От умрял писмо, с ДДС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От умрял писмо, с ДДС

От умрял писмо, с ДДС

Изненадващо държавата реши да иска косвения данък от частните оператори на обикновени пощенски услуги

Вера Денизова
24012 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Изненадващо държавата реши да иска ДДС от частните оператори на обикновени пощенски услуги.
  • Това ще оскъпи услугата и ще върне монопола на "Български пощи" на този пазар.
  • Казусът е можело да бъде ясен още преди години, но институциите са били пасивни.

Ако сте редовен клиент на услуга, която изненадващо е поскъпнала с 20%, а алтернативата е по-бавна и с по-лошо обслужване, няма да сте много щастливи. Намръщването няма да е само при потребителя, но и в компанията, която ще загуби клиенти и приходи. А омразата за промяната има адресат - данъчните, и мотив - спасяването на държавните пощи.

В тази ситуация сега се озовават няколкото частни куриерски компании, които предлагат и т.нар. универсална пощенска услуга. Този вид писма и колетни пратки са освободени от ДДС, или поне години наред такъв е прочитът на закона и от бизнес, и от администрация. До този април, когато НАП привиква на срещи всички частни оператори, за да им обясни, че е трябвало да начисляват ДДС върху своите услуги и че очаква от тях да внесат и дължимия данък за пет години назад. При пазар от около 40 - 50 млн. лв. годишно (ако се извади делът на държавните "Български пощи") изведнъж няколко компании се оказват със задължения към бюджета в размер на десетки милиони.

Казусът не е изцяло черно-бял – през годините НАП, Министерството на финансите и Министерството на транспорта разменят няколко тълкувателни писма дължи ли се или не ДДС от частните куриери, които предлагат и въпросните универсални пощенски услуги (виж карето за УПУ). Те обаче така и не достигат до бизнеса, а в практиката данъчните продължават да третират техните доставки като освободени.

Сега успоредно със срещите в НАП в парламента бяха внесени поправки в Закона за пощенските услуги, които се опитват да разграничат услугите на частните куриери от тези на държавните пощи. И които според сектора правят опит да върнат монопола на "Български пощи", и то десетилетие след като държавата освободи пазара на този вид услуги.

Какво е УПУ

Броят пратки и услуги от обхвата на универсалната пощенска услуга (УПУ) общо за страната и чужбина през 2017 г. по данни на КРС е около 42 милиона. Това са най-общо писма, включително и препоръчани, до 2 кг (размери до 260 х 360 мм, дебелина до 20 мм) и колетни пратки до 20 кг (и размери до 60 на 60 на 60 мм). Това, което различава пощенската от куриерската пратка и писмо, е, че куриерите са длъжни да направят доставката до 24 часа от подаването й, и то лично на получателя (срещу подпис), докато УПУ предполагат доставка до 3 дни, която освен това е от и до пощенска кутия на клиента или офис на куриера. "Еконт" и "Спиди" имат и "Автоматични пощенски станции" - машина с множество кутии с различна големина, които се поставят в търговски вериги, бензиностанции, молове и други обекти с удължено работно време. При универсалните пратки не може да има наложен платеж и обратна разписка, те са и значително по-евтини от куриерските. В техния обхват не влиза и т.нар. хибридна поща, която е за известията за битовите сметки.

Имате пратка, с ДДС

За казуса стана ясно от писмо, изпратено до клиентите на "Еконт", които са и най-големият оператор на пазара на универсални пощенски услуги (виж графиките). В него се твърди, че заради настъпили промени в законовите разпоредби от 15 май "сме задължени да начисляваме ДДС върху всички универсални пощенски услуги, които до момента са били освободени от ДДС". Както и че тези услуги (стандартни писма до 2 кг и колети до 20 кг) ще поскъпнат със съответния процент. Това съобщение се отнася за услугите на всички частни оператори в страната с подобен лиценз. Това са основно "Еконт Експрес", "Тип-Топ куриер", "МиБМ Експрес", "Стар пост", "Спиди". По данни на КРС през 2017 г. пазарът на универсални пощенски услуги е около 90 млн. лв., като 47% от него са на "Български пощи", а 48% - на "Еконт".

Всъщност промени в закон няма, а по-скоро нов е в начинът, по който нормативната уредба започва да се прилага от НАП. Според тях от ДДС са освободени само услугите на "Български пощи", тъй като от 2010 г. те са задължени от държавата със закон (и по силата на евродиректива) да предлагат универсална пощенска услуга в цялост и до всички кътчета на страната, независимо дали това е печеливша дейност. Тоест подобно на железниците те имат и социална функция. За нея обаче те получават и компенсация от бюджета всяка година. В този за 2019 г. например за компенсиране на извършената универсална пощенска услуга през 2017 г. за пощите са предвидени 21.5 млн. лв.

Според Закона за ДДС обаче извършването на универсална пощенска услуга е освободена доставка по смисъла на Закона за пощенските услуги. Там няма ясно разграничение между държавен и частен оператор, а едно изречение, което посочва, че "пощенските услуги са универсална пощенска услуга и неуниверсални пощенски услуги". Междувременно през годините се е водела тълкувателна комуникация между Министерството на финансите, на транспорта и НАП дали и кои пощенски услуги са освободени от ДДС, като се взима предвид и практиката на Европейския съд. Тези писма обаче не стигат до данъкоплатците, т.е. до засегнатите компании.

От финансовото ведомство твърдят, че доставката на услуги, попадащи в обхвата на универсалната пощенска услуга, се третират като освободени доставки, а "доставката на индивидуално договорени услуги, които се предоставят с оглед задоволяване специалните нужди на потребителите, се третират като облагаеми доставки". От Министерството на транспорта обаче посочват, че услуги, попадащи в обхвата на универсалната пощенска услуга (т.е. тези на частните куриери), трябва да се разграничават от пакетната УПУ на "Български пощи". Това определение се припознава и от НАП в писмо на тогавашния изпълнителен директор Красимир Стефанов от 2012 г., което е на вниманието на Министерството на финансите.

А кой да каже

Комуникацията между отделните ведомства си е останала за тяхно ползване – писмата не са публични, съответно с тях не са запознати и частните пощенски оператори.

"Досега са ни правили пълни данъчни ревизии и не са ни обръщали внимание, че трябва да начисляваме ДДС върху този тип услуги. Ще спрем да ги предлагаме, ще си развалим договорите с държавните ведомства, които сме спечелили, и ще платим големи неустойки. Не разбираме защо всички трябва да са под ножа и да се оскъпи една услуга в полза на държавните пощи. Оттук нататък ние не можем да се конкурираме с тях", казва управител на една от малките куриерски компании.

"През всички години, откакто пазарът на пощенски услуги беше либерализиран, никой от нас не е начислявал ДДС върху УПУ, защото законът ги определя като освободена доставка. И ние сме го спазвали", твърди друг представител на куриерска фирма. И допълва: "Никога през тези години нито НАП, нито КРС са ги уведомявали по какъвто и да е начин, че частните пощенски оператори не следва да са освободени от ДДС и това е публично известно на всички регулаторни органи в държавата."

Според данъчен консултант е спорно тълкуването, че частните оператори дължат ДДС дори и като се вземе предвид практиката на европейския съд и ресорната директива. "А и не е редно да си спал 7 години и изведнъж да се присетиш, че май си забравил да поискаш едно ДДС. На мястото на частните оператори бих завел дело за нанесени щети от държавата", допълва консултантът.

Пред "Капитал" Менда Стоянова, която е председател на бюджетната комисия в парламента, заяви, че ще има среща между частните оператори и НАП, на която казусът да се дискутира.

Междувременно в парламента вече се разглеждат промени в Закона за пощенските услуги, които разграничават услугата на "Български пощи" (защото е комплексна) от тази на частните оператори. Идеята явно е оттук нататък да е ясно кой дължи и кой е освободен от ДДС. Друг е въпросът защо това пояснение не е направено по-рано. Защото няма как на думи НАП да декларира, че подобрява условията за доброволно спазване на законодателството, а на практика да върши друго.

Завръщане към държавното

От няколко години държавните "Български пощи" трупат загуби, като получат обезщетение от бюджета, защото предлагат услуги и поддържат станции, които не са рентабилни. Парите обаче идват със закъснение. Сега предложените промени в Закона за пощенските услуги предвиждат те да се изплащат на дружеството авансово на база данните за недостига от предходната година. Анализ на КПМГ, направен по поръчка на КРС за прилагане на системата за разпределение на разходите в пощите през 2017 г., показва, че загубите им не идват само от УПУ, а и от останалите услуги, които предоставят. "Съгласно добрите практики анализът на рентабилността следва да бъде извършен на ниво пощенски станции. Беше ни обяснено от представители на БП, че не е налична надеждна информация за приходи и разходи за целите на анализ на рентабилността", посочват от КПМГ. Пощенската мрежа на държавното дружество не е преструктурирана от началото на либерализирането на този пазар, което води и до високи разходи за поддържането й. От КРС казват, че УПУ не предполага задължително наличието на стационарна пощенска станция и че пощите могат да използват алтернативните форми на обслужване, каквато е практиката на техните конкуренти. С предложените промени в ресорния закон сега обаче се въвеждат изисквания за поддържане на поне една стационарна пощенска станция на определен брой жители за доставчика на УПУ. Премахва се и изискването за ефикасност на обслужване, както и нормативното определяне на цените за услугите на БП. С една дума - оттук нататък ще се разчита основно на държавните пощи, макар и останали някъде в миналия век. А междувременно куриерите ще са длъжни да съхраняват ЕГН или ЕИК на податели и получатели на пратки с наложен платеж и да ги предоставят на НАП.
Темата накратко
  • Изненадващо държавата реши да иска ДДС от частните оператори на обикновени пощенски услуги.
  • Това ще оскъпи услугата и ще върне монопола на "Български пощи" на този пазар.
  • Казусът е можело да бъде ясен още преди години, но институциите са били пасивни.

Ако сте редовен клиент на услуга, която изненадващо е поскъпнала с 20%, а алтернативата е по-бавна и с по-лошо обслужване, няма да сте много щастливи. Намръщването няма да е само при потребителя, но и в компанията, която ще загуби клиенти и приходи. А омразата за промяната има адресат - данъчните, и мотив - спасяването на държавните пощи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    mironikon avatar :-|
    mironikon

    Дебили търсят пари за избори, които да откраднат.....
    Няма дори смисъл да се коментира как постепенно се връщаме към 1944.... Всичко частно е лошо, държавното трябва да се развива. Накрая, след доброволната национализация, която се провали, защото държавното е удобно за крадене, но не и за развиване, ще направим насилствена такава. Е те така са почнали с ТКЗС-тата....

  • 2
    haralampi avatar :-|
    haralampi

    Според Конституцията частната и държавна собственост са равнопоставени. Не виждам защо една компания, било тя и държавна, няма да начислява ДДС, а друга, частна, ще го прави, когато и двете извършват една и съща услуга.

    Тези разпоредби изглежда, че нарушават Конституцията, да не говорим за правилата за конкуренция.

  • 3
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    често имам взимане-даване както с частните фирми, така и с Бг пощи.
    разликата е покъртителна. Пощите според мен спокойно могат да ги закрият.

  • 4
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    Ама искам и аз да не плащам ДДС.

  • 5
    tri avatar :-|
    tri

    Еконт са това, което са благодарение на тази дупка и разсеяност на НАП. Замаскираха куриерската си услуга като пощенска за да не начисляват ДДС, ударно разгърнаха офисната си мрежа и с ниски цени смачкаха всички конкурентни фирми. Благодарение на чадъра опънат над тях и подкрепата си за сивката икономика под формата на наложени платежи изплащани безконтролно на ръка, Еконт се превърнаха в монопол. Клиента си иска ниските цени и му е през оная работа дали се ощетява бюджета или се мачка конкуренцията.
    7 години всички се правили на разсеяни а през това време 2 куриерски фирми станаха абсолютни монополи.
    Не вярвам НАП внезапно да се е сетил да си търси ДДС-то, а съм сигурен, че пак се правят промени в движение пред огрозата от EU санкции.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "haralampi":

    Не е само това. Оправдават ги със социалните функции, за което им плащат дотации. И въпреки тези дотации ги облагодетелстват втори път. Абсолютен пример за нелоялна конкуренция.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "tri":

    Да, вероятно е така. Въпросът е защо само за частните фирми?

  • 8
    tri avatar :-|
    tri

    До коментар [#7] от "Георги Георгиев":

    Точно защото Български Пощи изпълняват социална функция и задълженията им не се свеждат само до това да доставят писма и пратки.
    Силно се съмннявам Еконт да се навият да откриват офиси в селца с население от няколкостотин души и да раздава пенсии.
    Еконт просто замаскираха куриерската услуга, така че да влезе в параметрите на универсална пощенска и да бъде освободена от ДДС. Наместиха се в "бус лентата" и си караха години наред в нарушение а органите се правеха на разсеяни.

  • 9
    5petrov avatar :-|
    Бим бг

    "Според Конституцията частната и държавна собственост са равнопоставени" - явно НЕ СА :)

  • 10
    bzg49573094 avatar :-P
    bzg49573094

    Точно така. Държавата остави Еконт да се наиграе на пазара на куриерски услуги за последните години. Толкова си повярваха, че изведнъж решиха, че са недосегаеми (за Еконт става въпрос) ... и хоп.
    Сега да им вземат ДДС-то за последните 5 години и то с лихвите.
    От една година вече ползват касовите си апарати. Преди това им седяха в ъгъла за да хващат прах, които дори не бършеха.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK