С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 9 май 2019, 16:45, 5693 прочитания

Aéroports de Paris и турската ТАV поведоха за концесията на летище София

И петте европейски кандидата бяха допуснати до отваряне на офертите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Aéroports de Paris Group предложи най-високо концесионно възнаграждение, а Manchester Airports Group - най-висока инвестиция. Това стана ясно по време на отварянето на офертите на кандидатите в четвъртък за концесията на летище София в Министерството на транспорта.

Всичките петима кандидати бяха допуснати до отваряне на офертите, като отговарят на условията на процедурата. Разглеждането на офертите ще продължи поне месец.


Основните изисквания на държавата са да получи минимум 550 млн. лв. без ДДС първоначално концесионно възнаграждение. Концесионното плащане на година да е поне 15 млн. лв., или 10% от общите приходи. А инвестициите - минимум 600 млн. евро. С по-голяма тежест при избора на оператор е концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест 45%.

Какво предлагат кандидатите

Manchester Airports Group



Операторът на летището в Манчестър предложи годишно концесионно възнаграждение от 19.948 млн. евро.

Предложената инвестиция е малко над 1 млрд. евро (1 002 927 412 евро), като 460 млн. от тях ще бъдат вложени през първите 10 години. Инвестицията включва задължителния нов пътнически терминал и реновирането на терминали 1 и 2 до отварянето на терминал 3. Около 390 млн. евро от инвестицията ще е собствен капитал, като над 1 млрд. евро ще бъдат осигурени от финансови институции.

Прогнозите на кандидата е летището да предлага 150 международни дестинации. Изчисленията му показват, че пътниците ще достигнат 22.1 млн. на година в края на концесията, като средният им ръст на година ще е 3.2%.

Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG).

Летище Мюнхен с фонда Meridiam

Обединението между летище Мюнхен и фонда Meridiam предлагат 24.542 млн. евро концесионно възнаграждение. Първоначално концесионно плащане от 281.2 млн. евро и 608 млн. евро – капиталови инвестиции.

Инвестициите в летищна инфраструктура ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. Кандидатът предвижда ремонт на терминали 1 и 2, като до 2030 г. ще се появи и новият терминал 3, който ще замени терминал 1, като на мястото на сегашния стар терминал на летището ще има такъв за товари. Той ще бъде с площ 55 хил. кв. м и на 800 метра от метростанцията.

Прогнозата на кандидата е, че до края на концесията броят на пътниците ще е 23 млн., като операторът ще разшири стимулите за авиокомпаниите, а допълнителните търговски площи ще са 2000 кв. м.

Обектът в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт. Фондът Meridiam е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.

Летище Копенхаген и Sauerwein & Schaefer Bau

Летището в Копенхаген, което участва с водещ партньор Sauerwein & Schaefer Bau, предложи26.5 млн. евро годишно възнаграждение. От обвързващото му предложение не стана ясно точният размер на предложената от него инвестиция, но се предвиждат над 500 млн. евро заеми и 25% самоучастие в нея.

Инвестицията ще стане на 4 етапа, като през 2022 г. ще започне изграждането на терминал 3, като се предвижда и разширение на терминал 2.

Летището в Копенхаген е собственост на Københavns Lufthavn. Компанията управлява и аерогарата в Малмьо. Копенхаген участва с водещия партньор Sauerwein & Schaefer Bau. Базираната в Швейцария SSB Group е създадена през 1912 г. и се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с турската група ERG.

Fraport

Операторът на летище Франкфурт Fraport предложи 21 млн. евро концесионно възнаграждение и 616 млн. евро капиталови разходи.

Те ще бъдат за разширяване на терминал 2, изграждането на задължителния терминал 3 до 2029 г., който ще бъде свързан с 2, карго терминал и нов център за обучение на пилоти. Предвижда се летището да има и енергиен и фотоволтаичен парк. Броят на пътниците към края на концесията пък трябва да достигне 19 млн.

Fraport вече има концесии в България, като оперира тези във Варна и Бургас. Там тя си партнира с компания от групата на "Химимпорт". Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, една аерогара в Китай, като дружеството продаде участието си в летището в Хановер.

В обвързващото предложение на компанията беше обявено, че според анализа на компанията разрешение за концентрация ще бъде получено, тъй като летище София не се конкурира с Варна и Бургас и тези в Гърция.

Aéroports de Paris Group

Обединението между Aéroports de Paris Group и турската ТАV предложи 32.8 млн. евро концесионно възнаграждение. Инвестиционното предложение е за 903 млн. евро. От тях 469 млн. евро ще са в нова инфраструктура, а останалото в поддръжка. Друг разрез на инвестицията показва, че под 20%, или 168 млн. евро, ще са за подобряване на търговската дейност на летището, а останалите в авиационната. Капиталът ще е заемен.

Инвестициите в летището ще са на три фази. Първоначално ще се разшири терминал 2, като ще спре използването на терминал 1 и авиокомпаниите, които кацат на него към момента, ще бъдат пренасочени към терминал 2. До 2030 г. трябва да се случи и изграждането на задължителния нов пътнически терминал - 3, като към края на концесията ще се случи и допълнителното му разширение. Прогнозите за трафика на кандидата са пътниците да достигнат 20.9 млн. през 2055 г.

Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища - Charles de Gaulle, Orly и Le Bourget. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk. TAV управлява и други летища - в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 2 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Корнелия Нинова се отказа от оставката си и остана начло на БСП, напрежението САЩ - Иран расте, протестите в Хонконг продължават

16 юни 2019, 1341 прочитания

Румен Гайтански-Вълка все пак се е върнал в почистването на София Румен Гайтански-Вълка все пак се е върнал в почистването на София

Общинската компания "Чистота-Искър" е превъзлагала почистването на три столични квартала чрез договори за наем на техника

16 юни 2019, 2534 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Кандидатите за летище София остават пет; Революция на пазара на ток

И още: Uber ще дебютира на фондовата борса в Ню Йорк; СЕМ обяви процедури за избор на генерални директори на БНТ и БНР

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно