С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 май 2019, 17:12, 3077 прочитания

Три месеца преди старта тол-системата е мистерия за бизнеса

Не може за всяко нещо да се ходи при Бойко Борисов, проблемът с администрацията е сериозен, твърдят превозвачите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Бизнесът подкрепя тол-системата, но при ясни правила." Това послание отправи Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи, пред журналисти във вторник.

Ден преди да започне първия етап от тестовете на системата за таксуване на тежкотоварни автомобили, транспортни браншови организация отправиха към държавата редица искания. Сред тях беше облагане само на магистрали и първокласни пътища, такси, съобразени с БВП на глава от населението, и пълна прозрачност как се изразходват парите по изграждането на системата.


Тол-системата трябва да влезе в сила от 16 август тази година, а тестовият ѝ период ще е три месеца от 15 май. Все още обаче не са решени основни въпроси: колко километра от републиканската пътна мрежа ще бъде таксувана, както и какъв да е конкретният размер на тарифите. Първоначалните предложения възмутиха бранша, тъй като таксите бяха необичайно високи, а преговорите започнаха чак на 1 април.

1. По-ясно

Месец след началото на преговорите стана ясно, че бизнесът още няма яснота нито колко ще плаща, нито за какво.



"Не можем да планираме какъв разход ще имаме след 16 август 2019 г.", заяви Явор Панталеев от Националното сдружение на българските спедитори. "Всяка една фабрика, всеки един търговец има своя бюджет за 2019 г. Повечето фирми до септември месец вече са изготвили бюджета си за 2020 г. Те трябва да заложат това увеличение на транспортните разходи в своите бюджети. За да се заложат, тези разходи трябва да са ясни поне шест месеца предварително", обясни той.

По думите му превозвачите и спедиторите трябва да знаят как да предоговарят цените със своите партньори, а не могат, защото не знаят каква ще е крайната такса и така цялата икономика не може да се подготви.
32
от 100 рамки в страната са монтирани досега.


2. По-евтино и по-малко

Досегашните предложения на регионалното министерство продължават да притесняват транспортния бранш. Панталеев прогнозира шоково поскъпване на хранителните продукти при предложените сега такси.

Йордан Арабаджиев обясни, че организациите искат моделът да е подобен на немския, който бил съобразен с брутния вътрешен продукт на глава на населението. По техни изчисления за тежкотоварните автомобили от клас Евро 6 цената е седем стотинки на километър, а за другите категории ще се увеличават.

Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България заяви, че това е "най-справедливият метод на таксуване на автомобили". Той добави обаче, че твърдението на регионалното министерство, че тол-таксите у нас са едни от най-евтините в Европа, не е съвсем коректно, тъй като обхватът по план засега е 55% от пътната мрежа, а в Германия например едва 8% в момента. Други примери са Австрия и Словения със съответно 4% таксувани пътища и Чехия - с 1%.

Освен това България ще таксува не само магистрали и първокласни пътища което е обичайната практика в Европа, но и второкласната и третокласна пътна мрежа. След като няма обходи и алтернативни пътища, е недопустимо да се въвежда тол-системата в толкова кратки срокове, отбелязва Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Според нея така не транзитът, а българските фирми ще понесат основната тежест.

Транспортните фирми искат картата с построените към момента пътни рамки и прилежащото им оборудване с точни координати на местоположенията им преди стартирането на тестовете. По официална информация на "Капитал" от Националното тол-управление в момента са монтирани 32 от 100 рамки в страната.

Проблемът, наречен администрация

Очаквано, както при всяка криза в страната, и тази ще стигне до премиера. Организациите заявиха, че ще поискат среща с Бойко Борисов, до когото са адресирали и писмо с искания.

"Проблемът с администрацията е много сериозен", заяви Милтенова, визирайки хаоса и липсата на яснота. "Многократно сме заявявали, че подкрепяме тази инициатива на правителството, подкрепяме действията на премиера, до когото неминуемо при всеки наш проблем стигаме... Не е нормално при всеки наш проблем да искаме среща с премиера", добави очевидното тя.

Към момента изглежда, че нещата с тол-системата се бавят и в регионалното министерство, и в пътната агенция. Според договора на обединението, което изгражда тол-системата - австрийската Kapsch - срокът за тестване е шест месеца. В момента обаче се планират едва три месеца тестване.

Това вдига риска да се повтори несполучлив старт, както беше при електронната винетка в началото на 2019 г. Този експеримент отнесе главите на няколко ръководители на АПИ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ГЕРБ и ДПС пускат бизнеса да финансира партиите, скандален търг свали шефа на НЕК 1 Вечерни новини: ГЕРБ и ДПС пускат бизнеса да финансира партиите, скандален търг свали шефа на НЕК

И още: ЕС пак отложи преговорите с Албания и Северна Македония; Путин отговаря на въпроси на руснаците

19 юни 2019, 240 прочитания

ДПС иска да няма ДДС за книги. А работодатели и КНСБ са против различните ставки ДПС иска да няма ДДС за книги. А работодатели и КНСБ са против различните ставки

Делян Пеевски предлага и фонд за безплатни детски градини и строителство на нови от спестените партийни субсидии

19 юни 2019, 348 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Десислава Танева сменя Порожанов, Volkswagen ще реши за завод наесен

И още: Борисов потушава протеста на педиатрите с 1.7 млн лв.; Утре ще е ясно с колко растат икономиките на България и ЕС в началото на 2019 г.

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век