С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 10 май 2019, 11:57, 63113 прочитания

Защо си тръгва Слави Трифонов

Влизане в политиката, нов медиен проект или друг телевизионен ефир ще избере бизнесменът и водещ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докога ще издържи "Шоуто на Слави"?
- Докато издържа аз, дотогава ще го има шоуто.

(Слави Трифонов в интервю за "Капитал" през 2008 г.)


След деветнайсет години телевизионен живот в ефира на bTV най-дълго просъществувалото предаване - "Шоуто на Слави", вероятно ще спре да се излъчва завинаги. Обяви го неговият продуцент и водещ Слави Трифонов, като подчерта, че това е лично негово и на екипа му решение. Новината предизвика лавина от реакции и накара много хора да си задават въпроса защо. Интересът в случая не е само за това какво ще се случи с водещия на едно от най-дълго издържалите в ефир телевизионни предавания. Залогът се вдига от постоянните намеци на Слави Трифонов за евентуалното му включване в политиката.

Как се стигна до оттеглянето

"...Моят договор изтича на 31 юли тази година. Всъщност той изтича на 12 септември, но с отпуските, които трябва да ползвам по договор, изтича на 31 юли. Тоест "Шоуто на Слави" ще спре да съществува", каза Трифонов в понеделник вечерта. За всички, които са си задали въпроса защо, той даде и своя отговор, като обяви, че от много време насам той и екипът му не се чувстват част от медийната среда.



Типично в емоционалния стил на формата Трифонов продължи: "Не се чувстваме на място. Погледнете всичко около вас, как е организирано и как работи, и ми кажете – вие чувствате ли се на място? Така се чувстваме и ние. Като хора, работещи в телевизия, ние правихме през тези години нещата така, както ги усещаме. Бихме желали медийната среда да е друга. Имаме други разбирания за свобода. И за начините ѝ на отстояване", обърна се Слави към зрителите. Той бе категоричен, че в основата на съществуването на екипа на предаването е усещането за свобода. "Безусловното усещане за свободното изразяване на собственото ни мнение. Защото ние винаги сме говорили на вас като свободни хора на свободни хора. От позицията, в която сме сега, не можем да направим повече". (Цялото обръщение можете да чуете на сайта на "Шоуто на Слави".)

Въпреки тези думи телевизионният водещ обясни, че няма проблеми с партньора си bTV и решението е "лично и осъзнато" от него и неговия екип.

От bTV на следващия ден изразиха изненада за взетото решение, въпреки че през годините различни мениджърски екипи, включително и сегашният, нерядко са влизали в остри противоречия с Трифонов и екипа му. Случвало се дори да спрат някои от епизодите. Мотивът почти винаги е бил един и същ - предаването прекрачва границата на формата си и не е само забавно шоу със сатира, а открито се използва за политически цели и послания. Има интерес наред с развлекателното и смешното да посяга към публицистиката.

"Водим разговори със "Седем осми" и както обикновено, поканихме Слави да продължим сътрудничеството си след настоящия сезон, но не сме стигнали до резултат. Все още нямаме официален отговор от "Седем осми". Ще се изясним в следващите няколко дни в официална среща", бе съобщението на bTV.

Какви може да са били позициите на bTV в преговорите може само се предполага. Данните за първото тримесечие на 2019 г. на CME - собственикът на телевизионната компания, показват, че bTV Media Group отчита ръст на печалбата от близо 120%. Огромното увеличение се обяснява, от една страна, с ръст на приходите (с 6.9%), а от друга, с много по-голямо намаление на разходите. Последното според обясненията на изпълнителния директор на CME отпреди седмица се постига с отказа от купуване на права за някои спортни програми и със силното намаляване на инвестициите в местно съдържание. Зад тази стратегия на bTV е възможно да стои намерението за продажба на българската компания. По-добрите финансови резултати биха довели до по-висока цена на тукашните канали. "Шоуто на Слави" в момента е едно от най-скъпите предавания на bTV и (теоретично) е възможно мениджмънтът на медията да е предложил много по-неизгодни условия за следващия сезон.

Това не е първият случай, в който се стига до драматична публична изява, когато наближи времето, в което изтича договорът на шоуто. Назад в годините има още примери. А Слави не е единственият продуцент, който използва високата си популярност да подложи на публично обсъждане поредното евентуално подновяване на контракта. Всъщност този прийом често се използва от продуцентите на пазара или когато имат по-добро предложение от конкурентна медия или когато искат да се договорят за по-добри условия за следващия телевизионен сезон с медията, за която работят. И все пак - "Защо?"

Няколко възможни обяснения

Отвъд обясненията на продуцента на медийната сергия се разсъждава върху два сценария. Първият предвижда влизането на Слави Трифонов на територията на политиката. Причина за това очакване е политическият капитал, който телевизионният водещ набра, докато основна тема на предаването преди години беше подготовката за референдум.

Преди време пред "Капитал" бившият колега на водещия Росен Петров коментира, че може според Аристотел всички хора да са политически животни, но Слави е по-скоро телевизионно животно. Други близки до Слави Трифонов също споделят, че идеята за партийно строителство по-скоро му изглежда непривлекателна.

Това не означава, че Трифонов не може да повлияе на обществените нагласи или резултати при участие в бъдещи избори. След евровота на 26 май наесен предстоят местните избори, но те не изглежда да са интересни на шоумена. Следващите редовни парламентарни са през 2021 г., което обаче изглежда твърде далеч, за да може Трифонов да се задържи на вълната на популярността си. За да се възползва от нея, му е нужен предсрочен вот. Това, разбира се, теоретично е възможно, но Бойко Борисов на етапа отрича да има намерение да се оттегли.

Има и втора възможна посока извън политиката. Трифонов неведнъж е казвал публично, че мечтае да създаде собствена телевизия. През 2008 г. пред "Капитал" той бе категоричен, че "Седем осми" трябва да има телевизия някой ден. "Дотам трябва да се стигне. Ако имаме този шанс, вярвам, че ще променим телевизионния пазар. За мен няма значение какво се прави, има значение кой го прави и как го прави", каза тогава той. Някои от играчите на пазара залагат в момента на тази макар и далечна заявка на телевизионния водещ. И са убедени, че той би имал ресурса да размести случващото се на телевизионния пазар. Тук обаче все още е неясен най-важният въпрос - кой би застанал зад Слави Трифонов и заедно с него би инвестирал в телевизионен канал. Близката телевизионна история е показателна с проекта ТВ7, който не издържа на натиска на пазара, въпреки че зад медията стоеше голяма банка като КТБ, която буквално наливаше пари там. Така че нова телевизия на малък пазар като българския е много рисковано начинание, освен ако не е поредната машина за търговия с влияние със скрито финансиране. С публичните си позиции Слави Трифонов не показва, че би искал да се похарчи в подобен модел.

Със сигурност краят на "Шоуто на Слави" не е краят на Слави като мениджър и продуцент и неговото участие на пазара независимо дали е телевизионният или политическият. Всичко ще зависи от това коя сфера ще му гарантира по-добро бъдеще.

А всъщност обяснението може да е и съвсем просто. Слави просто да дава знак, че е готов да направи промяна и да започне да реализира нови медийни проекти, така както колегите му от конкурентните компании на пазара. Защо не и в друга телевизия.

Изчерпан? Силно преувеличено

Спекулациите, че зад тази стъпка стои изчерпване на шоуто и нисък рейтинг, не се потвърждават от данните на пазара. Няма причини да се предполага, че bTV би искала да се раздели с предаването заради това (вижте графиката). Тъкмо обратното.

В часовия пояс на продукцията - 22.30 - 23.30 ч., тя запазва високи нива на зрителски интерес и с редки изключения заради временни проекти по другите канали никой не е успял да го победи. През годините шоуто логично се влияе от конкуренцията на телевизионното съдържание и бележи ръст и спад, но винаги в рамките на нормалното и до днес има вярна аудитория. В последния месечен доклад на пийпълметрична агенция ГАРБ - за април, "Шоуто на Слави" е на десета позиция по зрителски интерес в класацията на 50-те най-предпочитани от аудиторията предавания. Едно от обясненията може би е, защото през годините на телевизионния пазар не се появи негова алтернатива. Със сигурност има и много по-взискателни зрители, които усещат умората и рутината в шоуто, но те не са мнозинство. А и подобни неща са естествени за формата с най-дългия телевизионен живот в България.

Ако предаването отпадне от програмната схема на bTV наесен, телевизията ще бъде в ситуация да търси начин да преобърне навика на аудиторията да гледа шоу предаване по това време. Ще трябва и сериозно да помисли с какъв формат да замени "Шоуто на Слави", така че да запази рейтинга висок, а защо не и да се опита да го увеличи.

Според управляващия директор на Media Club Катерина Буюклиева няма да е лесно на bTV да промени навиците на аудиторията, защото това по принцип е много трудна задача. "Надявам се, че ще намерят добро решение, защото много рекламодатели имат планирани кампании до края на 2019 г., към които bTV има ангажимент за ефективност", коментира тя. По думите ѝ Слави Трифонов е не просто доказан шоумен, но и изключително добър бизнесмен. "Той и екипът му имат своята много лоялна аудитория, която ще следи с интерес всяка тяхна продукция, независимо на кое устройство ще се появят в този дигитален свят. Мисля, че телевизионният екран вече им е малко тесен", каза Катерина Буюклиева.
"Седем осми"

Договорът на "Шоуто на Слави" с bTV е през дружеството "Седем осми", в което акционери са Слави Трифонов, който държи 99.9999% от акциите, и Диана Младенова (продуцент на предаването), която държи само една акция, или 0.00001% дял от дружеството.

Според публикувания в Търговския регистър финансов отчет на дружеството за 2017 г. то отбелязва приход от 6.8 млн. лв. в сравнение с 2016, когато е бил 6 млн. лв. Декларираната печалба от основната дейност на продуцентска компания "Седем осми" за 2017 г. е 166 хил. лв.

Освен "Шоуто на Слави" през годините "Седем осми" реализира много други формати за телевизията като "Красавицата и отличникът", "Survivor BG", "Music Idol 1", "Dancing Stars 2", "Гласът на България" и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 1971 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 2357 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Спасяването на Икономическия

Или как УНСС се опита да си построи нов корпус и почти фалира

Още от Капитал
Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10