Варненски фирми влизат в пътната поддръжка на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Варненски фирми влизат в пътната поддръжка на София

Варненски фирми влизат в пътната поддръжка на София

Столичната община сменя над половината изпълнители на пътни ремонти в следващите 4 години

Десислава Лещарска
8758 прочитания

© Цветелина Белутова


Победителите в поръчката за софийските улици трябва да поддържат пътните настилки и тротоарите, общински пътища и републикански пътища в столицата, мостове, пасарелки, водостоци и пешеходни подлези.

Варненските "Хидрострой" и "Инжстройинженеринг" и свързаната с "Джи Пи Груп" - "Виа конструкт груп", влизат в пътното поддържане на софийските улици за следващите четири години. Това става ясно от публикувано класиране в поръчка на Столичната община за 117 млн. лв. без ДДС.

София е разделена на 7 зони, като само в 3 от тях остават досегашните фирми по поддръжка и ремонт. Това са "Трейс Груп Холд", "ГБС Инфраструктурно строителство" и пернишката "ДЛВ" (виж таблицата). От поддържането отпадат "ПСТ Груп" (която не подаде оферта), "Пътища и съоръжения" (свързана с "Геострой") и обединението "Амфисия", съставено от "Нови технологии на България" и италианската "Франко Джузепе". През изминалите години с тях имаше редица скандали заради некачествени ремонти. Договорите с "ПСТ" и "Пътища и съоръжения" бяха разтрогнати, а "Амфисия" беше санкционирана заради ремонта на бул. "Константин Величков".

В новата поръчка "Амфисия" са отстранени за Зона 3 ("Люлин", "Връбница", "Възраждане" и "Илинден") още на етап технически оферти. Обединението е подало жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на 25 април, но по нея няма движение.

Финалистите

Поръчката за седемте зони предизвика немалък интерес и привлече 22 оферти. Девет от тях обаче бяха отстранени на етап технически изисквания, а още два от участниците са отпаднали, след като им е поискана допълнителна информация. Така за 7 зони са останали само 11 оферти.

За някои от зоните на практика не е имало никаква конкуренция. За една от най-желаните зони например - 4 ("Надежда", "Нови Искър" и "Сердика") от пет кандидата до финал е достигнала единствено "Виа Конструкт Груп". Старото име на компанията може би ви говори повече. До 2011 г. тя се е наричала "Джи Пи строй" и е била еднолична собственост на акционера и директор на "Джи Пи груп" Стефан Тотев. В момента е собственост на Велизар Радев, но "Виа конструкт" и "Джи Пи" имат еднакъв адрес. Компанията има редица обществени поръчки, включително за строежа на метрото.

За Зона 7 ("Панчарево", "Младост", "Студентски") също нямаше интрига. Там имаше само една оферта - на "ГБС Инфраструктурно строителство", която така или иначе поддържа районите в последните 10 години.

Здравей, Варна... и Брезник

В поддръжката на софийските улици влиза най-голямата строителна компания - "Хидрострой", с основен собственик Велико Желев от Варна. Новият собственик на емблематичната "Водстрой 98" ще отговаря за Зона 6 ("Искър", "Слатина", "Изгрев" и "Средец"). Преди няколко години компанията, която от дълги години отговаря за пътните ремонти във Варна и региона, премести централата си в София. През последните седмици тя нашумя заради скандала с кръгово кръстовище във Варна за над 100 млн. лв., което беше определено от Камарата на архитектите в България за некачествено и оскъпено. То беше изградено от "Хидрострой" без конкурс по силата на аналогично рамково споразумение, каквото сега компанията подписва със Столичната община за 4 години.

Друга варненска компания - "Инжстройинженеринг" (откъдето тръгва пътната кариера на Велико Желев и която също редовно печели пътни ремонти във Варна и региона заедно с "Хидрострой"), ще поддържа Зона 2 ("Овча Купел", "Красно село", "Красна поляна" и "Банкя").

Друг нов играч в пътното поддържане на София е "Нивел строй" от Брезник, собственост на Велко Руйков. Макар че е относително непозната, фирмата изпълнява редица големи публични и частни проекти в Перник, Дупница, Брезник и др. Според регистъра на "Биволъ" тя има 95 договора за изпълнение на обществени поръчки за над 42.64 млн. лв. "Нивел строй" заедно с "Констрол" (също собственост на Велко Руйков) ще поддържат Зона 3 ("Люлин", "Връбница", "Възраждане" и "Илинден").

Големи разлики в цените

От публикуваните протоколи става ясно, че цените в различните софийски зони могат да са коренно различни за една и съща дейност. Всеки участник е дал цена за абонаментна поддръжка на определени улици по списък, както и единични цени за различни ремонтни дейности и доставка на материали, които ще се изпълняват след изрично възлагане от Столичната община.

Така например ДЛВ е дала най-ниската средна цена за изкърпване на улици в Зона 5 от 47.58 лв/кв.м. За същото нещо, но в Зона 6 "Хидрострой" иска над 100 лв/кв.м. Излиза, че най-скъпи ще са допълнителните дейности в зони 1, 3, 4 и 6. Този път обаче възложителят е сложил таван от 16.7 млн. лв. за всяка една от зоните за 4-те години на рамковите договори. Допълнителни дейности над тази сума няма да се възлагат.

*Цените в първата таблица са само за абонамента поддръжка на определени улици в зоните. Отделно от тях всеки кандидат е дал цени за различни ремонти дейности, които обаче ще се възлагат по преценка на Столичната община при необходимост. Ремонтните дейности плюс абонамента не могат да надхвърлят 16.7 млн. лв. без ДДС за срока на договора. Това важи за всички зони.

Кой ще контролира ремонтите

Столичната община е обявила отделна обществена поръчка за три фирми или обединения, които ще контролират качеството на текущите ремонти. Досега тази дейност се изпълняваше от обединение "Техникъл юнивърсъл фасилитис – ТЮФ" с управител Георги Тодоров, бивш служител на Столичната община и зам.-министър на транспорта в кабинета "Орешарски".

Новата поръчка е разделена на три обособени позиции, в които влизат по няколко столични зони. Допустимата стойност за всяка позиция е 2.2 млн. лв. за 4 години. Избраните изпълнители ще контролират подготовката и изпълнението на строителните дейности, както и качеството на влаганите материали. Крайният срок за оферти е 2 май.

С друга поръчка Столичната община търси изпълнители за възстановяване и полагане на нова улична маркировка, ремонт и поставяне на пътни знаци и други елементи за организация на движението. Тя отново е за 4 години и е с прогнозна стойност 13.5 млн. лв.
Победителите в поръчката за софийските улици трябва да поддържат пътните настилки и тротоарите, общински пътища и републикански пътища в столицата, мостове, пасарелки, водостоци и пешеходни подлези.

Варненските "Хидрострой" и "Инжстройинженеринг" и свързаната с "Джи Пи Груп" - "Виа конструкт груп", влизат в пътното поддържане на софийските улици за следващите четири години. Това става ясно от публикувано класиране в поръчка на Столичната община за 117 млн. лв. без ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    Да, във Варна се справиха (и се справят) блестящо, да се готви София!

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "zxp53317185":

    За кривото кръгово ли говорите? Голямото Джи Пи в София се омаца с Графа и може би затова пробутват дъщерните. Те познават пътя на финансовите потоци. В двете посоки.

  • 3
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#] от "
    D-r D
    ":

    Бих казал че Варна си е БенчМарк за некадърни ремонти. Всичко започна от там по времето на Кирил Йорданов. Разликата със София е, че някак успяха с максимално ниско качество да постигнат учудваща търпимост в обществото. От там и повишението 😉

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Баце успя да докара приятелите си от ТИМ в София. Да ви е честито!

  • 5
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#3] от "zxp53317185":

    О, да не спорим къде е по-зле! Ако имате път към София, лично ще ви разведа да видите тия идиоти какво направиха с хубавия ми град!

  • 6
    arax avatar :-|
    arax

    Да живей ТИМ!

  • 7
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    До коментар [#4] от "kratun.ko":

    Хидрострой е на Пеевски и Станев. Не бъркай с Химимпорт, което дори не е строителна фирма.

  • 8
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#5] от "D-r D":

    Хубавия град, оставен от Софиянски в такова цветущо състояние така да западне за тия 10 години. Ех мили спомени, складирани бали смет, без околоврърсно, без детски градини, без метро. Но пък Малеевави въртяха заменки но е било с кауза - за да могат да финансират новите политически проекти на дъщерията.

  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#8] от "m17":

    Помня града си и преди да го налази демокрацията...

  • 10
    m17 avatar :-@
    m17

    До коментар [#9] от "D-r D":

    За мое съжалени и аз го помня - тотална мизерия навсякъде, раздрънкани икаруси пушат по цариградско, тролейте се засилват покрай ректората, всичко разбито, ремонтни не се правят с десетилетия, метро няма, околвърстното е междуселски път а до младост се пътува час и половина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK