С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 17 май 2019, 11:26, 5093 прочитания

Морският бизнес на Доган: Пристан за избрани

С ускорени процедури пристанището на ТЕЦ "Варна" е на път да вземе от държавата бизнес за 70 млн. лв. на година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Бизнес империята на Доган

Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

Още през 2017 г. кметът на Варна Иван Портних обяви, че големите кораби, които сега товарят зърно и скрап близо до центъра на Варна, трябва да се преместят на кейовете на ТЕЦ "Варна" край село Езерово. Тогава малцина обърнаха внимание на думите му, тъй като стопанисваната от CEZ централа отдавна не работеше, а въглищният ѝ терминал бе неизползваем за други цели. От днешна гледна точка обаче Портних, изглежда, е подготвял публиката за предстоящото прехвърляне на тези от държавното "Пристанище Варна" към пристана, вече собственост на Ахмед Доган.

По данни на изпълнителната агенция "Морска администрация" досега въпросният порт не е управляван от лицензиран оператор. От CEZ уточниха за "Капитал", че правата им са били само върху експлоатацията на топлоцентралата, но не и за пристанищния терминал. През последните месеци обаче държавните институции са издали куп разрешения и лицензи, с които ТЕЦ "Варна" да се превърне в пристанищен оператор, а малкият въглищен терминал да се разшири до ново търговско пристанище. Държавата освен това се съгласява да бъде партньор на Доган в морското начинание, тъй като части от порта, включително кейовата стена, са нейна собственост и без тях портът не би могъл да функционира. Останали са за отстраняване още няколко пречки, за да може частното пристанище на Доган да посрещне първия кораб.


ОВОС за строителство в "Натура"

За да започне изпълнението на инвестиционния проект за "ТЕЦ Езерово", както се казва официално портът, е необходима оценка за въздействието на околната среда (ОВОС). Още на 17 януари тази година ТЕЦ "Варна" представя пред Регионалната екоинспекция плановете си, като изрично иска да бъде допуснато прилагането на чл. 91, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда, който позволява в определени случаи да се извърши само една от изискваните екооценки към подобни проекти (за ПУП, за опазване на защитени зони и т.н.). В същото време територията на целия ТЕЦ и пристанището му попадат в обхвата на "Натура 2000" - зона "Варненско-Белославско езеро", която е обявена за чувствителна и уязвима.

Казусът стига до екоминистерството, което трябва да прецени как да се действа. Министър Нено Димов допуска прилагането на законовото изключение, т.е. да бъде извършена само една оценка, като това трябва да бъде именно ОВОС. "Потвърждение, че за генералния план на пристанището, ПУП – ПРЗ за пристанищната територия и Парцеларен план за пристанищната акватория, не се изисква извършването на процедура по екологична оценка, както и процедура по оценка за съвместимостта, ще предоставим след като бъде издадено от директора на РИОСВ - Варна решение по ОВОС", пише министър Димов до изпълнителния директор на ТЕЦ "Варна" Данаил Папазов.



Към момента няма информация от варненската екоинспекция на какъв етап е процедурата по извършване на ОВОС на новото пристанище.

Нова пътна връзка и жп гара

Плановете на Доган за бъдещия порт включват и няколко инфраструктурни проекта. Един от тях е за изграждането на пътна връзка от републикански път Варна - Белослав - Девня до северозападния портал на пристанището. За целта е предвиден и мост - надлез над жп линията Варна – София. Общинският съвет в Белослав вече е дал предварително писмено съгласие за утвърждаване на трасе за проектиране на обекта, тъй като новото шосе попада в имот публична общинска собственост, чието предназначение е за пасище.

Инвестиционният проект включва и създаване на жп връзка, по която да се транспортират контейнери по направленията София и Русе.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 2 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 809 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT, сектора, търговията, човешките ресурси

20 сеп 2019, 322 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата