Българските пътища, построени с пари от Европа, все пак ще бъдат обект на външна проверка. Тя обаче няма да е инициирана от държавата, БСП или Агенция "Пътна инфраструктура", а от Европейската сметна палата. Европейският одитен орган обяви, че ще извърши одит на пътищата, които са построени и ремонтирани със средства от ЕС в няколко държави.
Ще бъдат извършени проверки в България, Чешката република, Полша и Испания, като във фокуса на одиторите ще бъде пътната мрежа, която свързва държавите членки и техните региони - трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). В България такива проекти са автомагистрала "Струма" и прилежащият ѝ тунел "Железница", Южната дъга на Софийския околовръстен път, магистрала "Марица", както и много други първокласни и второкласни пътища.
По документи и по асфалт
Една от целите е да бъде установено дали действията на Европейската комисия и отпуснатите средства са осигурили необходимия напредък за навременно завършване на инфраструктурата и осигуряване на по-добра свързаност за европейските граждани.
"Завършената пътна мрежа между държавите членки и техните региони може да съкрати времето за транспорт на пътници и стоки, но все още е непълна. Държавите членки в Централна и Източна Европа например не са добре обслужени от връзки Изток-Запад, нито са свързани помежду си", се казва в съобщението на Европейската сметна палата.
Очаква се одитният доклад да бъде публикуван в началото на 2020 г. и да покаже дали националните пътни планове дават приоритет на завършването на основната мрежа навреме и дали финансирането от ЕС е насочено именно към тази цел.
Докладът обаче няма да е само по документи. Специално внимание ще бъде обърнато и на това дали вече ремонтираните или построени с евросредства шосета са в добро състояние.
Защо сега
Текущият одит на пътищата се налага поради похарчените досега огромни средства и незадоволителните резултати. "В последните десетилетия финансирането от ЕС е помогнало да се подобрят транспортните връзки между държавите членки и техните региони, но в пътната мрежа все още съществуват пропуски, липсващи връзки и места с недостатъчен капацитет," заяви Джордже Пуфан, членът на Европейската сметна палата, който отговаря за одита.
Финансирането от ЕС за пътна инфраструктура в периода 2007- 2020 г. възлиза на около 82 млрд. евро, половината от които са изразходвани за основната и широкообхватната мрежа. Основните бенефициенти на това финансиране са централно- и източноевропейските държави членки, но според Пуфан съществува риск цялата основна мрежа на ЕС да не бъде завършена навреме.
Напук на АПИ
Това е особено важно за България, където след трагедията край Своге на преден план излезе въпросът за качеството на пътищата.
На 18 декември 2018 г. от БСП поискаха пътната агенция да разреши извършването на независима проверка на основните магистрали и пътища, построени и ремонтирани през последните 5 години. Повод за това бе инцидентът край Своге, за който една от основните причини се сочи именно качеството на асфалта.
Причината са зависимостите на местните лаборатории, които проверяват настилките. Тези зависимости бяха потвърдени и от прокуратурата. Агенция "Пътна инфраструктура" обаче вече 4 месеца бави поисканата проверка и е силно вероятно такава изобщо да не се случи.
Българските пътища, построени с пари от Европа, все пак ще бъдат обект на външна проверка. Тя обаче няма да е инициирана от държавата, БСП или Агенция "Пътна инфраструктура", а от Европейската сметна палата. Европейският одитен орган обяви, че ще извърши одит на пътищата, които са построени и ремонтирани със средства от ЕС в няколко държави.
Ще бъдат извършени проверки в България, Чешката република, Полша и Испания, като във фокуса на одиторите ще бъде пътната мрежа, която свързва държавите членки и техните региони - трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). В България такива проекти са автомагистрала "Струма" и прилежащият ѝ тунел "Железница", Южната дъга на Софийския околовръстен път, магистрала "Марица", както и много други първокласни и второкласни пътища.
9 коментара
Дано тези проверки да са действителни, макар че относно тези на качеството на самата настилка съм много скептичен. Тя проверката с какъв стандарт ще работи - български, испански, немски? Те българските стандарти така са ги натъманили, че да им паснат на схемичките, трябва да се провере по някой западен такъв, за да има ефект.
Дано да ги проверят най сетне да се види по какви пътища караме и имат ли връзка с катастрофите и загиналите хора.
Вай, крушение за стабилността!! Стига проверките да се направят като хората, нали.
Да не би някой наивно да очаква одиторите да кажат, че в пътищата ни са влагани накачествени и недостатъчни материали? Че не са спазени технологични изисквания? Че са надписвани разходи?
Е как ще стане?
Едни такива изводи ще означават, че ЕС просто безгрижно в продължение на години е давал едни стотици милиони по едни програми на едни български партийни другари, които пък са ги давали на едни корпулентни приятели и в сложна въртележка половината пари са отивали някъде другаде.
За какво им е на евробонзите такъв скандал?
Изобщо никой не мисли да го прави, защото ще изгърмят не само българските бушони с различни амперажи, а и доста брюкселски глави ще трябва да се търкулнат. Защото корупцията не е само български патент. И в Брюксел я владеят, по-скоро: тя владее и Брюксел.
Скандал би станал единствено, ако - както поиска Елена Йончева - независима сертифицирана лаборатория изследва проби, взети на случаен принцип. И с резултатите - надлежно описани - да бъдат запознати европейските кантролни органи. Само че това няма как да стане. Както казваше старшината ми навремето в казармата: защо да се дебнем, като ще се хванем?
А тая проверка, дето ни я планират, ще покаже услужливо това, което политиците искат да чуят.
Е, някоя пътностроителна фирмичка с три самосвала и един грейдер ще изгори. Няма как...
Пък и папата нали бил казал на Борисов да строи мостове. Той метафорично говореше, ама премиерът го разбра изклрючително буквално и се замисли, че освен магистрали явно вече трябва да вземе да строи и акведукти.
Добре, че светия отец не упорстваше да "отворим сърцата си", защото като стой та гледай премиерът щеше да грабне скалпел и да се заоглежда...
Нищо няма да стане. Гарван гарвану око не вади.
"Текущият одит на пътищата се налага поради похарчените досега огромни средства и незадоволителните резултати." Това казва всичко!
До коментар [#4] от "D-r D":
Добър опит, но принципите за субсидиарност при европейските фондове ясно казват, че че е задължение и отговорност на националните правителства да упражняват контрол при управлението на европейски средства, с презумпцията че бидейки член на ЕС всяка държава има достатъчно стабилни и независими институции за да предотврати злоупотреби. И аз мечтая за европейски контрол върху много неща, ама национал-популистите веднага ще ревнат че "даваме суверенитет", който ни е нужен за да си въртим спокойно корупцията на местно ниво, и спокойно да продаваме български паспорти, наред с останалите неща.
До коментар [#4] от "D-r D":
А и още нещо, самият факт че Европейската сметна палата все пак е решила да направи проверка на харченията, въпреки принципа за субсидиарност, означава че има много, ама много сериозна причина да го направи.
До коментар [#] от "
Strygalldwir
":
Да очакваме, че след като ОЛАФ - МОЛАФ само задиряха момичета тук, сега сметната им палата ще изчисти Авгиевите ни обори? Мислите ли?
До коментар [#8] от "D-r D":
За домашно - да се проучат поне основните разлики между функциите на ОЛАФ и ЕСП, ей така, за обща култура.