С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 7 май 2019, 14:20, 5745 прочитания

Новите пътища в България все пак ще бъдат проверени от ЕС

Европейската сметна палата ще одитира построената инфраструктура за периода 2007- 2020 г., включително настоящото ѝ състояние

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българските пътища, построени с пари от Европа, все пак ще бъдат обект на външна проверка. Тя обаче няма да е инициирана от държавата, БСП или Агенция "Пътна инфраструктура", а от Европейската сметна палата. Европейският одитен орган обяви, че ще извърши одит на пътищата, които са построени и ремонтирани със средства от ЕС в няколко държави.

Ще бъдат извършени проверки в България, Чешката република, Полша и Испания, като във фокуса на одиторите ще бъде пътната мрежа, която свързва държавите членки и техните региони - трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). В България такива проекти са автомагистрала "Струма" и прилежащият ѝ тунел "Железница", Южната дъга на Софийския околовръстен път, магистрала "Марица", както и много други първокласни и второкласни пътища.


По документи и по асфалт

Една от целите е да бъде установено дали действията на Европейската комисия и отпуснатите средства са осигурили необходимия напредък за навременно завършване на инфраструктурата и осигуряване на по-добра свързаност за европейските граждани.

"Завършената пътна мрежа между държавите членки и техните региони може да съкрати времето за транспорт на пътници и стоки, но все още е непълна. Държавите членки в Централна и Източна Европа например не са добре обслужени от връзки Изток-Запад, нито са свързани помежду си", се казва в съобщението на Европейската сметна палата.



Очаква се одитният доклад да бъде публикуван в началото на 2020 г. и да покаже дали националните пътни планове дават приоритет на завършването на основната мрежа навреме и дали финансирането от ЕС е насочено именно към тази цел.

Докладът обаче няма да е само по документи. Специално внимание ще бъде обърнато и на това дали вече ремонтираните или построени с евросредства шосета са в добро състояние.

Защо сега

Текущият одит на пътищата се налага поради похарчените досега огромни средства и незадоволителните резултати. "В последните десетилетия финансирането от ЕС е помогнало да се подобрят транспортните връзки между държавите членки и техните региони, но в пътната мрежа все още съществуват пропуски, липсващи връзки и места с недостатъчен капацитет," заяви Джордже Пуфан, членът на Европейската сметна палата, който отговаря за одита.

Финансирането от ЕС за пътна инфраструктура в периода 2007- 2020 г. възлиза на около 82 млрд. евро, половината от които са изразходвани за основната и широкообхватната мрежа. Основните бенефициенти на това финансиране са централно- и източноевропейските държави членки, но според Пуфан съществува риск цялата основна мрежа на ЕС да не бъде завършена навреме.

Напук на АПИ

Това е особено важно за България, където след трагедията край Своге на преден план излезе въпросът за качеството на пътищата.

На 18 декември 2018 г. от БСП поискаха пътната агенция да разреши извършването на независима проверка на основните магистрали и пътища, построени и ремонтирани през последните 5 години. Повод за това бе инцидентът край Своге, за който една от основните причини се сочи именно качеството на асфалта.

Причината са зависимостите на местните лаборатории, които проверяват настилките. Тези зависимости бяха потвърдени и от прокуратурата. Агенция "Пътна инфраструктура" обаче вече 4 месеца бави поисканата проверка и е силно вероятно такава изобщо да не се случи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Депутати предлагат законови мерки срещу груби и незцензурни думи в съда; Задава се държавен монопол върху лотариите; ВКС ще тълкува длъжен ли е съдът служебно да следи за нищожността на сделките, предмет на спора

20 яну 2020, 430 прочитания

Вот по време на криза - още от същото 1 Вот по време на криза - още от същото

Въпреки най-тежката ситуация за управляващите от началото на мандата до падането на правителството едва ли ще се стигне.

20 яну 2020, 1015 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
ЕК понижи прогнозата си за икономическия растеж в България до 3.3% през 2019 г.

Според икономиститите на БАН подобни темпове не са достатъчни за догонване на средното ниво на развитие в ЕС

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10