Строителните фирми се впуснаха в надпревара за 474 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строителните фирми се впуснаха в надпревара за 474 млн. лв.

Победителите в търговете трябва да бъдат определени до лятото

Строителните фирми се впуснаха в надпревара за 474 млн. лв.

Парите са осигурени от АПИ за поддържане на републиканската мрежа в следващите 5 години

Ивайло Станчев
6276 прочитания

Победителите в търговете трябва да бъдат определени до лятото

© Надежда Чипева


Общо 63 оферти бяха подадени в шестте обществени поръчки на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за поддържане на републиканската пътна мрежа в следващите 5 години. Бюджет им е 474 млн. лв., като е разпределен между шестте района в страната - Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югозападен, Южен Централен и Югоизточен. Кандидатите са толкова много, тъй като всяка поръчка е разделена на няколко позиции - по области, за които фирмите участват поотделно, без ограничения. От големите строители отсъстват само "Джи Пи груп" и "Главболгарстрой".

Това е вторият опит на пътната агенция да възложи дейностите по превантивно, текущо и зимно поддържане на републиканската мрежа. След решение на Комисията за защита на конкуренцията, което установи редица допуснати грешки в документацията на предишните търгове, в началото на тази година те бяха прекратени. АПИ нанесе корекции в тръжната документация и обяви процедурите отново, като сега се отварят техническите оферти на кандидатите. През лятото се очаква да бъдат обявени и ценовите им предложения.

Настоящите договори за поддържане са за срок от 48 месеца, като бяха подписани между 2014 и 2016 г. Заради забавения избор на нови строителни фирми, които да отговарят за тази дейност, обаче се наложи старите споразумения да се удължат.

Кой участва

Най-много - за цели 10 области, наддава "Трейс груп холд", като използва различните си подразделения. Навсякъде обаче дружеството участва чрез обединение както между свои, така и с други компании, като "Автомагистрали Черно Море" например.

С по 6 кандидатури са "ПСТ груп" и "Инфра експерт", а с по четири - "Щрабаг" и ВДХ. Всички те също са сформирали обединения.

На този фон изключително впечатление прави отсъствието на едни от най-големи строителни компании - "Джи Пи груп", "Главболгарстрой" и "ГБС - Инфраструктурно строителство". От една страна, това може да се обясни с немалкото обекти, по които вече работят тези фирми, и липсата на достатъчно техника и кадри, за да поемат още. Но от друга, не е изключено именно това да са българските дружества, които ще бъдат използвани като подизпълнители при строителните дейности на новите газопроводи. Както е известно, продължението на "Турски поток" през България беше спечелено от саудитската "Аркад", а междусистемната газова връзка с Гърция вероятно ще се прави от регистрираната в южната ни съседка J&P Avax. Точно затова се очаква тежи чуждестранни фирми да ползват услугите и техниката на местни играчи за изкопните работи.

Как са разпределени парите

Най-скъпата обособена позиция е тази за област София - на стойност 47.9 млн. лв. без ДДС. Това е логично, тъй като дължината на пътната мрежа, за която АПИ отговаря там, е и най-голяма - над 1349 км. Следващите позиции, за които ще бъдат дадени най-много средства, са за област Бургас - 25.1 млн. лв., и за област Велико Търново - 23.2 млн. лв.

Това обаче са минималните разходи, които АПИ ще направи за поддръжка на пътната мрежа. Обичайна практика е по договорите на избраните фирми да се отпускат милиони допълнителни средства за непредвидени ремонти. През октомври например правителството отпусна цели 150 млн. лв. допълнително към строителните компании, сключили именно такива договори. Целта беше да се подсигурят обекти като пътя между София и Перник през Владая, източната дълга на околовръстния път на столицата, шосетата Димитровград – Хасково, Русе – Варна и др.

Общо 63 оферти бяха подадени в шестте обществени поръчки на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за поддържане на републиканската пътна мрежа в следващите 5 години. Бюджет им е 474 млн. лв., като е разпределен между шестте района в страната - Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югозападен, Южен Централен и Югоизточен. Кандидатите са толкова много, тъй като всяка поръчка е разделена на няколко позиции - по области, за които фирмите участват поотделно, без ограничения. От големите строители отсъстват само "Джи Пи груп" и "Главболгарстрой".

Това е вторият опит на пътната агенция да възложи дейностите по превантивно, текущо и зимно поддържане на републиканската мрежа. След решение на Комисията за защита на конкуренцията, което установи редица допуснати грешки в документацията на предишните търгове, в началото на тази година те бяха прекратени. АПИ нанесе корекции в тръжната документация и обяви процедурите отново, като сега се отварят техническите оферти на кандидатите. През лятото се очаква да бъдат обявени и ценовите им предложения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK