Пътната агенция ще даде 63 млн. лв. за пътна маркировка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция ще даде 63 млн. лв. за пътна маркировка

Пътната агенция ще даде 63 млн. лв. за пътна маркировка

Сумата е за 5 години и е три пъти по-висока от предходния търг за полагане на маркировка - 20 млн. лв. за 4 години

Мила Чернева
3587 прочитания

© Анелия Николова


След като избра кой да доставя мантинели в срок от четири години и събра оферти за поддържането на републиканската пътна мрежа за следващите пет, сега Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви и търг и за дългосрочни договори за пътна маркировка.

Договорите по тази обществена поръчка вече се сключват за пет години вместо за четири, както е било досега, като от АПИ се позоваха пред "Капитал" на Закона за обществени поръчки, че това е максималната продължителност на договорите с периодично или продължително изпълнение.

Общата сума, която агенцията е предвидила, е 63 млн. лв., като я е разделила поравно за всеки район в страната - по 10.5 млн. лв. за шестте региона. Интересен момент е, че тази сума е с пъти по-висока в сравнение с предходния търг за дългосрочни договори за маркировка.

Кандидатите могат да подават оферти само за две от шестте обособени позиции и ако ценовите им оферти надвишават прогнозната стойност, ще бъдат отстранени. Крайният срок за подаване на оферти е 17 юни.

Парите са много, сроковете изтичат

Последната подобна поръчка е била на стойност 19.9 млн. лв. без ДДС, като за всяка обособена позиция прогнозната стойност е била 3 333 333 лв. Това е над три пъти по-малко в сравнение със сегашната прогнозна цена от 63 млн. лв. Дори да се вземе предвид, че старите договори са за 4 години, а новите ще са за 5, досега сумата за един район е била по около 830 хил. лв. на година, докато занапред ще бъде по 2.1 млн. лв. на година.

От АПИ обясниха за "Капитал" повишението с това, че сумата по договора винаги накрая е по-ниска от реалната, защото традиционно по тези договори винаги има допълнителни и извънредни плащания. И уточниха, че са изчислили стойността на новия търг на база на реалните плащания от предходните години по предишни договори.

Дори и така обаче сумата за новите договори е поне двойно по-висока. Данните показват, че на фирмите, които поддържат маркировката досега - за почти 4 години, са изплатени около 24.3 млн. лв. (виж таблицата) Така, ако АПИ ползва за референтни стойности тези суми, то за 5 години реалната стойност би трябвало да е около 31 млн. лв.

Освен че стойностите са много по-високи, не е ясно и защо поръчката е обявена чак сега, след като някои от предишните договори са вече изтекли, а други ще приключат съвсем скоро. Вече е изтекъл договорът за Южен Централен район, по който работи Обединение "ПИБИ - МАРК" с участници "Пи Ес Ай" Стара Загора и "Битулайт", както и този на обединение между фирмите "Зебра" и "Мегахим" - на 14 май. Договорът на обединение с участник "Трейс груп холд" пък приключва на 8 юни.

Другият месец приключва и заданието на "Виалукс България", "Пътни строежи - В. Търново" и "Пътперфект - Т", които правят маркировката в Северен Централен район. "ПСТ груп" пък са отговаряли за два района - Югоизточния и Югозападния район, с договори съответно до юли и ноември. Но дори дотогава не е сигурно, че ще има избран изпълнител предвид дългите процедури.

"В областите, в които срокът за изпълнение на договорите за полагане на хоризонтална маркировка е изтекъл, необходимите дейности ще бъдат възлагани на пътноподдържащите фирми до подписването на нови договори с избраните изпълнители в стартираната обществена поръчка по ЗОП", обясниха от пътната агенция. Това означава пък, че ще има още допълнителни плащания извън и без това раздутия бюджет на поръчката.

След като избра кой да доставя мантинели в срок от четири години и събра оферти за поддържането на републиканската пътна мрежа за следващите пет, сега Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви и търг и за дългосрочни договори за пътна маркировка.

Договорите по тази обществена поръчка вече се сключват за пет години вместо за четири, както е било досега, като от АПИ се позоваха пред "Капитал" на Закона за обществени поръчки, че това е максималната продължителност на договорите с периодично или продължително изпълнение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    ГЕРБ видяха накъде задуха вятърът и започнаха да сключват договори за един мандат авансово....

  • 3
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Простете, да не ви настъпих по мазола?

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Само по себе си да плащаш повече няма нищо лошо. Важното е и качеството да се подобри. Цената на труда също скача.

    В Холандия например няма нито една дупка по пътищата, но като минеш през маркировката, все едно си се качил на тротоара. И липсата на дупки, и дебелината/устойчивостта на маркировката са плод на повече пари за повече и по-качествени материали.

    Ужасяващо е как от агенцията не обелват и една дума за качество, а си измислят лесно оборими аргументи. Очаквам, че парите ще отидат за повече печалби на обръчите.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "kratun.ko":

    До голяма степен си прав, обаче рамковите споразумения лесно могат да се превърнат капан при неподходяща власт. Според условията сегашната опозиция винаги може да начисли едни нечовешки глоби за некачествен материал, да забавя плащания и тем подобни практики, които да стъжнят живота на изпълнителя.

    Именно затова говорим за статукво - защото всички партии в парламента грубо казано се издържат от един и същи обръч фирми. Затова и корумпираните изпълнители рядко имат проблеми с управляващите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK