С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 май 2019, 13:55, 3614 прочитания

"Воля" харчи почти колкото ГЕРБ за медийно отразяване в еврокампанията

bTV и "Нова тв" оглавяват класацията на предпочитани от партиите медии, но изненадващо трета е тв "Евроком", сочат данните на "Отворен парламент"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Партията на Веселин Марешки "Воля" има договори за медийно отразяване на кампанията за евроизборите за суми, близки на тези на управляващите, въпреки че формацията взима "едва" 2 млн. лв. годишно от бюджета срещу около 14 млн. лв. за ГЕРБ. Това е едно от интересните наблюдения на Института за развитие на публичната среда, който прави мониторинг на медийното отразяване на еврокампанията в 11 телевизии, три радиостанции и на близо трийсет печатни и електронни медии. Сумите са без ДДС и не отчитат т.нар. медийни пакети, които Изборният кодекс предвижда за формациите, които не получават държавна субсидия. Тези почти 600 хил. лв. ще бъдат допълнително разпределени.

За Марешки гласовете се очертават най-скъпи


Веселин Марешки се явява в коалиция с още няколко формации, но едва ли може да разчита на голямо допълнително финансиране от тях. Заради факта, че някои от партиите в коалицията не получават държавна субсидия, те ще разчитат на т.нар. медийни пакети от ЦИК - до 40 000 лв. Тези пари обаче все още не са пренасочени и засега остават извън изчислените от "Отворен парламент".

В годишния си отчет за 2018 г. "Воля" е отбелязала приходи почти изцяло от държавната субсидия, а разходите й са за около 160 000 лв. В рамките на кампанията всяка партия или коалиция може да изхарчи до 2 млн. лв.

Досега "Воля" има договори за медийно отразяване за 313 000 лв., а ГЕРБ - за 393 000 лв. Трети по разходи за това перо са социалистите, но близо със сто хиляди по-малко от "Воля" - 224 000 лв. Партията на Марешки оглавява списъка по суми в bTV и "Нова тв" - близо по 105 000 лв. на двете.



За сравнение - от ГЕРБ са сключили договор за 57 000 лв. с първата и за 50 000 лв. с втората. "Воля" е с трети по размер договор и с БНТ - за 23 000 лв., след ГЕРБ и ВМРО. За Канал 3 същата формация е отделила 30 000 лв., като тук ГЕРБ я изпреварва с малко - с договор за 42 000 лв.


[натиснете за пълен размер]

[Институт за развитие на публичната среда]
"Воля" попада в дъното на класациите на социологическите агенции, които измерват електоралните нагласи. Последното проучване на "Алфа рисърч" на старта на кампанията измери 1.7% подкрепа за "Воля - българските родолюбци", както се казва коалицията. Процентът е от тези избиратели, които са декларирали, че ще гласуват на 26 май. Точно толкова измерва електоралната им тежест и агенция "Маркет ЛИНКС" през април.

За един мандат на евродепутат са нужни поне 6%, т.е. очертава се гласът за "Воля" да излезе най-скъп от гледна точка на медийни разходи и най-малко ефективен. Има и допълнителни щети - заради факта, че Веселин Марешки започна агитацията още преди официалното стартиране на предизборната кампания, заради което беше санкциониран от ЦИК.

Предпочитаните медии, но не непременно от зрителите

Досега договорите на всички участници в изборите, които са готови да платят за медийно отразяване, са за близо 1.5 млн. лв. Сред предпочитаните медии на първите пет места са телевизии - двете големи частни компании bTV и "Нова тв", но изненадващо на трето място се изкачва тв "Евроком" - класиране далеч от подреждането й по рейтинг и зрителска аудитория. Следва БНТ и отново изненада - Канал 3.

Сайтът с най-много привлечени средства за медийно отразяване на кампанията е focus-news.net, а вестникът - "Труд". Тъй като наблюдението използва публично достъпни данни, предоставени от самите медии, в този анализ не попада вестник "24 часа", тъй като не е предоставил такива. Въпреки това за някои свои публикации изданието отбелязва, че са платени, като слага съответния знак, пишат в сайта
openparliament.net.
[натиснете за пълен размер]

[Институт за развитие на публичната среда]

Любопитно е, че една медия - тв "Евроком", е обявила договори за безвъзмездно отразяване на участници в изборите. Такива има партията на Николай Бареков "Презареди България", "Възраждане" на Костадин Костадинов и коалицията "Движение Заедно" на Александър Томов. Телевизията е предоставила без заплащане и време на независимия Минчо Христов. За него и за Бареков може да се намери някакво обяснение, тъй като и двамата водят предавания в тв "Евроком". Интересно е, че и "Възраждане", и "Движение Заедно" имат отделно договори за платени медийни услуги с телевизията - съответно за 83 000 лв. на формацията на Костадинов и за 12 000 лв. на Александър Томов.

"Възраждане" получава държавна субсидия, защото на парламентарните избори през 2017 г. взе повече от 1% подкрепа. Годишно в касата на националистите влизат малко над 400 000 лв., които те обещаха да даряват. Отчетът им за 2018 г. пред Сметната палата показва, че имат над 500 000 лв. в банкови депозити, а даренията за м.г. са за 57 000 лв.

Изборният кодекс не позволява финансиране от юридически лица - пряко или чрез предоставяне на услуги.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста

И още: Правителството разреши на "ЦСКА-София" да строи в Борисовата градина, а Путин и Ердоган се разбраха за буферна зона в Сирия

23 окт 2019, 894 прочитания

Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници 2 Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници

Така държавната компания може да поеме от Пеевски най-неатрактивната дейност - нощната логистика

23 окт 2019, 1801 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Няма пречка Пеевски да е кандидат за евродепутат, потвърди и съдът

По смисъла на Изборния кодекс в случая уседналостта се установява с проверка на адресната регистрация, смятат както ЦИК, така и съдът

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10