Папа Франциск призова властите да създадат условия младите да остават в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Папа Франциск призова властите да създадат условия младите да остават в България

Папа Франциск се обърна към българите "да не затваряте очите, сърцата и ръцете пред онези, които чукат на вратата"

Папа Франциск призова властите да създадат условия младите да остават в България

Според премиера Борисов посещението на Светия отец е силна безплатна реклама за страната

6372 прочитания

Папа Франциск се обърна към българите "да не затваряте очите, сърцата и ръцете пред онези, които чукат на вратата"

© Reuters


"Радвам се, че съм в България, място на среща между различни култури и цивилизации, мост между Източна и Южна Европа, отворена врата към Близкия изток; земя с дълбоко захванати древни християнски корени, подхранващи призванието в полза на сближаването както на регионално ниво, така и с международната общност. Тук различията се считат за възможност, за богатство, при зачитане на специфичните особености, те не са причина за разногласия."

С тези думи започна официалното си слово главата на римокатолическата църква папа Франциск, който е на официално посещение в България на 5 и 6 май.

Водачът на милиард и триста милиона римокатолици в неделя разговаря с премиера Бойко Борисов, който го посрещна на летище София, с президента Румен Радев и с българския патриарх Неофит. Наред с официалните срещи първият ден от посещението на папата включи неделна молитва на площад "Св. Александър Невски" и литургия на площад "Княз Александър I", за която са заявили присъствие над 7500 души.

Мир, толерантност, общо съжителство

Особено важни за папа Франциск са темите, свързани с толерантността, миграцията, конфликтите и климатичните промени. Част от тях той изведе на преден план и по време на обръщението си към българите в неделя. Той отправи поздрав "към християните на другите църковни общности, към членовете на еврейската общност и към верните на исляма" и подчерта значението на мира, взаимното опознаване и общото съжителство като част от истинските учения на религиите.

"Вашата страна винаги се е отличавала като мост между изтока и запада, способна да благоприятства за срещата между различните култури, етноси, общества и религии, които от векове мирно съжителстват тук", каза папа Франциск.

Той се спря и на проблем, който е особено болезнен за България през последните десетилетия – емиграцията. "Сега, в този исторически момент, 30 години след края на тоталитарния режим, който възпрепятстваше свободата и инициативите, България трябва да се справя с последиците на емиграцията през последните десетилетия на повече от два милиона нейни съграждани, напуснали страната в търсене на нови възможности за работа. В същото време България – както и редица други страни от Стария континент – трябва да държи сметка за онова, което може да се нарече нова зима: демографската, паднала като ледена завеса над голяма част от Европа, последица от намаленото доверие в бъдещето."

Папата се обърна и към президента Румен Радев, за да окуражи усилията "за създаване на благоприятни условия, за да могат младежите да инвестират свежата си енергия и да програмират личното си и семейно бъдеще, намирайки в родината си условията, които ще им позволят достоен живот. А вас, запознати с драмата на емиграцията, си позволявам да посъветвам според вашата традиция да не затваряте очите, сърцата и ръцете пред онези, които чукат на вратата".

Борисов: Посещението е силна реклама за страната

"Харесвам папата много. В разговорите с него много неща научавам", каза премиерът Бойко Борисов след срещата си с него на четири очи, на която по думите му папата го похвалил "за магистралите и мостовете, които правим", защото те са свързващи и важни и за мира. Според Борисов посещението на Светия отец е силна реклама за страната, като допълни, че дори само клиповете, които се излъчват, биха стрували сами по себе си милиони, имайки предвид вероятно широкото отразяване на апостолическите пътувания на главата на Римокатолическата църква от световни медии.

"България стои добре на фона на конфликтите, които има в региона. И това се оценява", коментира премиерът. От думите му става ясно, че папата е подкрепил миналогодишните усилия на България по време на председателството на Съвета на ЕС и особено организираната среща на високо равнище за Западните Балкани.

Какво предстои

На 6 май, в понеделник, папа Франциск ще посети бежанския лагер в кв. "Враждебна". Събитието попадна в официалната му програма в последния момент, но се смята за ключово, защото отношението на европейците към бежанците и маргинализираните хора е една от основните теми, с които се занимава в обръщенията си Светият отец. Това е и едно от малкото събития, закрити за медии и широката публика.

След това папата ще замине за град Раковски, където е съсредоточена най-голямата католическа общност в България. По този повод ще бъде затворен близо 50-километров участък от магистрала "Тракия" на два пъти на 6 май, съобщиха от МВР. Магистралата ще бъде затворена за кратко в посока Бургас преди обед и повторно в посока София следобед, като движението ще бъде отклонявано през Пловдив.

Папата се връща в столицата вечерта за планираното "Събитие за мир" на площад "Независимост" – кулминацията на неговото посещение в страната, а на 7 май заминава рано от България, за да посети Северна Македония.

"Радвам се, че съм в България, място на среща между различни култури и цивилизации, мост между Източна и Южна Европа, отворена врата към Близкия изток; земя с дълбоко захванати древни християнски корени, подхранващи призванието в полза на сближаването както на регионално ниво, така и с международната общност. Тук различията се считат за възможност, за богатство, при зачитане на специфичните особености, те не са причина за разногласия."

С тези думи започна официалното си слово главата на римокатолическата църква папа Франциск, който е на официално посещение в България на 5 и 6 май.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Защо идва в България папата?

    Негово светейшество папа Франциск стои начело на империя – Римокатолическата. И колкото и смирен и богобоязлив човек да е като аржентинеца Хорхе Берголио, в битността си на понтифик той воюва за интересите на Ватикана. Подкрепя Истанбулската конвенция, Конвенцията на ООН за миграцията, налага икуменизма.
    Мисията му е да претопи нашата православна вяра в някакъв икуменически мишмаш, както и да „отвори сърцата ни“ да приберем тук мюсюлманските мигранти, запътени към католическите райове.

    Всеки разбра от визитата на папата това, което искаше.

    БГ журналистите осветиха посещението му като пиар шоу. Липсваше само балет Магаданс.

    С познатото си езическо възприятие Борисов видимо е смятал, че като покани папата в БГ, освен че отново ще му опипа главата, ще го спечели за свой съюзник на фона на фрустрацията към него и от Запад, и от Изток, а и в страната. Ако Бойко беше учил повече, щеше да знае, че Ватикана е бил съюзник всекиму (дори и на Хитлер) само докато интересите му го диктуват. Нищо лично.

    Затова е направо диагноза тълкуванието на г-н Борисов, че думите на папата "Вашата страна винаги се е отличавала като мост между изтока и запада...“ били подкрепа за магистралите и мостовете, които той бил строял...

    За мен най-достойна беше позицията на Св. Синод на БПЦ-БП и на Н.Св. патриарх Неофит. На икумическите подкани за единение на християните в словото на папата, патриархът кратичко му отговори с три неща:
    1. „Глава и кормчия на кораба на Едната, Света, Вселенска и Апостолска църква е сам Господ Иисус Христос“. С други думи Господнята Църква няма наместници, за какъвто е обявен католическият папа;
    2. Припомни кога църквата е била единна и кой е Символът на вярата, препотвърден тук на Сердикийския събор през 343-та;
    3. Патриарх Неофит намеква за историята на първоапостолското християнство, като припомня "Премъдростта Божия".

    Който разбрал, разбрал.

  • 2
    borodino avatar :-|
    borodino

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Почитания за позицията, която отстоявате.
    Почти всички медии нашироко преразказаха къде какво бил казал гостът. Не обърнаха внимание какво каза в словото си президентът и какво каза патриархът.
    Нивото на местната журналистика е много ниско - 111 -то място - и е обяснимо. Представа нямат от каноничните разлики. Те са само за шоуто. Сигурно се кръстят и като футболистите и накрая си целуват пръстите. Защо - не знаят, ама така го прави Меси...
    Прилагам текста на словото на патриарха.
    Както казвате - Който разбрал, разбрал. :
    българският патриарх Неофит прочете следното послание от Св. Синод на Българската православна църква:


    Христос Воскресе!


    Ваше Светейшество!


    От името на Светия Синод на Българската православна църква – Българска Патриаршия приветстваме Вас и Вашите спътници с „Добре дошли”. Добре дошли в земите, носителки на наследството на светите равноапостолни Кирил и Методий, на свети княз Борис-Михаил Покръстител, на свети Климент Охридски и на много други Божии светци и угодници, благодарение на чието просветителско дело през IX-ти и X-ти век християнството се разпространи в Европа и отвъд нейните предели.


    Известно е, че Рим винаги е имал отношение към България, като от 11 века насам периодично полага усилия за установяване на близки контакти със синклита на българската държава. Това намери израз и в първото посещение на Римски папа в България през 2002 година, когато Вашият предшественик папа Йоан-Павел II беше наш гост. Само след 17 години Вие сте вторият папа, който идва в България, което няма как да си обясним освен като наистина специално отношение. Вашето желание да ни посетите в Светия Синод възприемаме като израз на уважение към Българската Православна Църква. Уверяваме Ви, че уважението е взаимно.


    Стараем се, доколкото ни е възможно, да следим Вашето дело и се радваме, когато чуваме Ваши силни думи в защита на християнските корени на Европа и предупреждения за опасностите, ескалиращи до откровено богоборчество и физическо преследване на християни в собствените им страни. По тези въпроси мненията ни съвпадат.


    Глава и кормчия на кораба на Едната, Света, Вселенска и Апостолска църква е сам Господ Иисус Христос и в днешните бурни времена наш безусловен дълг е да пазим Неговия кораб от каквито и да е пробойни, за да се спасят повече човешки души. Стараем се да опазваме Църквата, която е „без петно, или порок, или нещо подобно” (Еф. 5:27) и полагаме всички усилия да не допускаме компромиси с вярата. Радваме се всеки път, когато научаваме, че и други духовни водачи споделят сходни на нашите убеждения.


    Ваше Светейшество,


    При посещението си в Светия Синод през 2002 година Вашият предшественик папа Йоан-Павел II изрази съжалението си от продължаващата липса на пълноценно общение между нас, като констатира, че „Господ Иисус Христос основа една единствена църква, а ние днес се представяме на света разделени, като че самият Христос е разделен”. Нека кажем, че тук, в престолнината на българската държава София, носеща името на Премъдростта Божия, ние винаги сме се молили за единството на света в Христа, защото единни християните ще са по-силни.


    Неведоми са, наистина, пътищата Господни! Само на Божия промисъл може да се отдаде фактът, че тези тук земи са станали свидетели на някои от най-големите върхове в единението на християнския свят, но също така и на печални спорове и разколи. Така например, през 343-та година тук се е провел Сердикийският поместен събор, който ние почитаме наравно със Седемте Вселенски и останалите поместни събори, които Православната църква приема за канонични. На този събор, в присъствието на 300 епископи от западните и на 79 епископи от източните епархии на Едната, Света, Вселенска и Апостолска Църква, под председателството на Кордовския епископ Осий е препотвърден тържествено Никейският Символ на вярата, потвърдена е издадената от папа Юлий I оправдателна присъда над свети Атанасий Велики, осъдена е отново лъжливата арианска ерес и са приети важни правила за устройството и добрия ред в Църквата. Сердикийският събор е тържество на Вселенската Църква и наследство, което трябва да ни насърчава и вдъхновява.


    От друга страна, архивите пазят писма, написани от Вашия предшественик папа Николай I и от Константинополския патриарх свети Фотий до нашия свети княз Борис-Михаил Покръстител, както и редица други писма, послания и протоколи от поместни събори, всички те свидетелстващи за определени обстоятелства около покръстването и приемането на българския народ в лоното на християнската вяра. Обстоятелства, довели до спорове, обременяващи и до ден днешен отношенията в християнския свят. Струва ни се, че макар и добре документирана, тази част от историята на Църквата не е достатъчно безпристрастно анализирана и не са направени нужните изводи. А е възможно да се окаже, че в онзи миг, в който историята на Вселенската Църква се е преплела с историята на българската държава, се крият някои от отговорите на въпросите, които ни занимават и днес.


    Животът на Църквата се направлява от нашия Господ Иисус Христос. Ако Бог е допуснал нещо да се случи, то Той знае защо го е допуснал и очаква и ние да разберем защо. Ние, Българската православна църква, сме твърдо убедени, че по отношение на вярата компромиси не може и не бива да има.



    Използваме случая, за да изразим благодарността ни за радушния прием, който всяка година на 24-ти май оказвате на нашите пратеници в Рим и за съгласието Ви те да извършват Богослужба над гроба на свети Константин-Кирил Философ, и да измолват неговото застъпничество пред Бога за благочестивия и христолюбив български православен народ.

    Желаем Ви приятен престой в нашето Отечество!

  • 3
    sdu56398312 avatar :-|
    sdu56398312

    Лично аз съм впечатлен от посланието което отправи и начина по който ми въздейства. Макар да не каза нищо ново, което да не присъства в ценностната ми система като аксиома, ме накара ясно да си припомня кое е наистина важно в живота.
    Много се радвам че "отделих време" да проследя посещението.
    Апропо, липсата на "политици" на първите редове по време на литургията беше освежаващо и спомогна много да чуя посланието ;)

  • 4
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#2] от "borodino":


    Много разбирачки от канона имало сред тия говорителки по телевизията, бе!

    Мисля, че се нанапих поне за година напред.

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    *напапих

  • 6
    xte29566872 avatar :-|
    xte29566872

    Четох във Фигаро за посещението на папата. Журналистът в прав текст прави връзка между казаното пред президента Радев за обезлюдяването на страната и многократно повтаряния призив да отворим сърцата си за мигрантите. Като се сложат двете неща едно до друго и си става чист натиск да заселим друговерците и да им се радваме.
    Чудно защо не отиде с тия призиви в католическа Унгария?

  • 7
    prx15601314 avatar :-|
    prx15601314

    българите сме опасен народ. Мохамед да дойде ще станем мюсюлмани, буда да се появи всички ще сме будисти . нали важното е който дойде да е известен

  • 8
    objective avatar :-?
    objective

    ЗАРЪКАТА НА ПАПАТА КЪМ ПРЕЗИДЕНТА И УПРАВЛЯВАЩИТЕ;
    „Освен че е затиснат от демографската зима вследствие на загубеното доверие в бъдещето, вашият народ е загубил над два милиона свои емигранти. И ВИЕ ТРЯБВА ДА МИСЛИТЕ, Г-Н ПРЕЗИДЕНТ, КАК МОЖЕ ДА ПРЕДЛОЖИТЕ НА ДЕЦАТА СИ БЪДЕЩЕ НА НАДЕЖДАТА !”
    ПОСЛАНИЕТО НА ПАПАТА КЪМ НОСТАЛГИЦИТЕ ПО „СОЦИАЛИЗЪМА”;
    „Тежестта на страданието, на разочарованието, дори на предателството са тежък камък, който трудно би паднал от сърцето. Такива хора все още са ранени от тежестта на болката и вината. Господ знае, колко силно е за нас изкушението да се върнем към носталгията по нещата от миналото. Искаме да си върнем нещо от онова, което сме пожелали да оставим, защото нещата не са така, както сме се надявали. Появява се едно много тънко и опасно изкушение, което ни кара да се обезкуражим. Това е психологията на примирението. И ни кара да се върнем към сладникавата тъга, която като червей разяжда всяка надежда. Така се развива най-голянмата опасност , която може да се вкорени в една общност – сивият прагматизъм на живота, в който на пръв поглед всичко изглежда нормално, но където в действителност вярата се изпарява и дегенерира в битова дребнавост.”


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK