С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
33 23 апр 2019, 17:31, 17558 прочитания

Театърът "Магистрала "Хемус"

Символичната първа копка на новия участък беше предизборно шоу на премиера Борисов. Уви, до реализирането на инфраструктурата има още много... път

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Много години на голи поляни в планината съм заставал така и след година и половина карате по магистрала и забравятe труда на стотиците работници, направили това възможно."

С тези думи Бойко Борисов откри със "символична първа копка" новия лот от магистрала "Хемус" след Боаза - "Луковит - Угърчин".


Копка реално нямаше. Което беше подходящо, защото цялото нещо беше предизборно шоу, в каквото отдавна са превърнати всички инфраструктурни обекти в страната. Единственото строителство, което може да започне на това място, е за 1.62 км от общо 15, за които има строително разрешително.

За сметка на това имаше всички други възможни елементи: менче, премиер, няколко министри и зам.-министри, задължителните представители на църквата (път в България не се строи, без БПЦ да е позволила), както и група бъдещи избиратели от близкото село Торос. Последните се бяха струпали край опънатите шатри и гледаха с интерес гостите от София. До тях стояха камионите с надпис "Автомагистрали" - държавната компания, която получи 1.34 млрд. на тъмно в края на 2018г. именно за да строи магистралата.

Върволицата държавни автомобили, която премина първо през огледа на участъка Ябланица - Боаза (който трябва да бъде завършен навреме за местните избори през есента), а след това към започващия нов лот, спираше няколко пъти по трасето. Премиерът се поздравяваше с местните жители.



Гледката беше позната: молби и обещания, както и припомняне за добрините на управлението. "Ще ви молим, също има един проход от Етрополе до Златица. Той свързва двете части на Ловчанска епархия, а този проход почти две трети е непроходим. Ще ви молим и там да ни помогнете." Молителят беше не друг, а ловешкият владика Гавриил. В отговор премиерът попита как е катедралата в Ловеч, а владиката отвърна: "Катедралата е много добре. Продължаваме да рисуваме. Имаме от вас дадени на този етап пари." "Като ги свършите, пак ще говорим", кимна премиерът. Така е в държавата, където инфраструктурните нужди се решават не от строен план, експертни оценки и дългосрочно финансиране, а според хрумванията на един човек и предизборните етюди.

Истинският график на магистралата

След напускането на Бойко Борисов обаче стана време за сериозните въпроси: докъде всъщност е изграждането на магистралата и дали наистина новите 134 км могат да бъдат готови до края на 2023 г., както правителството многократно обещава.

Реално сега започва строителството на 1.6 км от общо 134-те километра, тъй като само за тях има разрешително за строеж

Реално сега започва строителството на 1.6 км от общо 134-те километра, тъй като само за тях има разрешително за строеж

Фотограф: Цветелина Белутова

Изграждането на "Хемус" в тази част е в много ранен стадий въпреки сериозните заявки на правителството. Въпросният лот, който уж започна днес, е дълъг 15.2 км и е от Боаза до пресичането с път ІІІ-307 Луковит - Угърчин. Както отбеляза регионалният министър Петя Аврамова, по него има четири моста и два виадукта.

"Тези 15 км трябва да бъдат завършени до 2021 г.", заяви Аврамова пред журналисти. По останалата част от лота тече отчуждаване.

За този участък е подписан договор за надзор за 58 хил. лв. с ДДС с "Пътинвест-инженеринг".

От останалите 132.4 км евентуално "поетапно" строителство може да започне само след като има избрани надзорни фирми. В момента тече обществена поръчка за избор на изпълнител, като оферти се събират до 10 юни. След това има процедура по избор на изпълнител, а и евентуални обжалвания в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Това по стандартите на пътната агенция може да отнеме поне половин година, а дори и много повече.

Лотът между пътните възли Белокопитово и Буховци (или иначе казано, Шумен и Търговище), където изпълнител беше избран през юли 2017г., също буксува. Там първо имаше обжалване на отстранени от търга участници в КЗК.

Има и едни 90 км, които са още по-назад в развитието си - между Велико Търново и Търговище. Там има идейни проекти, върху които тепърва ще се работи, за да станат те технически. Там не е ясно още кой ще строи и дали и те ще бъдат "подарени" на държавната фирма "Автомагистрали". За тях няма и заделен финансов ресурс засега.

Път ли е, да го о(б)жалиш

В началото на август 2018г. премиерът Борисов обяви, че "догодина по това време участъкът от Ябланица до Боаза и другият – до Търговище, ще са готови". Това обаче е един пример за онези хвърлени в пространството обещания, по които нещата не се развиват по план - там строителството не върви, въпреки че първата копка беше през август миналата година. Причината пак са отчуждителните процедури.

"Има [проблем] да, до края на май трябва да приключат всички съдебни дела, 29 на брой. Последното беше насрочено за май месец, така че да можем да стартираме и там реални строителни дейности. Делата са за размера на обезщетенията, тъй като всички, които отчуждават земи за държавни нужди, могат да ги обжалват", каза министър Аврамова.

Отчужденията ще са проблем и в тези 134 км на "Автомагистрали". Сроковете, които правителството си поставя, сега зависят от промяна в Закона за държавната собственост, която беше внесена в парламента от депутати на ГЕРБ и "Обединени патриоти" на 16 април. Според предложението ще може да се разпорежда предварително изпълнение на отчуждението, когато става дума за национални обекти - например магистрали, дори и да вървят жалби по размера на обезщетенията. По думите на регионалния зам.-министър Николай Нанков до месец промените ще са "факт".

Не на последно място, хората са ресурс, който не е лесно предвидим. В момента строителният бранш се задъхва от липсата на хора, а и предстои строителството на други големи държавни обекти - магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, тунел "Железница", пътят Мездра - Ботевград, както и редица големи жп проекти. Така че всъщност целият този оптимизъм трябва да бъде свален на земята, при багерите, които тепърва ще копаят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Столичният адвокатски съвет постави 20 въпроса на Иван Гешев Столичният адвокатски съвет постави 20 въпроса на Иван Гешев

Кандидатът за главен прокурор е попитан що е унизителен арест, какво заслужава прокурор за прояви на дискриминация, може ли главният прокурор да коментира партии и др.

17 окт 2019, 296 прочитания

Пловдив обяви повторно поръчка за ВиК ремонти за близо 25 млн. лв. Пловдив обяви повторно поръчка за ВиК ремонти за близо 25 млн. лв.

Прогнозната стойност на търга се е вдигнала с над 50% след проведено пазарно проучване

17 окт 2019, 737 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Предизборно шоу на магистрала "Хемус", завързан двубой за газовата връзка с Гърция

И още: Samsung отложи пускането на сгъваемия си смартфон; Оръжеен търговец от България купил топ имение в Бевърли хилс

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10