Очакваният провал на старта на тол-системата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Очакваният провал на старта на тол-системата

Когато се подписваше договора за тола, Николай Нанков и представителят на Kapsch Михаел Вебер бяха категорични, че срокът ще бъде спазен, защото България губи много пари на ден. Това все пак няма да стане.

Очакваният провал на старта на тол-системата

Управляващите рязко загубиха увереността си кога могат да влязат в сила новите такси и ги отложиха най-рано за есента

Мила Чернева
5654 прочитания

Когато се подписваше договора за тола, Николай Нанков и представителят на Kapsch Михаел Вебер бяха категорични, че срокът ще бъде спазен, защото България губи много пари на ден. Това все пак няма да стане.

© Надежда Чипева


Помните ли как нервно Бойко Борисов заплаши през 2017 г., че държавата сама ще построи тол-система, ако не успее най-накрая да връчи поръчката за нея? Това, разбира се, беше почти невъзможно, но показа колко нетърпелива е властта да вкара в сила механизма за таксуване на тежкотоварни автомобили на километър. Както самият министър на регионалното развитие Николай Нанков обясни тогава, всеки ден забавяне на тези пари струва 1.5 млн. лв. на държавата.

Ако тази сметка продължава да е вярна, то държавата днес реши да загуби още 135 млн. лв. След среща на представители на транспортния бизнес с премиера Борисов стана ясно, че крайният срок за въвеждане на системата - 16 август 2019 г., отпада. Беше дадена тримесечна отсрочка на Агенция "Пътна инфраструктура" и австрийската компания Kapsch, така че най-рано тол-система ще има през ноември.

Срещата на превозвачите с Борисов беше "неминуема" (както сами признаха по време на пресконференция във вторник). Отлагането за ноември беше едно от исканията им, което представиха пред журналисти. Другото им основно искане обаче - за сигурност и прозрачност при взетите решения и за промяна на таксите, както и обхвата на тол-системата, не е било обсъждано с Борисов. Това навява мисли, че може да има и още отлагания.

Как се стигна дотук

Датата за влизане в сила на системата беше фиксирана още през юли 2018 г. Още тогава имаше въпроси дали това е реалистично, но и АПИ, и изпълнителят уверяваха, че е. Очевидно е обаче, че целият процес е закъснял.

Първо, транспортният бранш е прав, че три месеца преди тази ключова промяна за техния бизнес те нямат яснота нито за обхвата, нито за стойността на таксите. АПИ така и отложи за последно това най-важно решение. Странно е, че анализите и преговорите не започнаха доста по-рано. Това, че въпросът стигна до Борисов, показва както немощта на агенцията при такива решения, така и лошо планиране.

Второ, самите изпълнители също са закъснели. Дори системата да беше влязла в сила от август, това пак оставяше по-малко от три месеца за тестване при заложени 6 в договора. Това означава, че работата закъснява. Например към момента са сложени едва 32 рамки от 100. Естествено, много трудно е да се разбере как се движи системата заради тоталната непрозрачност на процеса.

Третата причина може да е, че предстоят избори - европейски през май, местни през октомври. Отлагането на таксите, които ще доведат неизбежно до поскъпване на много стоки, е повече от логичен политически ход, който обаче управляващите едва сега направиха.

Какво следва

Към момента вместо тол-системата да започне да работи от 16 август, тогава ще се даде начало на тримесечен тестови период в реални условия. От съобщение на регионалното министерство става ясно, че бордови устройства ще се монтират на техните тежкотоварни автомобили. През този период превозвачите няма да бъдат облагани с тол-такса, а ще продължат да плащат винетна. Целта е да се съберат данни и анализи.

Предвид пълния хаос към момента, не става ясно дали тези бордови устройства влизат в договора и от кого ще бъдат платени. Може да се наложи държавата да плати допълнително на фирмата изпълнител Kapsch и така отново да промени финансовите условия по договора им, както направи с анекса през октомври, при който им спести дейности за 20 млн. лв.

От утре започват и експертни срещи с представители на браншовите организации. На тях ще бъдат коментирани нови предложения за тарифите. Защо такива срещи не започнаха, да кажем, още през есента, вероятно никога няма да стане ясно.

А кой ще управлява?

С две думи, случилото се в четвъртък е едновременно очаквано, логично и скандално. Нещо подобно се случи и с електронните винетки - по закон те бяха въведени от 1 януари 2019 г., но заради проблеми в системата се наложи пътниците да не бъдат глобявани до 15 януари. То показва липсата на способност за планиране и спазване на тези графици от институции като АПИ. Самият факт, че регионалният министър Петя Аврамова с лека ръка отбелязва, че Законът за пътищата просто ще бъде изменен, за да удовлетвори новия график, тотално обезсмисля каквито и да е планове, които се готвят с години.

Показва и изпразването от съдържание на нивата под министър-председателя, ако те не могат да се справят с координацията и спазването на правила и срокове, приети доста преди това. И хвърля сериозна сянка върху идеята, че тези институции ще могат изобщо да се справят с управлението на системата, която все пак ще трябва да влезе в сила рано или късно.


5 коментара
  • 1
    chichka avatar :-|
    chichka

    Няма тол система, няма Ф-16, няма интерконектори.... има Маямата омбудсман, червени барони на яка държавна хранилка, червен президент..... ББойко е пътник. Да видим Нинова колко ще е смела, или пак ще се скрие зад някой Орех?

  • 2
    d.petkov2 avatar :-|
    d.petkov2

    В основата на всички неудачи по тол системата е ресорният зам мимистър .Всички решения за анекси за промяна в закони удовлетворяващи корпоративни интереси в тол системата за даване картбланш на изпълнителя на системата в ущърб на държавата и обикновенните данъкоплатци са лично дело на въпросното лице. Странно е че след всички неудачи министър председателя търпи хора които очевидно са или некомпетентни или корумпирани.

  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Тъкмо повод Нанков още веджъж да си подаде оставката!
    Първият път беше министър, взеха му оставката заедно с Ивайло Московски и Валентин Радев заради #Своге или по-скоро заради #ДжиПиГейт, и после през задният вход на министерството се върна нато зам.-министър. ОСТАВКА!

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#2] от "d.petkov2":
    До коментар [#3] от "Наблюдател":

    Ама всъщност Нанков де факто продължава да си ръководи МРРБ. Онази русата от Враца е просто розов параван.
    А и кой да сложи на негово място Борисов? Никой не иска да се качва на потъващ кораб. При това празен, защото и плъховете побегнаха.
    Останаха само капитанът и свирката...

  • 5
    val1320 avatar :-|
    val1320

    Колко още доказателства са нужни,за да се разбере,че Нанков е негоден-нито образование,нито опит,само една нова номенклатура?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK