С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 19 апр 2019, 12:23, 12722 прочитания

Най-дългото кацане на летище София

Пет големи европейски кандидата поискаха за 35 години столичното летище

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Офертите за столичното летище ще станат ясни след месец. ГЕРБ не изглежда да има фаворит. Но рискът от местен задкулисен играч стои.
  • Държавата очаква 1.2 млрд. лв., а строежът на трети терминал е задължителен.
Пусти магазини, опашка в час пик, неприветлив стар терминал, лош мениджмънт и т.н. За радост негативните асоциации за летище София може да са към края си, защото столичният вход и изход към света полита с пълна сила към концесия. Пет кандидата го пожелаха, като всеки от тях звучи по-добре от държавния стопанин в момента, защото е управлявал много и огромни съоръжения в Европа, а и по света.

Билет за милиарди


Сделката за летището ще има отражение върху всички. От избора на конкретен оператор ще зависи не само бъдещият му облик, но и таксите, които имат пряко отражение върху цените на билетите и услугите на терминала, привлечените авиокомпании и оттам и възможности за полети.

От гледна точка на държавата това е един от най-атрактивните й активи, за които може да получи солидна сума. Тя се надява да вземе поне 1.2 млрд. лв. от концесията. А бизнесът, който обектът ще генерира за 35-те години на концесионера си, е за близо 6.7 млрд. лв.

Затова отговорността на Министерството на транспорта и пред държавата, и пред гражданите е огромна, като остават надеждите властта да проведе едно напълно честно състезание.



Търгът за отдаването на летище София на концесия спира и тръгва много пъти при всяка смяна на правителството. Сегашната процедура започна през лятото на миналата година, като срокът за подаване на оферти беше удължаван многократно, а междувременно беше променен и Законът за концесиите, тъй като някои от условията му притесняваха всички кандидати и бяха завишени над европейските. Или по всичко личи, че държавата има намерение този път най-сетне да докара процедурата докрай.

Полетът ще закъснее

Интерес към летището проявиха петима. Всичките европейски кандидати, менажиращи големи летища (виж представянето им). Два от претендентите вече са мерили сили при концесията на морските летища Варна и Бургас.

Заявленията им за участие бяха подадени на 11 април, а отварянето на самите оферти ще се случи на 9 май. Дотогава министерството ще преценява дали те отговарят на изискванията. Всички са достатъчно големи и видимо управляват летища, затова срокът от един месец, в който офертите с цените ще престояват (дано) неотворени в министерството, се струва странен и притеснителен за някои кандидати.

Засега остава надеждата, че изкушението няма да бъде употребено в полза на "държавен" фаворит. Слухове вкарват имена на добре познати местни лица сред заинтересованите, но дотук ясно доказателство за обвързаност с конкретен западен кандидат няма. А и извън задкулисно лобиране видимата намеса би дошла чак в крайната фаза след концесионирането, когато например започнат договорите за строителство на летището.

Какво ще се плати

Държавата очаква ефект от концесията от 2.2 млрд. лв. Сумата ще дойде от първоначалната сума, която се иска от концесионера, която ще е минимум 550 млн. лв. без ДДС. Още поне 525 млн. лв. ще пристигат в бюджета по линия на концесионното плащане на година, което трябва да е поне 15 млн. лв. (или 10% от общите приходи в зависимост от това кое е по-голямо). Остатъкът са исканите 600 млн. евро инвестиции.

Кандидатите са задължени да построят построят нов, трети, терминал до края на десетата година на концесията. Другите инвестиции в разширяването на инфраструктурата ще зависят от ръста на трафика. От бъдещия стопанин се иска и да разшири Терминал 2, както и да направи проучване и при необходимост да построи втора писта.
В прогнозната стойност на концесията от близо 6.7 млрд. лв. без ДДС влизат общите приходи по време на 35-годишния й срок, които концесионерът ще има от летищни такси, които ще се събират от него, таксите за наземно обслужване, които заплащат авиокомпаниите, приходите от търговска дейност - наемите на магазините и заведенията, наемите на други площи, паркинги и т.н., като сумата е изчислена с прилагането на дисконт от 4%.
По отношение на летищните такси в документацията е разписано, че за първата година се предвижда да се запази действащата структура на таксите, които са факт към момента.

