С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 16 май 2019, 17:58, 5273 прочитания

Очакваният провал на старта на тол-системата

Управляващите рязко загубиха увереността си кога могат да влязат в сила новите такси и ги отложиха най-рано за есента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Помните ли как нервно Бойко Борисов заплаши през 2017 г., че държавата сама ще построи тол-система, ако не успее най-накрая да връчи поръчката за нея? Това, разбира се, беше почти невъзможно, но показа колко нетърпелива е властта да вкара в сила механизма за таксуване на тежкотоварни автомобили на километър. Както самият министър на регионалното развитие Николай Нанков обясни тогава, всеки ден забавяне на тези пари струва 1.5 млн. лв. на държавата.

Ако тази сметка продължава да е вярна, то държавата днес реши да загуби още 135 млн. лв. След среща на представители на транспортния бизнес с премиера Борисов стана ясно, че крайният срок за въвеждане на системата - 16 август 2019 г., отпада. Беше дадена тримесечна отсрочка на Агенция "Пътна инфраструктура" и австрийската компания Kapsch, така че най-рано тол-система ще има през ноември.


Срещата на превозвачите с Борисов беше "неминуема" (както сами признаха по време на пресконференция във вторник). Отлагането за ноември беше едно от исканията им, което представиха пред журналисти. Другото им основно искане обаче - за сигурност и прозрачност при взетите решения и за промяна на таксите, както и обхвата на тол-системата, не е било обсъждано с Борисов. Това навява мисли, че може да има и още отлагания.

Как се стигна дотук

Датата за влизане в сила на системата беше фиксирана още през юли 2018 г. Още тогава имаше въпроси дали това е реалистично, но и АПИ, и изпълнителят уверяваха, че е. Очевидно е обаче, че целият процес е закъснял.



Първо, транспортният бранш е прав, че три месеца преди тази ключова промяна за техния бизнес те нямат яснота нито за обхвата, нито за стойността на таксите. АПИ така и отложи за последно това най-важно решение. Странно е, че анализите и преговорите не започнаха доста по-рано. Това, че въпросът стигна до Борисов, показва както немощта на агенцията при такива решения, така и лошо планиране.

Второ, самите изпълнители също са закъснели. Дори системата да беше влязла в сила от август, това пак оставяше по-малко от три месеца за тестване при заложени 6 в договора. Това означава, че работата закъснява. Например към момента са сложени едва 32 рамки от 100. Естествено, много трудно е да се разбере как се движи системата заради тоталната непрозрачност на процеса.

Третата причина може да е, че предстоят избори - европейски през май, местни през октомври. Отлагането на таксите, които ще доведат неизбежно до поскъпване на много стоки, е повече от логичен политически ход, който обаче управляващите едва сега направиха.

Какво следва

Към момента вместо тол-системата да започне да работи от 16 август, тогава ще се даде начало на тримесечен тестови период в реални условия. От съобщение на регионалното министерство става ясно, че бордови устройства ще се монтират на техните тежкотоварни автомобили. През този период превозвачите няма да бъдат облагани с тол-такса, а ще продължат да плащат винетна. Целта е да се съберат данни и анализи.

Предвид пълния хаос към момента, не става ясно дали тези бордови устройства влизат в договора и от кого ще бъдат платени. Може да се наложи държавата да плати допълнително на фирмата изпълнител Kapsch и така отново да промени финансовите условия по договора им, както направи с анекса през октомври, при който им спести дейности за 20 млн. лв.

От утре започват и експертни срещи с представители на браншовите организации. На тях ще бъдат коментирани нови предложения за тарифите. Защо такива срещи не започнаха, да кажем, още през есента, вероятно никога няма да стане ясно.

А кой ще управлява?

С две думи, случилото се в четвъртък е едновременно очаквано, логично и скандално. Нещо подобно се случи и с електронните винетки - по закон те бяха въведени от 1 януари 2019 г., но заради проблеми в системата се наложи пътниците да не бъдат глобявани до 15 януари. То показва липсата на способност за планиране и спазване на тези графици от институции като АПИ. Самият факт, че регионалният министър Петя Аврамова с лека ръка отбелязва, че Законът за пътищата просто ще бъде изменен, за да удовлетвори новия график, тотално обезсмисля каквито и да е планове, които се готвят с години.

Показва и изпразването от съдържание на нивата под министър-председателя, ако те не могат да се справят с координацията и спазването на правила и срокове, приети доста преди това. И хвърля сериозна сянка върху идеята, че тези институции ще могат изобщо да се справят с управлението на системата, която все пак ще трябва да влезе в сила рано или късно.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2842 прочитания

Трудните книжки 4 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1758 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Тол-системата се отлага за след местните избори, Тръмп забрани Huawei в САЩ

И още: Денят на данъчна свобода идва на 18 май; ЕК глоби пет големи банки с над 1 млрд. евро за картел

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10