какъвто именно е случаят с ТЕЦ "Варна".

Оказва се обаче, че тези разпоредби не засягат ТЕЦ "Варна" и пристанището му "ТЕЦ Езерово", тъй като още два месеца преди приемането им на 27 септември 2004 г. Агенцията за приватизация е стартирала процедура за преминаването на активите в частни ръце. От предоставената от Министерството на транспорта информация става ясно, че към момента държавата е собственик, освен на пристанищната акватория и на 511.8 м от дългата 616.8 м кейова стена, релсовия път за кейовите портални кранове и частта от мрежите на електроснабдяването, водоснабдяването и канализацията. Това е разположено в имот с площ 6142 кв.м, в който се намират кейовата стена и подкрановият път (виж картата).

"Описаните съоръжения са извадени от капитала на "Пристанище Варна" ЕАД и са обявени за публична държавна собственост със Заповед № РД-14-03 на министъра на транспорта и съобщенията от 14 февруари 2001 г.", казват още от транспортното министерство и посочват, че за съоръженията и имота, в който са разположени, има издаден Акт за публична държавна собственост № 9481 от 10 април 2018 г. на областния управител на Варна.

Останалата част от територията и инфраструктурата на пристанището с площ 131 224 кв.м, в която се намират претоварните съоръжения, откритите и покрити складове, е част от капитала на "ТЕЦ Варна" ЕАД, за което има издаден нотариален акт.

Формулата на партньорството

От Министерството на транспорта посочват, че държавните съоръжения сами по себе си не представляват пристанище. "Минималните изисквания за пристанищата за обществен транспорт са посочени в чл. 103, ал. 2 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата и от прегледа им може да се установи, че съоръженията – публична държавна собственост не са достатъчни, за да осигурят оперативна пристанищна зона, предназначена за извършване на товаро-разтоварните операции, и не включват автомобилни или железопътни подходи", обясняват от ведомството, допълвайки, че безопасно приемане и обслужване на кораби и обработване на товари е възможно само при използване и на територията и съоръженията на ТЕЦ "Варна".

Логиката показва, че и обратното е валидно - Доган не би могъл да направи пристанище без съдействието на държавата. Но в случая през януари тази година, когато министрите на транспорта и на регионалното развитие Росен Желязков и Петя Аврамова издават съвместна заповед за изработването на генерален план на пристанището, Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" изрично е обявило, че не възразява срещу обособяването на новия порт.

А от удостоверението за експлоатационна годност на пристанище "ТЕЦ Езерово" е видно, че държавната компания е поела ангажимент да снабдява корабите с вода, електроенергия и всякакви други комуникации.

Какви са плановете

Инвестиционно предложение за новото пристанище включва удължаване на кея, обособяване на нови корабни места и увеличаване на дълбочината до 12.50 м, което е повече от възможностите на държавното "Пристанище Варна". На сушата пък ще бъдат изградени нови съоръжения за специализирането на отделните корабни места в обработването на определен тип товари. На пристанището ще се обработват генерални товари, контейнери, течни товари и насипни (зърнени) товари. Прогнозният товаропоток се очаква да достигне до 8 млн. тона на година. За сравнение, сега "Пристанище Варна" обработва по около 10 млн. т товари, от което приходите му са над 70 млн. лева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Колко беше мръсен въздухът в пет следобед? Колко беше мръсен въздухът в пет следобед?

Изпълнителната агенция по околна среда загуби дело след два отказа да предостави подробни данни за замърсяванията

17 окт 2019, 90 прочитания

Столичният адвокатски съвет постави 20 въпроса на Иван Гешев Столичният адвокатски съвет постави 20 въпроса на Иван Гешев

Кандидатът за главен прокурор е попитан що е унизителен арест, какво заслужава прокурор за прояви на дискриминация, може ли главният прокурор да коментира партии и др.

17 окт 2019, 406 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Оманският фонд е оттеглил претенциите си срещу България заради фалита на КТБ

Миноритарният акционер в банката търсеше обезщетение от 80 млн. евро заради отказ от правосъдие

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10