Защо си тръгва Слави Трифонов
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо си тръгва Слави Трифонов

Продуцентът и водещ Слави Трифонов набра голям политически капитал, докато основна тема на предаването му преди години беше подготовката за референдум

Защо си тръгва Слави Трифонов

Влизане в политиката, нов медиен проект или друг телевизионен ефир ще избере бизнесменът и водещ

Весислава Антонова
68942 прочитания

Продуцентът и водещ Слави Трифонов набра голям политически капитал, докато основна тема на предаването му преди години беше подготовката за референдум

© Надежда Чипева


Докога ще издържи "Шоуто на Слави"?- Докато издържа аз, дотогава ще го има шоуто.

(Слави Трифонов в интервю за "Капитал" през 2008 г.)

След деветнайсет години телевизионен живот в ефира на bTV най-дълго просъществувалото предаване - "Шоуто на Слави", вероятно ще спре да се излъчва завинаги. Обяви го неговият продуцент и водещ Слави Трифонов, като подчерта, че това е лично негово и на екипа му решение. Новината предизвика лавина от реакции и накара много хора да си задават въпроса защо. Интересът в случая не е само за това какво ще се случи с водещия на едно от най-дълго издържалите в ефир телевизионни предавания. Залогът се вдига от постоянните намеци на Слави Трифонов за евентуалното му включване в политиката.

Как се стигна до оттеглянето

"...Моят договор изтича на 31 юли тази година. Всъщност той изтича на 12 септември, но с отпуските, които трябва да ползвам по договор, изтича на 31 юли. Тоест "Шоуто на Слави" ще спре да съществува", каза Трифонов в понеделник вечерта. За всички, които са си задали въпроса защо, той даде и своя отговор, като обяви, че от много време насам той и екипът му не се чувстват част от медийната среда.

Типично в емоционалния стил на формата Трифонов продължи: "Не се чувстваме на място. Погледнете всичко около вас, как е организирано и как работи, и ми кажете – вие чувствате ли се на място? Така се чувстваме и ние. Като хора, работещи в телевизия, ние правихме през тези години нещата така, както ги усещаме. Бихме желали медийната среда да е друга. Имаме други разбирания за свобода. И за начините ѝ на отстояване", обърна се Слави към зрителите. Той бе категоричен, че в основата на съществуването на екипа на предаването е усещането за свобода. "Безусловното усещане за свободното изразяване на собственото ни мнение. Защото ние винаги сме говорили на вас като свободни хора на свободни хора. От позицията, в която сме сега, не можем да направим повече". (Цялото обръщение можете да чуете на сайта на "Шоуто на Слави".)

Въпреки тези думи телевизионният водещ обясни, че няма проблеми с партньора си bTV и решението е "лично и осъзнато" от него и неговия екип.

От bTV на следващия ден изразиха изненада за взетото решение, въпреки че през годините различни мениджърски екипи, включително и сегашният, нерядко са влизали в остри противоречия с Трифонов и екипа му. Случвало се дори да спрат някои от епизодите. Мотивът почти винаги е бил един и същ - предаването прекрачва границата на формата си и не е само забавно шоу със сатира, а открито се използва за политически цели и послания. Има интерес наред с развлекателното и смешното да посяга към публицистиката.

"Водим разговори със "Седем осми" и както обикновено, поканихме Слави да продължим сътрудничеството си след настоящия сезон, но не сме стигнали до резултат. Все още нямаме официален отговор от "Седем осми". Ще се изясним в следващите няколко дни в официална среща", бе съобщението на bTV.

Какви може да са били позициите на bTV в преговорите може само се предполага. Данните за първото тримесечие на 2019 г. на CME - собственикът на телевизионната компания, показват, че bTV Media Group отчита ръст на печалбата от близо 120%. Огромното увеличение се обяснява, от една страна, с ръст на приходите (с 6.9%), а от друга, с много по-голямо намаление на разходите. Последното според обясненията на изпълнителния директор на CME отпреди седмица се постига с отказа от купуване на права за някои спортни програми и със силното намаляване на инвестициите в местно съдържание. Зад тази стратегия на bTV е възможно да стои намерението за продажба на българската компания. По-добрите финансови резултати биха довели до по-висока цена на тукашните канали. "Шоуто на Слави" в момента е едно от най-скъпите предавания на bTV и (теоретично) е възможно мениджмънтът на медията да е предложил много по-неизгодни условия за следващия сезон.

Това не е първият случай, в който се стига до драматична публична изява, когато наближи времето, в което изтича договорът на шоуто. Назад в годините има още примери. А Слави не е единственият продуцент, който използва високата си популярност да подложи на публично обсъждане поредното евентуално подновяване на контракта. Всъщност този прийом често се използва от продуцентите на пазара или когато имат по-добро предложение от конкурентна медия или когато искат да се договорят за по-добри условия за следващия телевизионен сезон с медията, за която работят. И все пак - "Защо?"

Няколко възможни обяснения

Отвъд обясненията на продуцента на медийната сергия се разсъждава върху два сценария. Първият предвижда влизането на Слави Трифонов на територията на политиката. Причина за това очакване е политическият капитал, който телевизионният водещ набра, докато основна тема на предаването преди години беше подготовката за референдум.

Преди време пред "Капитал" бившият колега на водещия Росен Петров коментира, че може според Аристотел всички хора да са политически животни, но Слави е по-скоро телевизионно животно. Други близки до Слави Трифонов също споделят, че идеята за партийно строителство по-скоро му изглежда непривлекателна.

Това не означава, че Трифонов не може да повлияе на обществените нагласи или резултати при участие в бъдещи избори. След евровота на 26 май наесен предстоят местните избори, но те не изглежда да са интересни на шоумена. Следващите редовни парламентарни са през 2021 г., което обаче изглежда твърде далеч, за да може Трифонов да се задържи на вълната на популярността си. За да се възползва от нея, му е нужен предсрочен вот. Това, разбира се, теоретично е възможно, но Бойко Борисов на етапа отрича да има намерение да се оттегли.

Има и втора възможна посока извън политиката. Трифонов неведнъж е казвал публично, че мечтае да създаде собствена телевизия. През 2008 г. пред "Капитал" той бе категоричен, че "Седем осми" трябва да има телевизия някой ден. "Дотам трябва да се стигне. Ако имаме този шанс, вярвам, че ще променим телевизионния пазар. За мен няма значение какво се прави, има значение кой го прави и как го прави", каза тогава той. Някои от играчите на пазара залагат в момента на тази макар и далечна заявка на телевизионния водещ. И са убедени, че той би имал ресурса да размести случващото се на телевизионния пазар. Тук обаче все още е неясен най-важният въпрос - кой би застанал зад Слави Трифонов и заедно с него би инвестирал в телевизионен канал. Близката телевизионна история е показателна с проекта ТВ7, който не издържа на натиска на пазара, въпреки че зад медията стоеше голяма банка като КТБ, която буквално наливаше пари там. Така че нова телевизия на малък пазар като българския е много рисковано начинание, освен ако не е поредната машина за търговия с влияние със скрито финансиране. С публичните си позиции Слави Трифонов не показва, че би искал да се похарчи в подобен модел.

Със сигурност краят на "Шоуто на Слави" не е краят на Слави като мениджър и продуцент и неговото участие на пазара независимо дали е телевизионният или политическият. Всичко ще зависи от това коя сфера ще му гарантира по-добро бъдеще.

А всъщност обяснението може да е и съвсем просто. Слави просто да дава знак, че е готов да направи промяна и да започне да реализира нови медийни проекти, така както колегите му от конкурентните компании на пазара. Защо не и в друга телевизия.

Изчерпан? Силно преувеличено

Спекулациите, че зад тази стъпка стои изчерпване на шоуто и нисък рейтинг, не се потвърждават от данните на пазара. Няма причини да се предполага, че bTV би искала да се раздели с предаването заради това (вижте графиката). Тъкмо обратното.

Автор: Капитал

В часовия пояс на продукцията - 22.30 - 23.30 ч., тя запазва високи нива на зрителски интерес и с редки изключения заради временни проекти по другите канали никой не е успял да го победи. През годините шоуто логично се влияе от конкуренцията на телевизионното съдържание и бележи ръст и спад, но винаги в рамките на нормалното и до днес има вярна аудитория. В последния месечен доклад на пийпълметрична агенция ГАРБ - за април, "Шоуто на Слави" е на десета позиция по зрителски интерес в класацията на 50-те най-предпочитани от аудиторията предавания. Едно от обясненията може би е, защото през годините на телевизионния пазар не се появи негова алтернатива. Със сигурност има и много по-взискателни зрители, които усещат умората и рутината в шоуто, но те не са мнозинство. А и подобни неща са естествени за формата с най-дългия телевизионен живот в България.

Ако предаването отпадне от програмната схема на bTV наесен, телевизията ще бъде в ситуация да търси начин да преобърне навика на аудиторията да гледа шоу предаване по това време. Ще трябва и сериозно да помисли с какъв формат да замени "Шоуто на Слави", така че да запази рейтинга висок, а защо не и да се опита да го увеличи.

Според управляващия директор на Media Club Катерина Буюклиева няма да е лесно на bTV да промени навиците на аудиторията, защото това по принцип е много трудна задача. "Надявам се, че ще намерят добро решение, защото много рекламодатели имат планирани кампании до края на 2019 г., към които bTV има ангажимент за ефективност", коментира тя. По думите ѝ Слави Трифонов е не просто доказан шоумен, но и изключително добър бизнесмен. "Той и екипът му имат своята много лоялна аудитория, която ще следи с интерес всяка тяхна продукция, независимо на кое устройство ще се появят в този дигитален свят. Мисля, че телевизионният екран вече им е малко тесен", каза Катерина Буюклиева.

"Седем осми"

Договорът на "Шоуто на Слави" с bTV е през дружеството "Седем осми", в което акционери са Слави Трифонов, който държи 99.9999% от акциите, и Диана Младенова (продуцент на предаването), която държи само една акция, или 0.00001% дял от дружеството.

Според публикувания в Търговския регистър финансов отчет на дружеството за 2017 г. то отбелязва приход от 6.8 млн. лв. в сравнение с 2016, когато е бил 6 млн. лв. Декларираната печалба от основната дейност на продуцентска компания "Седем осми" за 2017 г. е 166 хил. лв.

Освен "Шоуто на Слави" през годините "Седем осми" реализира много други формати за телевизията като "Красавицата и отличникът", "Survivor BG", "Music Idol 1", "Dancing Stars 2", "Гласът на България" и др.

Докога ще издържи "Шоуто на Слави"?- Докато издържа аз, дотогава ще го има шоуто.

(Слави Трифонов в интервю за "Капитал" през 2008 г.)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    По други канали съм чувал, че след обявяването на политическите му амбиции за нов тип управление, много здраво са го настъпали. Имало е дълъг период, в който не е смеел да излиза на улицата.
    И съм склонен да го повярвам, след последното интервю с Борисов. Слави му "легна" преди да изчезне от ТВ екраните.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Не мисля че ще се разделим все още с този проституиращ чалгаджия. За голямо съжаление.

  • 3
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Няма да ми липсва.

  • 4
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Изчерпа се чалгаря и дано не тръгне политикант да става.

  • 5
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    До коментар [#2] от "olga_kokoshkina":

    И теб ли те връзват всяка вечер пред телевизора и те принуждават да го гледаш? Лекувайте си болните мозъци бе хора ...

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Много ли ви е трудно да мислите, бе, хора?

    Чалгар-малгар Трифонов е един от десетината най-разпознаваеми българи! И определено се радва на по-добър прием от втръсналите ни "политици".

    Изборният нагласител Цветанов абсолютно ще катастрофира, ако Трифонов излезе на избори, защото най-малкото маргиналите ще откажат презрително гербавите кебапчета, никой няма да слуша нарежданията на циганските баро и на феодалите-работодатели и с кеф за пръв път в живота си ще гласуват по съвест.

    Слави Трифонов е познат на всеки един българин, без значение обича ли го или не. Познат е! И закачката с раздаването на подаръците на шоуто срещу регистрация на ФБ страницата му ще се окаже безплатно преброяване на българите, защото милиони ще се впишат. Всеки, срещу когото се изправи Трифонов на избори ще бъде издухан.

    Шаблонните версии горе са повърхностни. Не мисля, че Трифонов ще се хвърли в политиката. Прекалено първосигнално е. Също колкото и да направи малка частна телевизийка.

    Слави готви изненада.

  • 8
    orchis avatar :-|
    orchis

    Наистина жалко ще е ако се окаже трик в преговирите за подновяване на договора. Предаването не съм го гледал от години, но определено няма човек в България, който да не знае кой е Слави Трифонов. Отдавна би трябвало да се помисли как да използва това.
    Политическите му амбиции май претърпяха нещо като неуспех с този референдум. Ако днес, прегледат въпросите, за които трябваше да се гласува, целият екип би следвало сериозно да се замисли. А и споменатият в статията, Росен Петров, не е точно пример за каквото и да е.
    Собствена телевиия изглежда като много интересен ход, но е адски труден проект и трябва много кураж(ама наистина много).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK