С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 17 май 2019, 11:26, 5146 прочитания

Морският бизнес на Доган: Пристан за избрани

С ускорени процедури пристанището на ТЕЦ "Варна" е на път да вземе от държавата бизнес за 70 млн. лв. на година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Бизнес империята на Доган

Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

Още през 2017 г. кметът на Варна Иван Портних обяви, че големите кораби, които сега товарят зърно и скрап близо до центъра на Варна, трябва да се преместят на кейовете на ТЕЦ "Варна" край село Езерово. Тогава малцина обърнаха внимание на думите му, тъй като стопанисваната от CEZ централа отдавна не работеше, а въглищният ѝ терминал бе неизползваем за други цели. От днешна гледна точка обаче Портних, изглежда, е подготвял публиката за предстоящото прехвърляне на тези от държавното "Пристанище Варна" към пристана, вече собственост на Ахмед Доган.

По данни на изпълнителната агенция "Морска администрация" досега въпросният порт не е управляван от лицензиран оператор. От CEZ уточниха за "Капитал", че правата им са били само върху експлоатацията на топлоцентралата, но не и за пристанищния терминал. През последните месеци обаче държавните институции са издали куп разрешения и лицензи, с които ТЕЦ "Варна" да се превърне в пристанищен оператор, а малкият въглищен терминал да се разшири до ново търговско пристанище. Държавата освен това се съгласява да бъде партньор на Доган в морското начинание, тъй като части от порта, включително кейовата стена, са нейна собственост и без тях портът не би могъл да функционира. Останали са за отстраняване още няколко пречки, за да може частното пристанище на Доган да посрещне първия кораб.


ОВОС за строителство в "Натура"

За да започне изпълнението на инвестиционния проект за "ТЕЦ Езерово", както се казва официално портът, е необходима оценка за въздействието на околната среда (ОВОС). Още на 17 януари тази година ТЕЦ "Варна" представя пред Регионалната екоинспекция плановете си, като изрично иска да бъде допуснато прилагането на чл. 91, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда, който позволява в определени случаи да се извърши само една от изискваните екооценки към подобни проекти (за ПУП, за опазване на защитени зони и т.н.). В същото време територията на целия ТЕЦ и пристанището му попадат в обхвата на "Натура 2000" - зона "Варненско-Белославско езеро", която е обявена за чувствителна и уязвима.

Казусът стига до екоминистерството, което трябва да прецени как да се действа. Министър Нено Димов допуска прилагането на законовото изключение, т.е. да бъде извършена само една оценка, като това трябва да бъде именно ОВОС. "Потвърждение, че за генералния план на пристанището, ПУП – ПРЗ за пристанищната територия и Парцеларен план за пристанищната акватория, не се изисква извършването на процедура по екологична оценка, както и процедура по оценка за съвместимостта, ще предоставим след като бъде издадено от директора на РИОСВ - Варна решение по ОВОС", пише министър Димов до изпълнителния директор на ТЕЦ "Варна" Данаил Папазов.



Към момента няма информация от варненската екоинспекция на какъв етап е процедурата по извършване на ОВОС на новото пристанище.

Нова пътна връзка и жп гара

Плановете на Доган за бъдещия порт включват и няколко инфраструктурни проекта. Един от тях е за изграждането на пътна връзка от републикански път Варна - Белослав - Девня до северозападния портал на пристанището. За целта е предвиден и мост - надлез над жп линията Варна – София. Общинският съвет в Белослав вече е дал предварително писмено съгласие за утвърждаване на трасе за проектиране на обекта, тъй като новото шосе попада в имот публична общинска собственост, чието предназначение е за пасище.

Инвестиционният проект включва и създаване на жп връзка, по която да се транспортират контейнери по направленията София и Русе.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 2069 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 2442 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10