Формула за победа

От кандидатите ще се изисква да оперират поне едно международно летище с над 10 млн. пътници на година. Индивидуалните участници трябва да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 млн. евро. При консорциумите тя трябва да е минимум 300 млн. евро. Изисква се и опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 млн. евро.

При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение (т.е. колко ще се плати на държавата) - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с тежест от 45%. Техническата част съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Конкретните визии за развитие и цените на петорката ще станат ясни на 9 май. А победителят - вероятно месеци по-късно. Реалната промяна на софийския вход и изход обаче може да се чака най-рано догодина.

Кои са кандидатите

Най-дългото кацане на летище София

Manchester Airports Group - британски оператор, китайски строител и австрийски пенсионен фонд

Първият заявил и единствен обявил официално офертата си е Manchester Airports Group (MAG). Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари.

Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище "Станстед" е купено от MAG през 2013 г. Оттогава то отчита 40% ръст на пътниците, а това в Манчестър - 33%. Manchester Airports Group е публично-частна компания. Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена.

За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG). Китайската държавна компания обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище "Даксинг", което ще разполага с 9 писти и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Китайската компанията работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Най-дългото кацане на летище София

Aéroports de Paris Group - от Париж, през Турция до Скопие

Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища - Charles de Gaulle, Orly и Le Bourget. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. Приходите за 2018 г. са 4.5 млрд. евро. Френската държава притежава малко над 50% в Aéroports de Paris, като има план за частична приватизация, а останалият дял се търгува на борсата.

При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk. За 2018 г. през летище Ataturk са преминали 68 млн. пътници, а обслужените самолети на ден са 1300, което го прави едно от най-натоварените в Европа. Съвсем наскоро то обаче се сбогува с пътническите полети и Turkish Airlines и предаде щафетата на новото мегалетище на Истанбул. Затова и Aéroports de Paris Group търси нова сериозна възможност за присъствие в Източна Европа, каквато добра опция е София.

TAV управлява и други летища - в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. През 2011 г. тя влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и на летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Френската група има участие и в холандската Royal Schiphol Group, оперираща летището в Амстердам.

Най-дългото кацане на летище София

Fraport - глобално разрастване, с местен партньор тук

Много активен на последната права е бил и операторът на летището във Франкфурт Fraport. През изминалата година през летището във Франкфурт са преминали 69.5 млн. пътници, постигнат е и рекорд, като през всичките й летища, на които компанията има над 50% участие, са преминали над 119 млн. пътници. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт", която се включи в компанията концесионер на по-късен етап, след като беше завършила процедурата. Първоначално Fraport спечели в обединение с "БМ Стар", дружество на варненската фирма за морски транспорт "Бон Марин", създадено специално за участието в този конкурс.

Последваха няколко прехвърляния на дялове на "БМ Стар". През 2007 г. тя стана собственост на "Молет", а от пролетта на 2008 г. миноритарният дял в концесията официално е на "Химимпорт".


Друга фирма на "Бон Марин" - "БМ Порт", спечели и конкурса за концесия на пристанището "Леспорт" до Варна, като малко по-късно "Химимпорт" купи и този бизнес на "Бон Марин". На сегашната процедура компанията кандидатства през дружеството "Фрапорт България", собственост на дружество на Fraport, регистрирано в Малта. Според източници на "Капитал" варненската група има силен интерес към столичното летище, към което има задължения за неплатени такси, държи националната авиокомпания, терени в района на летището, има дял в наземен оператор и дружество за ремонт на самолети.

Освен в България Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, една аерогара в Китай, като дружеството продаде участието си в летището в Хановер. Приходите на групата за 2018 г. са близо 3.5 млрд. евро.

С най-голям дял във Fraport от 31.31% e провинция Хесен, градският холдинг на Франкфурт на Майн е с 20%, Deutsche Lufthansa е с 8.44%, Lazard Asset Management има 5%, BlackRock има 3%, а останалите са в други акционери.

Най-дългото кацане на летище София

Фотограф: Капитал
Летище Мюнхен с фонда Meridiam - френско финансиране с германски опит

Кандидат е летището в Мюнхен, което ще участва заедно с фонда Meridiam. Обектът в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт, като това е единственото петзвездно летище в Европа. За изминалата година през него са преминали 46.3 млн. пътници. Обслужват се полетите на 106 авиокомпании и 264 дестинации. Приходите надхвърлят 1.5 млрд. евро. С дял от 51% в Flughafen München (FMG) е провинция Бавария, държавата е с 26%, а 23% се падат на Мюнхен.

Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Фондът е инвестирал в 71 проекта, 2000 км с 12 тунела, 284 моста, 460 км релсов път, 392 GWH енергия от биогаз. Управлява активи за 7 млрд. долара, като в последния му фонд дял има и Европейската инвестиционна банка.

Meridiam има опит на чeтири летища на три континента. Това са летище LaGuardia Airport в Ню Йорк, през което за 2017 г. са преминали близо 30 млн. пътници, две летища в Мадагаскар и едно в Йордания. Летището на Аман Queen Alia International Airport през 2007 г. е дадено на концесия на Airport International Group (AIG), като мажоритарно участие в компанията имат Мeridiam и партньорите от Aéroports de Paris Group и IDB Infrastructure Fund II.

Активната страна в софийската оферта е Meridiam, която проучва обекта от самото начало на процедурата. Първоначалният партньор на фонда - летището в Цюрих, се отказа, но явно е намерен дори по-голям европейски заместител.

Най-дългото кацане на летище София

Летище Копенхаген - втора проба в България, сега в партньорство с турска група

Петият кандидат е летище Копенхаген, собственост на Københavns Lufthavn. Освен оператор на летище Копенхаген, компанията управлява и летището в Малмьо. Дружеството е създадено през 1925 г., като в момента Дания има 39.2%. Мажоритарен собственик е Copenhagen Airports Denmark (CAD). Последната се контролира от пенсионните фондове Ontario Teachers’ Pension Plan (OTPP) - Канада, и Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) - Дания. През 2018 г. през летище Копенхаген са преминали 30.3 млн. пътници, като средната им бройка на ден е 83 хил.

Летището в Копенхаген през дружеството "Копенхаген еърпортс" беше класирано на първо място през 2005 г. в конкурса за концесията на летищата във Варна и Бургас. "Копенхаген еърпортс" спечели основно благодарение на своето обещание да отстъпва на държавата всяка от 35-те години на концесията по 30% от приходите на двата аеропорта. Тази оферта предизвика дискусия в комисията дали високото концесионно възнаграждение няма да доведе до високи такси за пътниците по летищата. Освен това датският оператор се ангажира с 526 млн. евро инвестиции по текущи цени за срока на концесията. На второ и трето място останаха "Фрапорт" с "БМ стар" и френската Vinci с "Венси еърпортс", които започнаха съдебна битка. В крайна сметка след решение на съда концесионер стана Fraport.

Летището в Копенхаген сега участва с водещия партньор Sauerwein & Schaefer Bau. Базираната в Швейцария SSB Group е създадена през 1912 г. и се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с групата ERG, Турция. Компанията строи жилищни, индустриални и публични сгради, пътища, мостове, язовири и водноелектрически централи. Като част от ERG Group компанията участва в изграждането на язовира "Деринер" на река Чорух в Североизточна Турция и на хидроелектрическата централа там - проект на обща стойност, надвишаваща 2.5 млрд. долара.

Офертата на консорциума може да бъде определена като изненадваща, защото в процеса на проучване на софийския обект летище Копенхаген е било по-скоро пасивно и не е задавало много въпроси.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов очаква атака тип "Костинброд" 2 Борисов очаква атака тип "Костинброд"

Премиерът призова активистите на ГЕРБ да помолят избирателите "да ни извинят за слабостите" и да гласуват

19 май 2019, 713 прочитания

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 1 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Предсрочни избори в Австрия; Борисов очаква провокации преди евровота; Слаб интерес към държавната туристическа кампания; КПКОНПИ заведе дело срещу Емилиян Гебрев

19 май 2019, 974 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Хазартният страх на политиците

Година след като бяха внесени, поправките за забрана на рекламата на лотариите продължават да отлежават в парламента

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света